środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Odpowiedzialność hotelu

09.08.2016 00:00 red.

Zapytaj prawnika. Natalia Lewandowska-Fac, radca prawny

Dziś znów w temacie wakacyjnych wyjazdów, a mianowicie o odpowiedzialności hotelu za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osoby korzystające z usług hotelu. Odpowiedzialność ta wynika wprost z przepisów kodeksu cywilnego i nie można jej ograniczyć ani przez odpowiedni zapis w umowie z klientem, regulaminie ani wywieszkę w recepcji o takiej treści.

Rzeczą wniesioną jest rzecz, która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajduje się w tym hotelu a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym.

Odpowiedzialność jest ograniczona:

• do stukrotnej należności za dostarczony pokój liczonej za jedną dobę,

• ale maksymalnie do pięćdziesięciokrotnej należności za zakwaterowanie liczonej za dobę za jedną rzecz.

Hotel nie odpowiada jednak:

• gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej

l• ub wskutek siły wyższej (np. tornado)

• albo powstała wyłącznie z winy poszkodowanego, osoby mu towarzyszącej, zatrudnionej u niego lub odwiedzającej (np. kradzież z pokoju na parterze, gdy gość zostawił otwarte okno).

Uwaga:

pojazdów mechanicznych i rzeczy w nich pozostawionych oraz żywych zwierząt nie uważa się za rzeczy wniesione. Hotel odpowiada za nie jeśli została zawarta umowa przechowania.

Ważny termin:

szkodę należy zgłosić niezwłocznie; roszczenie przedawnia się po 6 miesiącach.

  • Numer: 32 (1263)
  • Data wydania: 09.08.16
Czytaj e-gazetę