Sobota, 18 maja 2024

imieniny: Eryka, Aleksandry, Feliksa

RSS

Ratujmy zabytek

09.08.2005 00:00
Niszczeje wpisany w 1966 r. do rejestru zabytków stary spichlerz w Sudole.
Zgodnie z przypuszczeniami jego właściciela, Teofila Komora, ma ok. 200 lat. Ma prostokątny kształt, jest podpiwniczony. Jego dół jest murowany z cegły, wyższe kondygnacje są drewniane. Posiada konstrukcję zrębową. Dach czterospadowy kryty był pierwotnie łupkiem, obecnie eternitem.
 
Decyzję w sprawie wpisania go jako dobra kultury do rejestru zabytków wydało Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej - Wydział Kultury, Wojewódzki Konserwator Zabytków w Opolu.
 
Teofil Komor mieszka naprzeciwko spichlerza. Pamiętam, że kiedy byliśmy dziećmi, goniliśmy się w jego wnętrzu. Jeszcze 15 lat temu trzymaliśmy w nim 7 ton zboża. Teraz mieszkają tam tylko pająki. Jestem rolnikiem. Nie mam pieniędzy na remont spichlerza. Co prawda, zgodnie z ustawą, państwo zwróciłoby mi 23 procent poniesionych kosztów, ale i tak nie stać mnie na wyłożenie z własnej kieszeni pozostałych środków. Nie mogę też z wiadomych względów rozebrać spichlerza. Zostałbym wówczas pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Była tu ze dwa lata temu dyrektor Muzeum w Raciborzu i powiedziała, że szkoda tego obiektu, bo jest jeszcze w dobrym stanie. Jest największy w powiecie raciborskim - mówi.
 
To prawda - potwierdza Joanna Muszała-Ciałowicz, dyrektor raciborskiego Muzeum. Spichlerz ten jest jednym z nielicznych zachowanych tego typu w Raciborzu i rejonie. Jego stan jest zupełnie przyzwoity. Moim zdaniem pan Komor powinien złożyć wniosek o pomoc do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Katowicach. Mogę mu w tym pomóc. W wyjątkowych przypadkach udaje się nawet uzyskać i 50 procent zwrotu kosztów remontu - dodaje.