Przyjacielska wizyta
Wymiana doświadczeń, metod i form pracy z dziećmi to główny cel czerwcowej wizyty dyrektorów i nauczycieli raciborskich przedszkoli nr 15, 14, 23 i 22 na Węgrzech.
Wizyta odbyła się w ramach współ-pracy, rozpoczętej w 1997 r. Od tego czasu nauczyciele wyjeżdżają do przedszkoli węgierskich w latach nieparzystych, zaś w parzystych Węgrzy goszczą w Raciborzu. W trakcie wizyty byliśmy w przedszkolu Napkoziotthonos w Budapeszcie, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć regionalne tańce w wykonaniu dzieci przedszkolnych. Odbyła się tam konferencja z Radą Pedagogiczną, w trakcie której został przedstawiony program pracy z dziećmi oraz program autorski, stworzony według metod Celestina Freinetta. Po niej wystąpił chór z przedszkola, w skład którego wchodzą jego pracownicy, prezentując węgierskie pieśni. W tym samym dniu byliśmy przyjęci w Wydziale Służb Pedagogicznych dzielnicy Zoglo, gdzie przedstawiono organizację pracy węgierskich przedszkoli i szkół. W czasie tego spotkania miałyśmy okazję wymienić doświadczenia z węgierskimi metodykami. Wieczorem gościliśmy w Kermince, przedszkolu które zaprezentowało nam uroczystość nadania imienia i swój autorski program ukierunkowany na pielęgnowanie kultury języka węgierskiego i muzykę. Spotkanie zakończyło się nauką węgierskich pieśni - relacjonuje Irena Papaj, dyrektor P 15. Kolejne dni także były pełne wrażeń. Raciborzanie byli z wizytą w przedszkolu Latogatas a Kincskereso w Budapeszcie, nastawionym na kształtowanie języka węgierskiego i rozwój umiejętności artystycznych. Nauczyciele z tej placówki zorganizowali m.in. wspólne warsztaty z zajęć artystycznych, wieczór z występem zespołu ludowego, składającego się z byłych wychowanków przedszkola, prezentującego najpopularniejsze tańce regionalne. Byli również w przedszkolu Mesehaz, gdzie zapoznali się z charakterem pracy w czasie wakacji i organizowanymi w tym okresie zajęciami artystycznymi, ruchowymi i muzycznymi. W ramach wymiany doświadczeń Polacy też zaprezentowali nauczycielom węgierskim zabawy ruchowe i muzyczne stosowane w pracy z dziećmi. Tłumaczem podczas pobytu była Violetta Kerekesz, z którą przedszkola współpracują od 1997 r.
Przedszkola węgierskie pracują między innymi w oparciu o system muzyczny Zoltana Kodalya. Nauczyciele bazują na nim, gdyż według nich jest on najlepszy dla umuzykalnienia dzieci. W trakcie pobytu w budapesztańskich przedszkolach zwróciłyśmy uwagę na wysoki poziom umiejętności artystycznych dzieci. Były one bardzo zdyscyplinowane i mimo naszej wizyty skoncentrowane na własnych czynnościach, aktywne i rozbawione. Dowiedziałyśmy się także, że przyszłe nauczycielki zanim rozpoczną naukę zawodu muszą wykazać się dobrym słuchem, poczuciem rytmu i ogólnymi uzdolnieniami muzycznymi. Kończąc szkołę biegle grają na jednym lub kilku instrumentach. Gwarantują tym samym wysoki poziom umuzykalnienia dzieci. Współpraca z węgierskimi przedszkolami jest bardzo owocna. Dzięki niej wymieniamy doświadczenia i dużo z tamtejszych metod pracy przenosimy na nasz grunt - dodaje Irena Papaj.
(e)
Przedszkola węgierskie pracują między innymi w oparciu o system muzyczny Zoltana Kodalya. Nauczyciele bazują na nim, gdyż według nich jest on najlepszy dla umuzykalnienia dzieci. W trakcie pobytu w budapesztańskich przedszkolach zwróciłyśmy uwagę na wysoki poziom umiejętności artystycznych dzieci. Były one bardzo zdyscyplinowane i mimo naszej wizyty skoncentrowane na własnych czynnościach, aktywne i rozbawione. Dowiedziałyśmy się także, że przyszłe nauczycielki zanim rozpoczną naukę zawodu muszą wykazać się dobrym słuchem, poczuciem rytmu i ogólnymi uzdolnieniami muzycznymi. Kończąc szkołę biegle grają na jednym lub kilku instrumentach. Gwarantują tym samym wysoki poziom umuzykalnienia dzieci. Współpraca z węgierskimi przedszkolami jest bardzo owocna. Dzięki niej wymieniamy doświadczenia i dużo z tamtejszych metod pracy przenosimy na nasz grunt - dodaje Irena Papaj.
(e)
Najnowsze komentarze