Ekoserwis: Przedsiębiorca będzie wiedział gdzie inwestować
15 marca w Mikołowie podsumowano kampanię „Natura nie boli”. Spotkanie zorganizowane w Centrum Edukacji Przyrodniczej i Ekologicznej Śląskiego Ogrodu Botanicznego było również okazją do zaprezentowania nowoczesnego geoportalu. To nowe narzędzie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach ma pomagać między innymi przedsiębiorcom, którzy planują swoje inwestycje.
Najważniejszym celem kampanii było przekonanie mieszkańców regionu, że przestrzeganie zasad ochrony przyrody nie musi być balastem w życiu codziennym ani przeszkodą w rozwoju gospodarczym. Bernard Błaszczyk, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska mówił, że doświadczenia z pracy Dyrekcji pokazują, że chociaż program funkcjonuje w Polsce już od ponad ośmiu lat, to świadomość tego czym jest Sieć Natura 2000 jest niestety bardzo niska. Co gorsza, ta najmłodsza z obowiązujących w Polsce form ochrony przyrody cieszy się niesprawiedliwie nie najlepszą opinią. Jak podkreślił, trwająca blisko cztery miesiące kampania edukacyjna była tak naprawdę pierwszym etapem dłuższego procesu, jednak dzięki współpracy z mediami regionalnymi, efektem której były liczne artykuły prasowe oraz audycje radiowe i telewizyjne, miała bardzo szeroki zasięg. Pozwoliła więc przekazać zainteresowanym, że Natura nie musi być blokadą jeśli potencjalny inwestor jest świadom, że konieczne jest pogodzenie potrzeb ochrony przyrody z interesami gospodarczymi i inwestycjami.
Wiedza dla każdego
Termin realizowanych działań edukacyjnych zbiegł się w czasie ze sfinalizowaniem innego projektu mającego w założeniach promocję Sieci Natura 2000, realizowanego przez RDOŚ a współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013. Jak zapewniał dyrektor Błaszczyk, jest on przekonany że udostępnione dzięki temu projektowi informacje przydadzą się bez wątpienia zarówno biznesmenowi planującemu nową inwestycję, przyrodnikowi, jak i turyście planującemu rodzinny wypad na łono natury.
Zielona arka
Nieprzypadkowo konferencję prezentującą efekty kampanii „Natura nie boli” zorganizowano w mikołowskim ogrodzie botanicznym, najmłodszym w kraju ale już bardzo cenionym wśród popularyzatorów wiedzy przyrodniczej i ekologicznej. To nowoczesne centrum naukowo-edukacyjne nazywane przez mieszkańców Mikołowa „zieloną arką”, rocznie odwiedza 70 tysięcy gości. Jak podkreślał dyrektor Centrum Edukacji Paweł Kojs, w Ogrodzie rośnie np. 260 gatunków jabłoni na 600 występujących w Polsce. Ponadto na 16 zrewitalizowanych hektarach po byłych terenach wojskowych znajduje się dziś wiele wyjątkowych w skali kraju i cennych kolekcji dendrologicznych oraz rzadkich odmian roślin. To wyjątkowe miejsce w regionie, o każdej porze roku tętni pełnią życia przyrodniczego, warto je więc zwiedzać i poznawać – zachęcał dyrektor Kojs.
WFOŚiGW w Katowicach od początku istnienia tej placówki wspierał liczne podejmowane tu działania w zakresie edukacji ekologicznej jak i z zakresu ochrony przyrody. Na te cele ze środków Funduszu przeznaczono już ponad milion trzysta tys. zł.
Przedsiębiorcy przestaną się bać
Gabriela Lenartowicz – prezes WFOŚiGW, mówiąc o regionalnych ekologicznych akcjach edukacyjnych, przyznała, że ich sukcesem jest to, że skutecznie przełamują stereotyp czarnego Śląska. To co zrobiono w Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie jest najlepszym dowodem na to, że można i warto inwestować zarówno w utrzymanie przyrodniczo cennych walorów, jak i w ich popularyzację i eko-edukację całych rodzin. Dla nich zasoby mikołowskiego ogrodu są atrakcyjną i praktyczną lekcją ekologii. – Cieszy mnie, gdy widzę konkretne efekty naszego wsparcia, a środki Funduszu służą pobudzaniu inicjatyw podejmowanych przez naukowców i popularyzatorów ekologii. To takie potrzebne nam wszystkim „przerabianie pieniędzy na zielone” – powiedziała prezes Lenartowicz. Bernard Błaszczyk – dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, nie ukrywał zadowolenia z akcji „Natura nie boli”. Dzięki mediom i zainteresowaniu mieszkańców regionu jej zasięg i rozmiar był imponujący. Najważniejsze, że przedsiębiorcy dowiedzieli się, iż wystarczy spełnić tylko kilka niezbędnych warunków aby pogodzić potrzeby ochrony przyrody z interesami gospodarczymi i inwestycjami zwłaszcza tymi, które służą poprawie warunków życia mieszkańców regionu – mówił dyr. B. Błaszczyk.
Unikać kolizji
Właśnie z myślą zarówno o turystach, przyrodnikach jak i o inwestorach regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach już w trakcie akcji „Natura nie boli” uruchomiła interaktywny geoportal – www.geoportal.rdos.katowice.pl. Dofinansowany ze środków europejskich profesjonalny serwis mapowy zawiera dane przestrzenne o formach ochrony przyrody i korytarzach ekologicznych w województwie śląskim oraz praktyczne informacje turystyczne. Łatwy w dostępie geoportal jest świetnym narzędziem dla biznesmenów planujących nową inwestycję. Podpowiada im, gdzie ich zamierzenia mogą kolidować z formami chronionej przyrody.
Jesteśmy drudzy
Aby umożliwić korzystanie z regionalnego geoportalu w terenie, przygotowano jego wersje mobilną w systemie operacyjnym ANDROID. Po jej zainstalowaniu w telefonie komórkowym, smartfonie czy tablecie istnieje możliwość przeglądania i wyszukiwania najbliższych form ochrony przyrody na mapach Google. Za jej pomocą możliwe jest przesłanie zdjęć lub informacji na temat zlokalizowanych ciekawych siedlisk lub gatunków, a nawet zgłoszenie naruszenia przepisów dotyczących ochrony środowiska. Do tej pory podobne narzędzie posiadało tylko jedno miasto w naszym kraju – Bydgoszcz. Geoportal obejmujący swym zasięgiem województwo śląskie, jest drugim tego typu narzędziem w Polsce, a pierwszym jeśli chodzi o prezentowanie gatunków i siedlisk.
(eco)
Najnowsze komentarze