Biurokracja może być bez papierków
Od 1 stycznia 2008 r. w gminach, które przystąpiły do współfinansowanego przez Unię Europejską Systemu Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej, znikną tony papierowych formularzy i wniosków. Dokumenty, które do tej pory docierały i krążyły po urzędach wyłącznie w formie pisemnej, będzie można od tej pory dostarczyć również drogą elektroniczną. W tej formie będą one także przekazywane pomiędzy poszczególnymi wydziałami. Pionierski program to metoda nowoczesna, szybsza i bardziej uproszczona od tradycyjnego obiegu. Petenci, bez wychodzenia z domu, będą mogli pobrać i złożyć ponad 200 formularzy. Z udogodnienia mogą być zadowoleni przede wszystkim mieszkańcy powiatu przebywający za granicą. Osobom wysyłającym elektryczne dokumenty przydzielony zostanie elektroniczny podpis, którego weryfikacja będzie o wiele bardziej pewna niż podpis ręczny. W pietrowickim urzędzie, gdzie od czerwca trwa wdrażanie pracowników do SEKAP–u, wkrótce stanie nowoczesny sprzęt komputerowy, serwery, czytniki kart. – Dzięki temu, że zmniejszy się obieg papierowych dokumentów, obniżymy koszty oraz podniesiemy poziom usług. Forma elektroniczna będzie atrakcyjna dla firm, od których mamy sygnały, że nie zawsze mają czas na chodzenie „po urzędach” – twierdzi Adam Wajda, sekretarz gminy Pietrowice Wlk. Wójt Andrzej Wawrzynek, również popiera techniczne nowinki. – To administracja XXI wieku. Musimy iść z duchem czasu – twierdzi. Od nowego roku wójt nie wychodząc z pokoju będzie mógł nie tylko namierzyć dany dokument, ale także prześledzić jego drogę. Rejestracji ulegnie każda „obróbka” pisma. Na monitorze komputera widoczne będzie, który z pracowników urzędu pismo przejrzał, gdzie przełożył, a nawet jak długo przetrzymywał.
B.S.
Najnowsze komentarze