Prawnik radzi
Michał Jarmundowicz Kancelaria Adwokacka, ul. Wodzisławska, 75 44-200 Rybnik, telefon 606 645 495. Masz wątpliwości, szukasz pomocy? Tylko u nas porady prawnika za darmo! Napisz na nr@nowiny.pl
Witam, mam następujące pytanie – jakie uprawnienia przysługują mi w związku z wypadkiem przy pracy?
Bogusław z Raciborza
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Przesłanki zakwalifikowania zdarzenia jako wypadku przy pracy są więc następujące:
1. nagłość zdarzenia – a nie nagłość skutku zdarzenia wypadkowego,
2. zewnętrzność przyczyny,
3. związek zdarzenia z pracą,
4. skutek w postaci urazu lub śmierci pracownika.
Zgodnie z polskim ustawodawstwem naprawienie szkody wyrządzonej wypadkiem przy pracy opiera się na systemie świadczeń z ubezpieczenia społecznego, a bezpośrednia odpowiedzialność pracodawcy odgrywa jedynie rolę uzupełniającą. Dla każdego stanowiska pracy ustala się kategorię ryzyka zawodowego, w oparciu o którą pracodawca finansuje ubezpieczenie wypadkowe. W wyniku wypadku przy pracy poszkodowanemu pracownikowi przysługują następujące roszczenia z ubezpieczenia wypadkowego:
1. zasiłek chorobowy bez okresu wyczekiwania i w wysokości 100% podstawy wymiaru, niezależnie od okresu zatrudnienia,
2. świadczenie rehabilitacyjne w wysokości 100% podstawy wymiaru,
3. zasiłek wyrównawczy,
4. powypadkowa renta z tytułu niezdolności do pracy,
5. powypadkowa renta rodzinna,
6. dodatek do renty rodzinnej dla sieroty zupełnej,
7. jednorazowe odszkodowanie dla pracownika, który doznał długotrwałego lub trwałego uszczerbku na zdrowiu,
8. jednorazowe odszkodowanie dla członków rodziny pracownika zmarłego w następstwie wypadku przy pracy.
Wyłączenie odpowiedzialności ubezpieczyciela reguluje art. 21 ustawy wypadkowej, jednak nawet w razie wystąpienia okoliczności wyłączających prawo pracownika do świadczeń z ustawy wypadkowej, zachowuje on nadal prawo do świadczeń na zasadach ogólnych.
Prawo pracy dodatkowo przewiduje roszczenie o odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem pojazdu samochodowego i wartości pieniężnych. Jeżeli pracownik poszkodowany stał się niezdolny do wykonywania dotychczasowej pracy, lecz nie niezdolny całkowicie do pracy, pracodawca ma obowiązek przenieść go do innej pracy, z zastrzeżeniem dodatku wyrównawczego w razie pogorszenia warunków płacy, na okres do 6 miesięcy.
Najnowsze komentarze