Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Zapytaj prawnika: Rękojmia dla konsumenta, czyli kto musi udowodnić...

31.07.2018 00:00 red.

Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny

Ustawodawca przewidział korzystne uregulowanie z tytułu rękojmi dla konsumenta, uzależnione od tego kiedy konsument stwierdził wadę fizyczną, czyli najogólniej mówiąc niezgodność rzeczy sprzedanej z umową.

Roczny termin dla konsumenta

Ustawodawca w kodeksie cywilnym wprowadził bowiem domniemanie, że jeśli wada została stwierdzona przed upływem roku od wydania rzeczy sprzedanej, to domniemywa się, że ona, lub jej przyczyna, tkwiła w tej rzeczy już w momencie przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Kupujący w tej sytuacji powinien wskazać wadliwość rzeczy, co należy uznać za wystarczające dla dochodzenia przez niego uprawnień z tytułu rękojmi za wady rzeczy. Przyjęte domniemanie jest oczywiście wzruszalne ale to sprzedawca musi wtedy wystąpić z przeciwdowodem. Termin jednoroczny, to czas, w którym kupujący musi stwierdzić wadliwość rzeczy. Samo powiadomienie sprzedawcy może nastąpić później, ale niezwłocznie od wykrycia wady. Ciężar dowodu co do stwierdzenia wadliwości przed upływem wskazanego terminu, jak i niezwłocznego powiadomienia o wadliwości obciąża w tej sytuacji konsumenta.

Ważne!

Powyższe ogranicza się do stosunków sprzedaży konsumenckiej. Konsumentem jest osoba fizyczna dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

  • Numer: 31 (1363)
  • Data wydania: 31.07.18
Czytaj e-gazetę