Wzór dla reszty
SP 1 z Oddziałami Integracyjnymi prowadzi zakrojoną na szeroką skalę działalność ekologiczną.
Szkoła posiada Certyfikat ISO 14001 - w ramach realizacji polityki środowiskowej Gminy Racibórz. Jest jedną z dwu szkół w powiecie, które od trzech lat realizują ogólnopolski program „Szkoła Promująca Zdrowie”. W maju nastąpi wręczenie certyfikatu z tym związanego. Realizuje, we współpracy ze szkołami w Berlinie i Sztokholmie, międzynarodowe projekty edukacyjne o tematyce ekologicznej. Opracowała i wdrożyła do praktyki szkolnej polsko-czeskie projekty ekologiczne realizowane w ramach programów PHARE. Organizuje i uczestniczy w wielu konkursach, wystawach, imprezach i akcjach ekologicznych.
W ramach innowacji pedagogicznej, prowadzonej w szkole, zrealizowano szereg projektów o tematyce ekologicznej, w których wzięło udział ok. 150 uczniów i to wcale nie tych wyróżniających się w nauce. Każdy uczeń, nauczyciel, rodzic, pracownik administracji i obsługi wie, co to segregacja surowców wtórnych i ją stosuje - zapewnia dyrektor placówki Beata Stępień. W listopadzie 2004 r. szkoła otrzymała prestiżową Główną Nagrodę na najlepiej prowadzoną edukację ekologiczną w województwie śląskim.
Razem z sąsiadami
Placówka odkrywa i chroni przyrodę pól uprawnych regionu raciborsko - opawskiego w ramach polsko - czeskiego ekologicznego projektu edukacyjnego „Przyroda bez granic”. Celem projektu jest włączenie młodzieży i pedagogów do prac badawczych na terenie pogranicza polsko - czeskiego w Euroregionie Silesia. Projekt uzyskał akceptację i był w dużej części finansowany ze środków UE w ramach projektów PHARE. Głównym jego zadaniem było przeprowadzenie dokładnych badań równowagi ekologicznej na wytyczonych obszarach, a następnie zaproponowanie rozmieszczenia biokorytarzy transgranicznych zapewniających ciągłość przemieszczającej się zwierzynie.
Produktem końcowym projektu, którego realizacja przewidziana jest na cztery lata (ostatni etap w latach 2004/2005), będzie akcja sadzenia krzewów i drzew na wytyczonych terenach regionu raciborsko - opawskiego. Koordynatorem ze strony czeskiej jest organizacja ekologiczna: Natura Opava - Czech Republik, a ze strony polskiej SP nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Raciborzu. W projekcie wzięło już udział około 90 uczniów z sześciu szkół polskich, oraz dwóch szkół czeskich. W jego ramach zorganizowano już kilkanaście wyjazdów, w czasie których uczniowie z Polski i Czech mieli okazję poznać region raciborsko - opawski.
Przeprowadzono wiele badań: badano czystość rzeki Psiny, określono rodzaj gleby i stopień jej zanieczyszczenia oraz bogactwo fauny i flory. Ich efekty były zapisywane na specjalnych kartach obserwacji. Badania zakończono wytyczeniem biokorytarza, który biegnie wzdłuż miejscowości: Oldrisov, Sluzowice, Hnevosice, Ściborzyce Wlk, Sudice, Krzanowice, wzdłuż rzeki Psiny, aż do jej ujścia w okolicach Bieńkowic.
Każdy etap kończy się podsumowaniem działań. Prace uczestników są nagradzane. Zorganizowano „Miejską Wystawę Fotograficzną Osobliwości Przyrody” przedstawiającą najciekawsze miejsca i okazy przyrody, jakie zaobserwowali i sfotografowali uczestnicy projektu, podczas wspólnych wyjazdów w teren - mówi Beata Stępień, dyrektor szkoły, autorka dwóch polsko-czeskich projektów ekologicznych, realizowanych w ramach programu PHARE.
Posiłek ze zdrowej żywności
Szkoła od 2002 roku należy do sieci szkół „Promujących zdrowie”. Koordynatorzy uczestniczyli w szkoleniu „Jak tworzymy Szkołę Promującą Zdrowie”, organizowanym przez Regionalny Ośrodek Metodyczno - Edukacyjny „Metis” w Katowicach. Program szkolenia obejmował 15 godzin dydaktycznych dotyczących podstaw teoretycznych: zdrowie i czynniki je warunkujące; zachowanie zdrowotne i styl życia; modele szkoły promującej zdrowie oraz 30 godzin części praktycznej, w ramach której zdiagnozowano potrzeby i oczekiwania uczestników projektu „Zdrowa Szkoła”, opracowano ankiety i harmonogram działań. Koordynator poinformował grono pedagogiczne o zadaniach szkoły w promocji zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów i pracowników oraz zaproponował rozwiązania praktyczne, np. na lekcjach wychowawczych (samopoczucie w szkole, szkoła moich marzeń, koło czynników zdrowia oraz podziału czynników zdrowia).
Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, a także uczniów klas IV - VI za główny cel wybrano poprawienie sposobów zdrowego odżywiania oraz poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej uczniów. Koordynatorzy przy współpracy grona pedagogicznego SP1 opracowali program profilaktyki zdrowotnej „Jestem zdrowy - bo zdrowo się odżywiam”. Program ten jest realizowany trzeci rok, realizatorami są nauczyciele, uczniowie i rodzice. Ewaluacja jest prowadzona na bieżąco poprzez obserwację uczniów, sondaż a także ankiety.
E.H.
W ramach innowacji pedagogicznej, prowadzonej w szkole, zrealizowano szereg projektów o tematyce ekologicznej, w których wzięło udział ok. 150 uczniów i to wcale nie tych wyróżniających się w nauce. Każdy uczeń, nauczyciel, rodzic, pracownik administracji i obsługi wie, co to segregacja surowców wtórnych i ją stosuje - zapewnia dyrektor placówki Beata Stępień. W listopadzie 2004 r. szkoła otrzymała prestiżową Główną Nagrodę na najlepiej prowadzoną edukację ekologiczną w województwie śląskim.
Razem z sąsiadami
Placówka odkrywa i chroni przyrodę pól uprawnych regionu raciborsko - opawskiego w ramach polsko - czeskiego ekologicznego projektu edukacyjnego „Przyroda bez granic”. Celem projektu jest włączenie młodzieży i pedagogów do prac badawczych na terenie pogranicza polsko - czeskiego w Euroregionie Silesia. Projekt uzyskał akceptację i był w dużej części finansowany ze środków UE w ramach projektów PHARE. Głównym jego zadaniem było przeprowadzenie dokładnych badań równowagi ekologicznej na wytyczonych obszarach, a następnie zaproponowanie rozmieszczenia biokorytarzy transgranicznych zapewniających ciągłość przemieszczającej się zwierzynie.
Produktem końcowym projektu, którego realizacja przewidziana jest na cztery lata (ostatni etap w latach 2004/2005), będzie akcja sadzenia krzewów i drzew na wytyczonych terenach regionu raciborsko - opawskiego. Koordynatorem ze strony czeskiej jest organizacja ekologiczna: Natura Opava - Czech Republik, a ze strony polskiej SP nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Raciborzu. W projekcie wzięło już udział około 90 uczniów z sześciu szkół polskich, oraz dwóch szkół czeskich. W jego ramach zorganizowano już kilkanaście wyjazdów, w czasie których uczniowie z Polski i Czech mieli okazję poznać region raciborsko - opawski.
Przeprowadzono wiele badań: badano czystość rzeki Psiny, określono rodzaj gleby i stopień jej zanieczyszczenia oraz bogactwo fauny i flory. Ich efekty były zapisywane na specjalnych kartach obserwacji. Badania zakończono wytyczeniem biokorytarza, który biegnie wzdłuż miejscowości: Oldrisov, Sluzowice, Hnevosice, Ściborzyce Wlk, Sudice, Krzanowice, wzdłuż rzeki Psiny, aż do jej ujścia w okolicach Bieńkowic.
Każdy etap kończy się podsumowaniem działań. Prace uczestników są nagradzane. Zorganizowano „Miejską Wystawę Fotograficzną Osobliwości Przyrody” przedstawiającą najciekawsze miejsca i okazy przyrody, jakie zaobserwowali i sfotografowali uczestnicy projektu, podczas wspólnych wyjazdów w teren - mówi Beata Stępień, dyrektor szkoły, autorka dwóch polsko-czeskich projektów ekologicznych, realizowanych w ramach programu PHARE.
Posiłek ze zdrowej żywności
Szkoła od 2002 roku należy do sieci szkół „Promujących zdrowie”. Koordynatorzy uczestniczyli w szkoleniu „Jak tworzymy Szkołę Promującą Zdrowie”, organizowanym przez Regionalny Ośrodek Metodyczno - Edukacyjny „Metis” w Katowicach. Program szkolenia obejmował 15 godzin dydaktycznych dotyczących podstaw teoretycznych: zdrowie i czynniki je warunkujące; zachowanie zdrowotne i styl życia; modele szkoły promującej zdrowie oraz 30 godzin części praktycznej, w ramach której zdiagnozowano potrzeby i oczekiwania uczestników projektu „Zdrowa Szkoła”, opracowano ankiety i harmonogram działań. Koordynator poinformował grono pedagogiczne o zadaniach szkoły w promocji zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów i pracowników oraz zaproponował rozwiązania praktyczne, np. na lekcjach wychowawczych (samopoczucie w szkole, szkoła moich marzeń, koło czynników zdrowia oraz podziału czynników zdrowia).
Na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, a także uczniów klas IV - VI za główny cel wybrano poprawienie sposobów zdrowego odżywiania oraz poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej uczniów. Koordynatorzy przy współpracy grona pedagogicznego SP1 opracowali program profilaktyki zdrowotnej „Jestem zdrowy - bo zdrowo się odżywiam”. Program ten jest realizowany trzeci rok, realizatorami są nauczyciele, uczniowie i rodzice. Ewaluacja jest prowadzona na bieżąco poprzez obserwację uczniów, sondaż a także ankiety.
E.H.
Najnowsze komentarze