środa, 13 listopada 2024

imieniny: Stanisława, Mikołaja, Krystyna

RSS

Ekoserwis: Nasza gigantyczna kampania

14.06.2011 00:00 red

Jako imponujący w swej skali, rozmachu, a przede wszystkim w efektach, ocenili uczestnicy ogólnopolskiego Forum pn. „Dobre Praktyki w gospodarce odpadami” dotychczasowy przebieg, dofinansowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, kampanii „Życie po śmieciach”. Jej założenia oraz dotychczasowe wyniki przedstawiła 26 maja na spotkaniu w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gabriela Lenartowicz – prezes WFOŚiGW.

Organizowane już po raz czwarty Forum to okazja do spotkania przedstawicieli samorządów z całej Polski oraz reprezentantów najważniejszych instytucji ekologicznych zajmujących się gospodarką odpadami. Ta cykliczna inicjatywa Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu pozwala na wymianę doświadczeń i informacji ułatwiających gminom stworzenie sprawnego systemu gospodarowania odpadami na rzecz czystej i nowoczesnej Polski. Tym razem spotkanie samorządowców i ekologów poświęcone było projektom edukacyjnym. Okazało się, że będąca na półmetku kampania „Życie po śmieciach” prowadzona przez TVS i Fundację Edukacja bez Granic przy współpracy z Dziennikiem Zachodnim, idealnie wpisała się w planowane projekty akcji mogących być formą gigantycznych konsultacji społecznych, na rzecz wsparcia nowych rozwiązań prawnych oraz organizacyjnych związanych z wdrażaniem zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 

Nowe przepisy, oprócz uprawnień związanych z przekazaniem odpadów na własność gminom, stwarzają bowiem także nowe wyzwania w zakresie budowania świadomości ekologicznej mieszkańców. Kampania została uznana jako przykład akcji edukacyjnej i społecznej, która realnie wpływa na stan świadomości ekologicznej mieszkańców woj. śląskiego.

Podczas dyskusji na Forum oraz w rozmowach kuluarowych podkreślano, iż duże wrażenie zrobiły, prezentowane przez prezes Lenartowicz, informacje o wywołanej kampanią mobilizacji mieszkańców regionu przeciwko dzikim wysypiskom i skuteczności w ich likwidacji dzięki sygnałom czytelników i telewidzów. Przykładem tego jest ogromna popularność wśród internautów interaktywnej mapy dzikich wysypisk, kilkadziesiąt tysięcy wejść na strony internetowe i profil na Facebooku poświęcony kampanii, liczne uczestnictwo w ulicznych happeningach oraz konkursach ekologicznych organizowanych przez Dziennik Zachodni i telewizję TVS, a także wsparcie idei kampanii przez Telewizję Katowice, Polskie Radio Katowice oraz lokalne gazety, telewizje i portale internetowe.

(eco)

  • Numer: 24 (995)
  • Data wydania: 14.06.11