Gimnazjalny festiwal nauki
Gimnazjum nr 2 w Raciborzu wraz z sześcioma tysiącami szkół w Polsce przystąpiło do akcji „Szkoła z klasą”. W jej ramach, 26 kwietnia, odbył się „Festiwal Nauki”.
Impreza skierowana była do uczniów klas pierwszych i drugich oraz zaproszonych gości - obserwatorów z innych szkół. Organizatorami byli nauczyciele przedmiotów przyrodniczych, panie: Bogumiła Bąk, Grażyna Baran, Ewa Nizio i Klaudia Łyko, a koordynatorem całego projektu Lidia Kutrowska.
Pracownie zamieniły się w prawdziwe laboratoria naukowe, gdzie uczniowie mogli obejrzeć bądź samodzielnie wykonać szereg niezwykłych eksperymentów - mówi B. Bąk.
W pracowni chemicznej, jak informuje L. Kutrowska, w spektaklu edukacyjnym pt. „Magia chemii” obserwatorzy mogli oglądać popisy uczniów klasy I a, którzy wcielili się w postacie alchemików, wykonujących tajemne sztuczki wśród nich: „wywoływanie ducha” czy samozapłon prowadzące w końcu do otrzymania srebra. Magicy zmieniali zabarwienia cieczy, płomienia, hodowali w probówkach kolorowe rośliny oraz odczytywali niewidzialne pismo.
„Wszystko pochodzi z wody i wszystko do niej powróci” - ta maksyma Talesa z Miletu królowała w pracowni biologicznej. Młodzi nau-kowcy z I F wspierani przez B. Bąk postanowili zaprezentować jej cudowne właściwości z czysto naukowym zacięciem. Na tę okazję zmieniono wystrój klasopracowni, aby z każdego zakątka „kapała” wszechobecna woda. Młodzież skorzystała z wielu źródeł przygotowując informacje i ciekawostki do wykonania plakatów, posterów i doświadczeń. Nie zabrakło przykładów praktycznego wykorzystania właściwości cieczy np. w hamulcach. Jak zachowuje się olej wylany do wody i co może spotkać ptaki w takiej zanieczyszczonej wodzie? Jak można zmienić napięcie powierzchniowe wody i dlaczego woda sama „wchodzi” do naczynia? Zbudowano na tę okazję oczyszczalnię, aby wyjaśnić w jaki sposób oczyszcza się woda przenikająca przez warstwy gleby. Na te i wiele jeszcze innych interesujących pytań znaleźli odpowiedź uczniowie, odwiedzający naszą pracownię. Chętni uczniowie, którzy zaangażowali się w zabawę mogli uczestniczyć w konkursie o „Błękitną kropelkę” - relacjonuje B. Bąk.
Dla uczniów klas drugich, pod okiem G. Baran, przygotowano konkurs fizyczny: „Z fizyką za pan brat”. Miał on formę teleturnieju „Jeden z dziesięciu”. Uczniowie odpowiadali na pytania jakościowe i problemowe z fizyki i astronomii.
Bardzo ciekawy projekt pt. „Ciekawe Jajo” przygotowała E. Nizio ze swoimi podopiecznymi z II F. W trakcie zajęć odbył się konkurs międzyklasowy o „Złote Jajo”, w którym zadanie zespołów klasowych polegało na wykonaniu szeregu zadań, np. „nauczyć jajko pływać”, rozpoznać jajko gotowane od surowego bez rozbijania skorupki, oraz z kolekcji zgromadzonych jaj przyporządkować jajo do poszczególnych gatunków. Największe zainteresowanie wzbudziło olbrzymie jajo strusie.
Festiwal nauki wymagał sporo przygotowań ze strony nauczycieli i uczniów, warto było jednak poświęcić ten czas widząc ogromne zainteresowanie uczniów, chęć udziału w eksperymentach oraz łatwość przyswajania trudnych zagadnień w krótkim czasie. Takie spotkanie nauki z zabawą wpisze się na stałe w kalendarium szkolnych imprez, a my chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami z zainteresowanymi - zapowiada dyrektor G 2, Ludmiła Nowacka.
(r)
Pracownie zamieniły się w prawdziwe laboratoria naukowe, gdzie uczniowie mogli obejrzeć bądź samodzielnie wykonać szereg niezwykłych eksperymentów - mówi B. Bąk.
W pracowni chemicznej, jak informuje L. Kutrowska, w spektaklu edukacyjnym pt. „Magia chemii” obserwatorzy mogli oglądać popisy uczniów klasy I a, którzy wcielili się w postacie alchemików, wykonujących tajemne sztuczki wśród nich: „wywoływanie ducha” czy samozapłon prowadzące w końcu do otrzymania srebra. Magicy zmieniali zabarwienia cieczy, płomienia, hodowali w probówkach kolorowe rośliny oraz odczytywali niewidzialne pismo.
„Wszystko pochodzi z wody i wszystko do niej powróci” - ta maksyma Talesa z Miletu królowała w pracowni biologicznej. Młodzi nau-kowcy z I F wspierani przez B. Bąk postanowili zaprezentować jej cudowne właściwości z czysto naukowym zacięciem. Na tę okazję zmieniono wystrój klasopracowni, aby z każdego zakątka „kapała” wszechobecna woda. Młodzież skorzystała z wielu źródeł przygotowując informacje i ciekawostki do wykonania plakatów, posterów i doświadczeń. Nie zabrakło przykładów praktycznego wykorzystania właściwości cieczy np. w hamulcach. Jak zachowuje się olej wylany do wody i co może spotkać ptaki w takiej zanieczyszczonej wodzie? Jak można zmienić napięcie powierzchniowe wody i dlaczego woda sama „wchodzi” do naczynia? Zbudowano na tę okazję oczyszczalnię, aby wyjaśnić w jaki sposób oczyszcza się woda przenikająca przez warstwy gleby. Na te i wiele jeszcze innych interesujących pytań znaleźli odpowiedź uczniowie, odwiedzający naszą pracownię. Chętni uczniowie, którzy zaangażowali się w zabawę mogli uczestniczyć w konkursie o „Błękitną kropelkę” - relacjonuje B. Bąk.
Dla uczniów klas drugich, pod okiem G. Baran, przygotowano konkurs fizyczny: „Z fizyką za pan brat”. Miał on formę teleturnieju „Jeden z dziesięciu”. Uczniowie odpowiadali na pytania jakościowe i problemowe z fizyki i astronomii.
Bardzo ciekawy projekt pt. „Ciekawe Jajo” przygotowała E. Nizio ze swoimi podopiecznymi z II F. W trakcie zajęć odbył się konkurs międzyklasowy o „Złote Jajo”, w którym zadanie zespołów klasowych polegało na wykonaniu szeregu zadań, np. „nauczyć jajko pływać”, rozpoznać jajko gotowane od surowego bez rozbijania skorupki, oraz z kolekcji zgromadzonych jaj przyporządkować jajo do poszczególnych gatunków. Największe zainteresowanie wzbudziło olbrzymie jajo strusie.
Festiwal nauki wymagał sporo przygotowań ze strony nauczycieli i uczniów, warto było jednak poświęcić ten czas widząc ogromne zainteresowanie uczniów, chęć udziału w eksperymentach oraz łatwość przyswajania trudnych zagadnień w krótkim czasie. Takie spotkanie nauki z zabawą wpisze się na stałe w kalendarium szkolnych imprez, a my chętnie podzielimy się swoimi doświadczeniami z zainteresowanymi - zapowiada dyrektor G 2, Ludmiła Nowacka.
(r)
Najnowsze komentarze