Wtorek, 19 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Seweryny, Salomei

RSS

Ratujmy rampę

13.06.2006 00:00
Mam niewielką hurtownię z rampą towarową, która wykonana jest na gruncie i przez to nieustannie  narażona na działanie wody gruntowej. Podczas minionej zimy zamarzająca woda uszkodziła ją. W jaki sposób naprawić rampę - pyta pan  Jan Kowalik.
Na rynku jest obecnie sporo produktów, a nawet całych systemów do naprawy konstrukcji z betonu i żelbetonu. Jeżeli zależy panu na szybkim wykonaniu prac, związanych z odtworzeniem uszkodzonych elementów rampy, to radzę zastosować zaprawę Atlas Ten 10, a użytkowanie naprawionych miejsc (chodzenie po nich) będzie możliwe już po 3 godzinach. Atlas Ten 10 jest szybko twardniejącą zaprawą, charakteryzującą się wysoką wytrzymałością oraz bardzo dobrą odpornością na obciążenia. Jej gęsta konsystencja pozwala swobodnie formować spadki oraz naprawiać uszkodzone krawędzie i elementy pionowe rampy. Atlas Ten 10 jest wyrobem mrozo- i wodoodpornym.
Zanim przystąpi się do prac naprawczych, trzeba jak zawsze, solidnie przygotować naprawiane podłoże. Przede wszystkim powinno ono być nośne, tzn. odpowiednio mocne, oczyszczone z warstw mogących osłabić przyczepność zaprawy, zwłaszcza z kurzu, brudu, wapna, olejów, tłuszczów, substancji bitumicznych i resztek farby. Luźne elementy oraz fragmenty rampy o słabej wytrzymałości należy usunąć mechanicznie, np. skuć. Istniejące rysy i spękania należy  poszerzyć do minimum 5 mm szerokości. Bezpośrednio przed wykonaniem właściwej warstwy naprawczej podłoże należy zwilżyć wodą i nanieść na nie warstwę kontaktową, uzyskaną przez  zmieszanie: 10 kg  zaprawy Ten 10, 1,8 litra wody i 0,9 litra emulsji elastycznej Atlas (proporcje na 10 m˛ podłoża). Następnie na wilgotnej jeszcze warstwie kontaktowej należy wykonać właściwą warstwę zaprawy Atlas Ten 10 metodą „mokre na mokre”. Kolejne partie zaprawy należy łączyć ze sobą przed rozpoczęciem wiązania materiału (zaprawa zaczyna wiązać już po około 1 godzinie). Grubość warstwy naprawczej przy jednorazowym nakładaniu może wynosić od 5 do 30 mm. Naprawione powierzchnie należy przez pierwsze kilka godzin pielęgnować, tzn. chronić przed zbyt szybkim wysychaniem (w razie potrzeby zwilżać wodą lub przykryć folią) i opadami atmosferycznymi.
 
Jeśli zachodzi konieczność uzupełnienia większych ubytków w miejscach, gdzie rampa narażona jest na większe obciążenia – np. przez wózki widłowe – doradzam zastosowanie zaprawy Atlas Filer, która jest jednym z elementów systemu naprawczego Atlas Betoner. Zaprawa ta ma większy zakres grubości stosowania (od 10 do 50 mm), większą przyczepność i wytrzymałość na ściskanie niż zaprawa Atlas Ten 10. Dlatego sądzę, że mimo dłuższego czasu wiązania, zastosowanie tej zaprawy będzie korzystniejszym rozwiązaniem w pańskim przypadku. Przed rozpoczęciem prac proszę pamiętać jednak o przygotowaniu podłoża w sposób opisany powyżej. Technologia stosowania zaprawy Atlas Filer jest podobna, jak Tena 10. Warstwę kontaktową należy jednak wykonać z gotowej zaprawy  Atlas Adher, która wchodzi w skład systemu. Należy ją równomiernie rozprowadzić na podłożu, wcierając pędzlem lub szczotką malarską, wykraczając nieznacznie poza obszar naprawianej powierzchni. Zaprawę Atlas Filer nakładamy na warstwę kontaktową, stosując metodę „mokre na mokre”.
 
Miejsca naprawiane można użytkować (wchodzić na nie) po około 24 godzinach od położenia zaprawy. Na tym etapie możemy zakończyć nasze prace, ale jeżeli chcemy wygładzić naprawione miejsca, to  system Atlas Betoner oferuje jeszcze jedną zaprawę – Atlas Ender. Zaprawę tę nakłada się na warstwę Filera po około 24 godzinach lub – w przypadku naprawiania i wypełniania niewielkich ubytków w betonie – na świeżo wykonaną warstwę z zaprawy Atlas Adher (metoda „mokre na mokre”).  Naprawiane powierzchnie, w trakcie prac, jak i bezpośrednio po ich zakończeniu, należy chronić przed opadami atmosferycznymi i zbyt intensywnym wysychaniem. Oczywiście, system Atlas Betoner jest mrozo- i wodoodporny. W obydwu opisanych przypadkach, rampę można użytkować z pełnym obciążeniem po 14 dniach od zakończenia prac naprawczych.
 
Grzegorz Wincek - Grupa Atlas
  • Numer: 24 (739)
  • Data wydania: 13.06.06