środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Na co zwracać uwagę, korzystając z biur podróży

15.07.2014 00:00 QLA

Osobom planującym skorzystanie z usług biur podróży podpowiadamy, na co powinny zwrócić uwagę. Każdy organizator imprez turystycznych powinien posiadać wpis do  Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, prowadzony przez właściwego dla siedziby organizatora  marszałka województwa. Sprawdzenia aktualności wpisu do tej ewidencji można dokonać w serwisie turystyka.gov.pl.

Porównaj dane

Przed podpisaniem umowy warto zapoznać się także z zapisami w ewidencji. Zawierają one informacje, które można porównać z ofertą biura podróży. Należą do nich zasięg terytorialny prowadzenia działalności, terminy i wysokości przedpłat. W przypadku stwierdzenia różnic tych zapisów z przedstawioną ofertą warto poszukać innego organizatora, a wątpliwości zgłosić do wydziału  turystyki i sportu Urzędu Marszałkowskiego. W ewidencji można sprawdzić, czy wszczęto wobec firmy turystycznej postępowanie o wykreślenie z rejestru lub czy nie jest ono objęte zakazem prowadzenia działalności. W takiej sytuacji zaleca się rezygnację z podpisania umowy. W ewidencji znajduje się także informacja o wysokości zabezpieczenia finansowego, jakie składa biuro turystyczne u ubezpieczyciela. Tą kwotą zabezpieczenia dysponuje marszałek organizując powrót turystów w wypadku zgłoszenia przez biuro niewypłacalności. Sprowadzanie klientów jest realizowane do wysokości zabezpieczenia finansowego. Jeśli po odliczeniu kosztów powrotu zostają jeszcze pieniądze z zabezpieczenia, wypłaca je poszkodowanym klientom ubezpieczyciel. Turyści mogą także dochodzić roszczeń indywidualnie w sądzie.

 

Znajomi i internet

W rejestrze nie ma natomiast informacji o kondycji  finansowej biura. Eksperci z branży turystycznej zalecają w tym wypadku sprawdzenie opinii o organizatorze na forach internetowych lub wśród znajomych. Referencją dla biura może być także certyfikat rzetelności Polskiej Izby Turystyki. Rozmawiając z biurem turystycznym, klient ma prawo poprosić o okazanie wpisu do rejestru i aktualnego zabezpieczenia finansowego. Numer wpisu do rejestru powinien znajdować się na każdej umowie zawieranej między klientem a organizatorem turystyki.

 

Agent nie odpowiada

Wybierający się w podróż, musimy pamiętać, że agent, który sprzedaje imprezy innych organizatorów posiadających wpis do rejestru, sam jest zwolniony z tego obowiązku i działa jedynie jako zwykły przedsiębiorca. Działalność agenta opiera się na umowie agencyjnej zawartej z danym organizatorem wpisanym do rejestru. Umowa z klientem natomiast zawierana jest na druku organizatora, gdzie jedynie występuje pieczątka agenta, który sprzedał imprezę. Całą odpowiedzialność za organizację imprezy ponosi zawsze organizator turystyki.

 

Miesiąc na reklamację

Jeśli jesteśmy niezadowoleni z usługi, możemy złożyć reklamację u organizatora turystyki w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. W przypadku składania reklamacji powinniśmy pamiętać, że jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Jeżeli odpowiedź biura nie jest dla klienta satysfakcjonująca, roszczenia można skierować na drogę sądową lub do Urzędu Marszałkowskiego. Pytania w sprawie organizatorów turystyki należy składać do wydziału turystyki i sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

(opr. tora)

  • Numer: 28 (1157)
  • Data wydania: 15.07.14
Czytaj e-gazetę