Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Możesz usunąć azbest z dopłatą

19.01.2016 00:00 red

Rybnickie starostwo dofinansowuje transport usuwanego azbestu dla swoich mieszkańców, a poszczególne gminy dotują samo usuwanie wyrobów zawierających azbest. Sprawdziliśmy, na jakie kwoty dotacji mogą liczyć mieszkańcy.

We wszystkich gminach powiatu rybnickiego, na usuwanie azbestu, może uzyskać dofinansowanie. W Jejkowicach gmina dotuje 100 proc. kosztów utylizacji azbestu, jednak do kwoty nie większej niż 800 zł. Aby uzyskać dotację, należy przedstawić odpowiedni rachunek. Podobnie jest w Gaszowicach, gdzie maksymalna kwota dotacji może wynieść 500 zł. Dotacje również są udzielane w gminie Lyski. – Dotacje udzielane są na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie gminy Lyski. To refundacja udokumentowanych kosztów unieszkodliwiania odpadów azbestowych, powstałych w wyniku demontażu materiałów budowlanych w postaci płyt azbestowo- cementowych płaskich i falistych, stanowiących pokrycia dachowe i elementy elewacji budynków – wyjaśnia Milena Karkut, kierownik referatu spraw obywatelskich w Urzędzie Gminy Lyski. W Lyskach maksymalna wysokość dotacji może wynieść 500 zł.

Pozbyli się eternitu

W Czerwionce-Leszczynach dotacje udzielane są od 2012 roku. – Również w 2016 roku będziemy przyznawać dofinansowania na ten cel – informuje Hanna Piórecka-Nowak, rzecznik prasowa Urzędu Gminy i Miasta w Czerwionce-Leszczynach. Wysokość dotacji wynosi 70 proc. kosztów związanych z demontażem i unieszkodliwianiem materiałów budowlanych zawierających azbest – bez kosztów transportu, jednak nie więcej niż 2500 zł. – Gmina pozyskała dotacje zewnętrzne na demontaż i utylizację azbestu na wszystkich obiektach gminnych i to zadanie zostało też w ostatnich latach wykonane. Na żadnym budynku gminnym nie ma już szkodliwego azbestu – dodaje rzecznik.

Powiat dotuje transport

Gmina Świerklany również dotuje utylizację azbestu, ale nie ze środków WFOŚiGW, a z własnego budżetu. – Udzielamy dopłat do usuwania i utylizacji azbestu w wysokości do 1500 zł od jednego obiektu budowlanego – precyzuje Piotr Pustelnik, kierownik referatu gospodarki przestrzennej, komunalnej i ochrony środowiska. Oprócz gminnych dotacji, mieszkańcy mogą także uzyskać dofinansowanie ze starostwa na sam transport wyrobów azbestowych do utylizacji. Taki transport musi zostać specjalnie zabezpieczony, co generuje koszty. Ze starostwa można uzyskać dofinansowanie do 1 000 zł, na podstawie złożonego wniosku i przedstawionego rachunku. Wnioski do pobrania na stronie internetowej starostwo.rybnik.pl.

Szymon Kamczyk

  • Numer: 3 (480)
  • Data wydania: 19.01.16
Czytaj e-gazetę