Ekoserwis: Nasza gigantyczna kampania
Jako imponujący w swej skali, rozmachu, a przede wszystkim w efektach, ocenili uczestnicy ogólnopolskiego Forum pn. „Dobre Praktyki w gospodarce odpadami” dotychczasowy przebieg, dofinansowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, kampanii „Życie po śmieciach”. Jej założenia oraz dotychczasowe wyniki przedstawiła 26 maja na spotkaniu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gabriela Lenartowicz – prezes WFOŚiGW.
Organizowane już po raz czwarty Forum to okazja do spotkania przedstawicieli samorządów z całej Polski oraz reprezentantów najważniejszych instytucji ekologicznych zajmujących się gospodarką odpadami. Ta cykliczna inicjatywa Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu pozwala na wymianę doświadczeń i informacji ułatwiających gminom stworzenie sprawnego systemu gospodarowania odpadami na rzecz czystej i nowoczesnej Polski. Tym razem spotkanie samorządowców i ekologów poświęcone było projektom edukacyjnym. Okazało się, że będąca na półmetku kampania „Życie po śmieciach” prowadzona przez TVS i Fundację Edukacja bez Granic przy współpracy z Dziennikiem Zachodnim, idealnie wpisała się w planowane projekty akcji mogących być formą gigantycznych konsultacji społecznych, na rzecz wsparcia nowych rozwiązań prawnych oraz organizacyjnych związanych z wdrażaniem zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Nowe przepisy, oprócz uprawnień związanych z przekazaniem odpadów na własność gminom, stwarzają bowiem także nowe wyzwania w zakresie budowania świadomości ekologicznej mieszkańców. Kampania została uznana jako przykład akcji edukacyjnej i społecznej, która realnie wpływa na stan świadomości ekologicznej mieszkańców woj. śląskiego.
Podczas dyskusji na Forum oraz w rozmowach kuluarowych podkreślano, iż duże wrażenie zrobiły, prezentowane przez prezes Lenartowicz, informacje o wywołanej kampanią mobilizacji mieszkańców regionu przeciwko dzikim wysypiskom i skuteczności w ich likwidacji dzięki sygnałom czytelników i telewidzów. Przykładem tego jest ogromna popularność wśród internautów interaktywnej mapy dzikich wysypisk, kilkadziesiąt tysięcy wejść na strony internetowe i profil na Facebooku poświęcony kampanii, liczne uczestnictwo w ulicznych happeningach oraz konkursach ekologicznych organizowanych przez Dziennik Zachodni i telewizję TVS, a także wsparcie idei kampanii przez Telewizję Katowice, Polskie Radio Katowice oraz lokalne gazety, telewizje i portale internetowe.
(eco)
Najnowsze komentarze