środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Marek M. Czekalla – doświadczenie w pokonywaniu biurokracji i współpracy z urzędnikami

22.03.2016 00:00 red

Bezpieczeństwo, kompleksowość i elastyczność w rozwiązywaniu problemów w kontaktach z urzędami to gwarancje, jakie daje firma HFP Consulting swym klientom pracującym lub mieszkającym w Niemczech i Austrii. Co dokładnie kryje się pod marką raciborskiej HFP Consulting należącej do spółki HFP Service, która wyspecjalizowała się w rozwiązywaniu zawiłych spraw niemieckiej i polskiej biurokracji? – wyjaśnia główny udziałowiec w HFP Services Sp. z o.o. Marek Czekalla, ekspert w zarządzaniu i budowaniu relacji z klientami.

– Zamysł stworzenia firmy, która pomaga Polakom pracującym lub mieszkającym na stałe w Niemczech, w kontaktach z niemieckimi i polskimi urzędami z jednej strony wydaje się zupełnie oczywisty, z drugiej jest bardzo nowatorski.

– Pomysł pojawił się, gdy wróciłem „na chwilę” do Polski. Przez ostatnie trzy lata, które spędziłem w kraju, przyglądałem się polskiemu rynkowi, wsłuchiwałem się w głosy krewnych i znajomych, którzy dzielą swą codzienność pomiędzy dwa kraje – Niemcy i Polskę. Poznawałem sprawy, które z punktu widzenia klienta urzędów obu krajów wydawały się trudne i komplikujące życie. W ten sposób, gdy wróciłem na Maltę, gdzie obecnie mieszkam, zrodził się pomysł na call center, a więc działalność stworzoną pod potrzeby ludzi żyjących pomiędzy Polską a Niemcami. Ponieważ dawała ona możliwość porozumiewania się w języku niemieckim, automatycznie wzbudził zainteresowanie osób pracujących i mieszkających również w Austrii.

– Wybór Raciborza na siedzibę firmy HFP Consulting nie był przypadkowy?

– Absolutnie nie. Pochodzę z tego terenu, urodziłem się w Raciborzu, z rozmysłem chciałem więc wykreować firmę w miejscu, które byłoby pomostem między regionem śląskim, a niemieckimi landami. Pomimo, że od 11 lat mieszkam na Malcie, podróżując pomiędzy trzema krajami, pozostaję wierny własnym sentymentom, dlatego z rodziną zawsze spotykam się w Polsce. Otwarcie HFP Consulting w Raciborzu wynikało jednak nie tylko z mojego przywiązania do rodzinnego miejsca, ale też z potrzeby pomagania ludziom pracującym lub mieszkającym w Niemczech. Chciałem zbudować coś przydatnego dla innych i dla siebie, bo lubię to co robię.

– Oferta HFP Consulting kierowana jest do dwóch grup klientów, z jednej strony do Polaków, którzy wyjeżdżają do pracy do Niemiec i Austrii, z drugiej – do osób, które wybrały te kraje na miejsce swego stałego zamieszkania.

– To rzeczywiście różne grupy, ale łączy je język polski, region Śląska, w którym mieszkają lub mieszkali, jak również to, że żyjąc w dwóch różnych państwach mają bardzo podobne potrzeby. Na przykład ktoś, kto przebywa w Niemczech, a ma posesję w Polsce, potrzebuje kogoś, kto zajmie się jej administrowaniem, a więc kontaktami z urzędami, płaceniem rachunków na czas, a nawet wykonaniem niezbędnych prac remontowych. Konieczne może być również załatwienie spraw spadkowych. Osobom mieszkającym za granicą nie zawsze wystarcza czasu, aby w Polsce dopełnić wszystkich formalności. A te są często skomplikowane i dostarczają dużo problemów. My natomiast chcemy ułatwiać życie osobom o polskich korzeniach mieszkającym w Niemczech, które pozostawiły w kraju swoje nieruchomości.

– W Niemczech natomiast Polacy nieraz muszą zmierzyć się z problemami językowymi przy załatwianiu spraw urzędowych.

– Ludzie wyjeżdżający do pracy do Niemiec często natrafiają na bariery językowe, które stwarzają trudności przy załatwianiu spraw w urzędach. Kłopotem może też być np. zwyczajne otwarcie konta w niemieckim banku. My staramy się jak najlepiej pomóc takim osobom. Oczywiście nie jesteśmy w stanie pojechać do każdego miejsca w Niemczech i pójść z taką osobą do urzędu, ale możemy na telefon rozeznać sprawę, porozmawiać z urzędnikami, napisać lub przetłumaczyć pismo urzędowe.

– Ktoś, kto chce skorzystać ze wsparcia firmy HFP Consulting niekoniecznie więc musi spotkać się z państwem osobiście, może kontaktować się telefonicznie lub drogą elektroniczną?

– Jak najbardziej. Oferujemy wszystkie dostępne możliwości komunikacji: telefoniczną, e-mailową, posiadamy konto facebookowe, na które można do nas pisać, ale też jesteśmy otwarci na korespondencję listowną, szczególnie jeśli dana sprawa wymaga formy pisemnej. Oczywiście nie wszystko można załatwić na telefon, czasem trzeba się spotkać, aby podpisać stosowne dokumenty, np. w sprawach spadkowych.

– Państwa oferta jest niezwykle atrakcyjna dla osób pracujących w Niemczech i w Austrii, ponieważ skoncentrowana jest na pomocy w sprawach, które nawet w rodzinnym kraju dostarczają wielu problemów, jak np. rozliczanie się z fiskusem, zaciągnięcie kredytów i pożyczek, czy załatwianie formalności prawnych z niemieckimi lub polskimi instytucjami.

– Staramy się podchodzić do każdego klienta indywidualnie. Dla osób, które nie znają dobrze języka, co więcej nie są obeznane w sprawach prawnych lub administracyjnych danego kraju, stresujące jest, gdy nie wiedzą czego oczekuje od nich urząd lub inna organizacja. Dla nas sprawy te są często bardzo proste, a nawet czasem udaje się je rozwiązać jednym telefonem. Jeden z naszych klientów bardzo denerwował się otrzymywanymi pismami z niemieckiego urzędu. Kiedy tam zadzwoniłem, sprawa rozwiązała się w ciągu pięciu minut, ponieważ urzędnicy prosili wyłącznie o kontakt.

– Rozwiązywanie takich spraw wymaga wiedzy, doświadczenia i świetnego rozeznania w przepisach prawno-administracyjnych. Kim są pracownicy HFP Consulting?

– W HFP Consulting zatrudniona jest międzynarodowa kadra. Współpracujemy z takimi specjalistami, jak: prawnik, architekt, z fachowcami od budownictwa i nieruchomości. Posiadamy kontakty z regionalnymi firmami, na których pomoc możemy liczyć. Wybierając kadrę, szukałem ludzi, którzy szybko i sprawnie potrafią znaleźć rozwiązanie w przedstawianych nam sprawach. Nie boją się urzędowych pism, bez emocji traktując je jako dopełnienie koniecznych formalności między urzędem a petentem. W Niemczech naszymi klientami zajmuję się osobiście. Mieszkając tam wiele lat rozwiązałem sporo problemów moich rodziców, krewnych i znajomych. Mam więc doświadczenie i nie straszni są mi urzędnicy. Dzwonię i wyjaśniam nurtujące kwestie. Zwykle trafiam na kogoś, kto normalnie mi odpowiada.

– Jakie zadania stawia Pan przed HFP Consulting na przyszłość?

– Rozmawiam z klientami i dokładnie wsłuchuję się w ich potrzeby. Właśnie w kierunku lepszego rozeznania oczekiwań osób korzystających z naszej pomocy będzie rozwijała się nasza spółka. Przy okazji podejmujemy współpracę z kolejnymi fachowcami i oferujemy nowe usługi. Zachęcałbym więc każdą osobę, która ma problem z niemiecką lub polską biurokracją, żeby najzwyczajniej zapytała nas, a my dopełnimy wszelkich starań, aby jej pomóc. Nie mogę obiecać, że wszystko będziemy w stanie załatwić, ale spróbujemy znaleźć osobę, która pomoże w rozwiązaniu problematycznej sprawy.


Marek M. Czekalla – główny udziałowiec w HFP Services Sp. z o.o., edukację szkolną rozpoczął

w Krowiarkach, maturę zdał we Frankfurcie nad Menem, w Passau (Pasawa) studiował na kierunku Sprachen, Wirtschafts und Kulturraumstudien (ekonomista-kulturoznawca), specjalizacja: Europa Środkowa i Wschodnia, następnie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz na Uniwersytecie Zarządzania w Moskwie i St. Petersburgu, obecnie MBA – Master of Business Administration University of Chester. Pracuje na rynku międzynarodowym. Od 20 lat działa w branży informatycznej oraz w obsłudze klienta.

  • Numer: 12 (1244)
  • Data wydania: 22.03.16
Czytaj e-gazetę