Premier ogłosił: Racibórz będzie miał obwodnicę. Na drodze zyskają Eko-Okna
Prezydent Raciborza Dariusz Polowy wspólnie z senator Ewą Gawędą i posłem Bolesławem Piechą ogłosili na specjalnie zwołanej krótkiej konferencji prasowej, że rząd przyzna pieniądze – 72 mln zł (całe zadanie oszacowano na kwotę 120 mln zł) na budowę obwodnicy północno-zachodniej Raciborza, która pobiegnie od skrzyżowania w Strzybniku do drogi wojewódzkiej w Żerdzinach.
Racibórz nie jest przewietrzony
Włodarz miasta w środę 22 grudnia gościł u siebie z tej okazji posła Bolesława Piechę z PiS. Ten pierwszy zabrał głos na briefingu prasowym w magistracie i powiedział na spotkaniu z mediami: Urząd wojewódzki starał się o skomunikowanie regionu tą ważną inwestycją. Dotyczy jednego z największych producentów i pracodawców w naszym regionie. Zakład zostanie lepiej skomunikowany z autostradą. Wiem, że Racibórz ma z tym ogromne kłopoty i nie jest specjalnie przewietrzony od ciężkiego transportu. Wiem z doświadczenia, jak trudno jest dojechać z Rybnika do Raciborza. Pierwsze etapy inwestycji, na poziomie prac dokumentacyjnych będzie pewnie trzeba koordynować na poziomie miasta czy powiatu. Tej drogi jeszcze nie ma, ona będzie dopiero przygotowana pod przysłowiowe wbicie łopaty.
Droga ściągnie inwestorów
Głos zabrała również zaproszona do magistratu senator Ewa Gawęda. Oto co mówiła na konferencji:
Ogromnie się cieszę, że kolejny etap obwodnicy miasta będzie realizowany. Zależy mi, żeby ten obszar, który reprezentuję, był dobrze skomunikowany. Żeby z Raciborza można było przemieścić się jak najszybciej do drugiej części naszego regionu, do Pszczyny.
Już zostało ogłoszone, że będą środki na budowę tej drogi. Dwa lata temu zapowiedziano dokończenie drogi z Wodzisławia Śląskiego do Jastrzębia-Zdroju, w kierunku Pszczyny. Dziś ta droga już jest. Zapowiedzi rządowe są realizowane w tym czasie, w którym mają zaistnieć. Dlatego wierzę, że ta droga powstanie jak najszybciej. Obwodnica będzie służyła bezpieczeństwu mieszkańców; dlatego że ciężki transport zostanie wyprowadzony z miasta i pojedzie obwodnicami. Nowa droga ściągnie tu inwestorów, bo te obszary będą atrakcyjne biznesowo. Sama wciąż zabiegam o to, wraz z zespołem samorządowców, żeby powstała cała droga Racibórz – Pszczyna w odcinkach przez Rydułtowy i Rybnik.
Racibórz istotny w sieci
Dariusz Polowy złożył „wielkie podziękowania dla pani poseł i pana posła, dla władz województwa” za współdziałanie na rzecz Raciborza. Poinformował, że Eko-Okna deklarowały udział w montażu finansowym zadania drogowego. – Województwo złożyło tylko 3 wnioski i w tym był raciborski. To dla nas ważne, bo to dalszy ciąg RDRP. Racibórz został mocno doceniony i to dowód na to, że Racibórz jest istotnym elementem tej sieci komunikacyjnej.
Bolesław Piecha zaznaczył jeszcze, że decyzje rządu oznaczają dość duży krok, bo 100 mln zł na część RDRP od strony Rybnika „to droga bardzo ekspresowa, elegancka”, która wydobędzie ruch tranzytowy z tego miasta. – Do realizacji zostaje jeszcze odcinek na terenie powiatu raciborskiego i terenów trudnych, bo „pogórniczych” w Rydułtowach. Ta droga wpisuje się w strategię rozwoju regionu, strategię odejścia od węgla. Musimy o tym pamiętać, żeby takie miasta jak Racibórz, Radlin, Rybnik czy Wodzisław były dobrze skomunikowane – stwierdził poseł Piecha.
Bez zagrożenia dla obwodnicy wschodniej
Zapytaliśmy prezydenta Polowego o kierunek wschodni inwestycji drogowych, czyli trasę z Płoni do Sudoła, o której rozmawia się w magistracie szczegółowo od zeszłego roku. – Nie ma tu żadnego zagrożenia, bo aktualnie mówimy o rozwiązaniu dla dróg wojewódzkich, a połączenie ulicy Piaskowej z Sudołem to zadanie dla dróg krajowych. Nie ma kolizji między tymi projektami, one się uzupełniają – odparł włodarz miasta.
Poseł B. Piecha zauważył, że Racibórz słynie z pozyskiwania funduszy zewnętrznych, a według niego jest wiele źródeł, gdzie można znaleźć takie pieniądze. – Tu trzeba wykorzystać swego rodzaju konglomerat różnych sposobów na sfinansowanie tej infrastruktury. Liczę na miejscowy samorząd, na wykazanie pewnej solidarności, żeby rozwiązać tutejsze problemy komunikacyjne – podsumował.
Skąd taka tajemnica?
Zauważyliśmy, że o Zachodniej Obwodnicy Raciborza prawie wcale nie mówiło się publicznie. Dlaczego?
– Działo się to na poziomie samorządu województwa i nie wypadało nam wychodzić przed szereg. Współdziałaliśmy na różnych poziomach samorządów – miasta, powiatu i województwa. Tam, gdzie my gramy pierwsze skrzypce, możemy powiedzieć więcej, a tam, gdzie współdziała partner, oddajemy mu to, co się należy – podał D. Polowy.
Senator Ewę Gawędę spytaliśmy przy okazji o przyszłość RDRP w rejonie Raciborza, bo polityk PiS aktywnie działa na tym polu.
– Projekt utknął w miejscu nieużywanej linii kolejowej, biegnącej od strony kopalni Anna. Planowana RDRP przecina się z tą linią i jest kolizja w dokończeniu projektu. Rząd nie likwiduje linii kolejowych, żeby móc je kiedyś odtworzyć. Aktualnie trwają prace nad rozwiązaniem problemu i przeprojektowaniem skrzyżowania. Ostatnio odbyło się spotkanie u wicemarszałka Kałuży i są rozpatrywane dwie wersje tego skrzyżowania. Mam nadzieję na jak najszybsze porozumienie między województwem śląskim a PKP w tej sprawie – powiedział E. Gawęda.
Na temat zapowiedzianej inwestycji rządowo-samorządowej rozmawialiśmy, już poza spotkaniem w magistracie, również ze starostą Grzegorzem Swobodą. Ten wskazywał od dawna udział samorządowców Powiatu Raciborskiego w staraniach o to zadanie.
Grzegorz Swoboda: To jest najlepsza informacja dla ziemi raciborskiej, w dodatku przed świętami. Nowa droga pobiegnie od Rudnika przez DW 416 w rejon siedziby Eko-Okien i docelowo będzie połączeniem w kierunku Chałupek i autostrady. Ta inicjatywa zaczęła się od mojego spotkania z prezesem Eko-Okien. Po nim udałem się do marszałka, a ten zorganizował szerokie spotkanie także z przedstawicielami Eko-Okien. Postanowiliśmy tam realizować tę drogę. Były liczne rozmowy z wicemarszałkiem Kałużą. Nie szukaliśmy rozgłosu, pracowaliśmy nad tym w ciszy. Staraliśmy się o finansowanie ze strony rządu. Środki marszałka też są deklarowane. Ten projekt wpisuje się w całą sieć komunikacyjną. Tu powstanie obwodnica zachodnia, tu będzie raciborski fragment RDRP i będzie droga przez Płonię do drogi krajowej na Bieńkowice.
W tej kadencji po termomodernizacji szpitala i środkach na Zamek Piastowski to będzie kolejna wielka rzecz, która będzie miała wpływ na losy całego powiatu.
Zacznie się wszystko od prac nad dokumentacją. Zarząd Dróg Wojewódzkich to koordynuje. Pracuje nad wstępną koncepcją i oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Wtedy zostanie pokazany mieszkańcom powiatu jej planowany przebieg. Zależało mi na tym, bo wiem, że Eko-Okna chcą się dalej rozwijać, a ta droga im w tym pomoże.
(ma.w)
Najnowsze komentarze