W kręgu kultury dawnej
W czwartek, 5 czerwca, już po raz kolejny odbyły się zajęcia integracyjne gimnazjalistów z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Niesłyszących i Słabosłyszących oraz Gimnazjum nr 2.
W spotkaniu wzięły udział zaprzyjaźnione grupy młodzieży. Tematem zajęć, łączących historię i geografię Raciborza z praktycznymi działaniami plastycznymi, było „Dziedzictwo materialno-kulturowe w Raciborzu i okolicach na przełomie XIX i XX wieku”. Podczas zajęć młodzież miała możliwość zobaczyć, dotknąć i sprawdzić działanie przyniesionych specjalnie na te zajęcia eksponatów muzealnych takich jak: masielnica do wyrobu masła, kołowrotek do wyrobu i przędzenia nici, maglownica do maglowania - wygładzania tkanin i cep do obijania zboża. Prezentacji tych przedmiotów towarzyszył pokaz i opis słowno-migowy przygotowany przez nauczycieli Małgorzatę Furmanowicz z G 2 i Marka Furmanowicza z OSWNiS.
Młodzież miała okazję zapoznać się również z ciekawymi ilustracjami przedstawiającymi przedmioty codziennego użytku stosowane na przełomie wieków jak np.: dzbanek gliniany, masielnica korbowa, garnki kamionkowe, kołyska, prasa do odciskania sera, słomiane buty, tara, kijanka, brona, widły, kosa, kufel do piwa i żelazko. Szczególny nastrój tego spotkania podkreślały dźwięki znanych i lubianych melodii i pieśni raciborskich.
W czasie dwugodzinnych zajęć uczestnicy spotkania pogłębiali swoją wiedzę z dziedzictwa kulturowego oraz wykonywali gliniane postacie i przedmioty. Bezpośredni kontakt z zabytkami uświadomił młodzieży, jak trudna, mozolna i ciężka była praca dawnych mieszkańców Raciborza i jego okolic - tłumaczy Małgorzata Furmanowicz. Obecne i poprzednie zajęcia obydwu grup: młodzieży słyszącej i niesłyszącej są okazją do lepszego poznawania siebie, porozumiewania się językiem migowym oraz rozwijania umiejętności plastycznych - dodaje Marek Furmanowicz. Zajęciom przyglądali się zaproszeni dyrektorzy obydwu szkół Ludmiła Nowacka i Urszula Fludzińska oraz metodyk geografii Jolanta Żurek i etnograf Julita Ćwikła.
E.Wa
Młodzież miała okazję zapoznać się również z ciekawymi ilustracjami przedstawiającymi przedmioty codziennego użytku stosowane na przełomie wieków jak np.: dzbanek gliniany, masielnica korbowa, garnki kamionkowe, kołyska, prasa do odciskania sera, słomiane buty, tara, kijanka, brona, widły, kosa, kufel do piwa i żelazko. Szczególny nastrój tego spotkania podkreślały dźwięki znanych i lubianych melodii i pieśni raciborskich.
W czasie dwugodzinnych zajęć uczestnicy spotkania pogłębiali swoją wiedzę z dziedzictwa kulturowego oraz wykonywali gliniane postacie i przedmioty. Bezpośredni kontakt z zabytkami uświadomił młodzieży, jak trudna, mozolna i ciężka była praca dawnych mieszkańców Raciborza i jego okolic - tłumaczy Małgorzata Furmanowicz. Obecne i poprzednie zajęcia obydwu grup: młodzieży słyszącej i niesłyszącej są okazją do lepszego poznawania siebie, porozumiewania się językiem migowym oraz rozwijania umiejętności plastycznych - dodaje Marek Furmanowicz. Zajęciom przyglądali się zaproszeni dyrektorzy obydwu szkół Ludmiła Nowacka i Urszula Fludzińska oraz metodyk geografii Jolanta Żurek i etnograf Julita Ćwikła.
E.Wa
Najnowsze komentarze