Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Reklamacja

14.06.2016 00:00 QLA

Zapytaj prawnika

Podstawę składania reklamacji przez konsumenta mogą stanowić przepisy o rękojmi lub gwarancji.

Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca. Kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Warto pamiętać, że jeśli zgłosimy sprzedawcy niezgodność towaru z umową, a on w ciągu 14 dni nie ustosunkuje się do naszej reklamacji, wówczas uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.

Gwarancja to z kolei dobrowolne oświadczenie gwaranta, najczęściej producenta, dotyczące jakości towaru. Jeśli korzystamy z gwarancji reklamację rozpatrzy gwarant.

Co jednak jeśli reklamacja zostanie odrzucona mimo dochowania przez konsumenta wszystkich wymogów?

Zawsze warto spróbować jeszcze raz, odpowiadając pisemnie i argumentując swoje stanowisko. Jeśli i to nie poskutkuje pozostaje droga urzędowa lub sądowa. Często skuteczna okazuje się interwencja Rzecznika Praw Konsumenta. Można również spróbować sprawę rozwiązać polubownie przez jeden z sądów polubownych działających przy Inspekcji Handlowej, bądź przy udziale mediatora. Wyrok i ugoda zawarte przed takim sądem mają moc wyroku sądu powszechnego; wymagana jest jednak zgoda obu stron. W przypadku jej braku pozostaje jedynie droga sądowa.

Natalia Lewandowska-Fac - radca prawny

  • Numer: 24 (1256)
  • Data wydania: 14.06.16
Czytaj e-gazetę