Wtorek, 19 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Seweryny, Salomei

RSS

Zapobiec wadom słuchu

29.05.2002 00:00
W ramach ogólnopolskiego programu badań przesiewowych słuchu, w Szkole Podstawowej nr 15, do końca kwietnia przebadano już ok. trzystu uczniów. Jak wskazują wyniki testu, w każdej klasie jest kilka osób, u których konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych badań specjalistycznych.

Inicjatorami badań na gruncie raciborskim są pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, którzy przeprowadzają je wśród dzieci i młodzieży za pomocą multimedialnego programu komputerowego. Logopedzi - Elżbieta Molęda i Róża Koszyk-Ziółkowska, przebadały już uczniów klas nauczania początkowego w SP 15. Następne badania odbędą się w kolejnych placówkach. Badanie słuchu oparte jest na automatycznej analizie ankiety, audiometrycznej próbie tonowej oraz na testowaniu zrozumiałości mowy w szumie. Badanie mowy w szumie dla dzieci młodszych przeprowadzane jest w wersji obrazkowej, a dla starszych w wersji słownej - tłumaczy E. Molęda.
 
System „Słyszę...” jest jednym z wielu komputerowych narzędzi badawczych, opracowanych w ramach współpracy Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie z Katedrą Inżynierii Dźwięku i Obrazu Politechniki Gdańskiej. Zgodnie z oceną międzynarodowego jury w konkursie Stockholm Challenge Award, program ten zaliczany jest do dziesięciu najlepszych aplikacji w kategorii „Zdrowie i Jakość Życia”. Otrzymał również Oskara Polskiego Biznesu w kategorii „Produkt Roku” za multimedialne programy do diagnostyki słuchu, głosu i mowy. Jego kontynuacją są systemy „Widzę...” i „Mówię...”.
 
Jak wykazały badania, przeprowadzone przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie, problemy ze słuchem zgłasza co trzecia osoba dorosła. Natomiast na podstawie bezpośrednich badań u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat,  zaburzenia słuchu stwierdzono u 17,8 % badanych. Nawet lekki niedosłuch, czyli pogorszenie zdolności słyszenia dźwięków, może utrudniać funkcjonowanie dziecka w szkole. Skutkami są: niewyraźna mowa, zaburzenia artykulacji i rozkojarzenie. Dziecko nie potrafi skupić uwagi na określonym zadaniu, ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz osiąga gorsze wyniki w nauce - dodaje logopeda.
 
Jak zapewniają specjaliści, najczęstszą przyczyną niedosłuchów w wieku przedszkolnym i szkolnym jest wysiękowe zapalenie ucha środkowego, którego najczęściej podłożem są infekcje dróg oddechowych. Nieleczone zapalenie może prowadzić do trwałych zmian patologicznych w uchu z utrwalonym niedosłuchem. Może być również przyczyną powstawania różnych, często groźnych powikłań, wymagających już operacji ucha.

E.Wa

  • Numer: 22 (530)
  • Data wydania: 29.05.02