Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

zapytaj prawnika: Czy członek wspólnoty ma prawo kontroli działalności zarządu?

26.09.2017 00:00 red.

Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny

Proszę o poruszenie spraw dotyczących wspólnot mieszkaniowych, a konkretnie dostępu do dokumentów wspólnoty. Zarządca nie chce mi udostępnić wyciągów bankowych ani rozliczeń za zużycie wody. Właścicielom  lokali służy prawo kontroli działalności zarządu wspólnoty  mieszkaniowej. Bezsprzecznie w prawie kontroli działalności zarządu zawiera się prawo wglądu do wszelkich dokumentów wspólnoty, gdyż sprawowanie jej nie byłoby możliwe. Mimo moich próśb zarządca odmawia, mało tego robi zebranie i każdy z właścicieli ma zająć stanowisko wobec mojego żądania. Czy zarządca ma mi udostępnić dokumenty czy też nie? Co mogę zrobić by zmusić zarządcę do wydania dokumentów?

Czytelniczka z Raciborza

Odpowiedź na pytania Czytelniczki

Tak, takie uprawnienie wynika bezpośrednio z ustawy o własności lokali. Prawo kontroli przysługuje każdemu właścicielowi lokalu. Ma on w szczególności prawo wglądu do ksiąg i dokumentów, sprawozdań, do żądania udzielenia informacji dotyczących stanu majątku wspólnoty oraz zarządu wspólną nieruchomością. Uprawnienie to może być zrealizowane w każdym czasie, nie tylko podczas zebrań ogółu właścicieli. Chodzi tu o prawo do uzyskania informacji ustnych i pisemnych, prawo osobistego lub z udziałem upoważnionej przez siebie osoby przeglądania wszelkich ksiąg i dokumentacji, prawo otrzymania lub sporządzenia kopii tych dokumentów. Ustawodawca nie przewidział jednak w ustawie żadnych szczególnych regulacji w tym zakresie. W praktyce często powstaje problem pogodzenia wykonywania prawa kontroli z czynnościami związanymi z zarządem nieruchomością. W orzecznictwie wykształciło się jednak stanowisko, że za dopuszczalne należy uznać wprowadzenie określonych rozwiązań organizacyjnych związanych z technicznymi aspektami realizacji uprawnień kontrolnych, w związku z koniecznością przygotowania określonych dokumentów (czy kopii), a także ponoszenia kosztów z tego tytułu. Wspólnota może więc wprowadzić w drodze uchwały czytelne i jednakowe dla wszystkich właścicieli lokali zasady dostępu do dokumentów wspólnoty.

  • Numer: 39 (1320)
  • Data wydania: 26.09.17
Czytaj e-gazetę