Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Kącik ZUS

17.11.2015 00:00 red

Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku

Planuję ubiegać się o świadczenie przedemerytalne i gromadzę dokumentację. W ZUS powiedziano mi, że nie muszę przedkładać zaświadczenia o wysokości zarobków ZUS Rp-7, ponieważ świadczenie przedemerytalne wypłacane jest w kwocie ryczałtowej. Czy rzeczywiście nie muszę przedkładać informacji o wysokości osiągniętego wynagrodzenia?

Zaświadczenie potwierdzające wysokość wynagrodzenia nie jest dokumentem niezbędnym do ustalenia ubezpieczonym prawa do świadczenia przedemerytalnego. Świadczenie, co do zasady, wypłacane jest w kwocie ryczałtowej, wynoszącej 1027,39 zł miesięcznie, począwszy od dnia 1 marca 2015 r. Jego wysokość nie zależy więc od osiąganych w trakcie ubezpieczenia zarobków. W zakresie wymaganej dokumentacji ustawodawca wskazał, że do wniosku o świadczenie przedemerytalne dołącza się dowody uzasadniające prawo do tego świadczenia, w tym decyzję o utracie prawa do zasiłku dla bezrobotnych lub informację o upływie 6 miesięcy (180 dni) pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także dowody wymagane do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości, określone przepisami ustawy o emeryturach i rentach z FUS.


Mam nadpłatę w składkach ZUS,  o czym dowiedziałem się, przechodząc na emeryturę częściową. Nadwyżki powstały w latach 1994-1995 gdy płaciłem ZUS jako prowadzący działalność gospodarczą, jednocześnie będąc zatrudnionym na pełnym etacie w firmie, która także odprowadzała za mnie składki. Jak mogę je odzyskać?

Należy napisać pismo o rozliczenie konta i zwrot nadpłaconych składek. Jeżeli jednak dana osoba dalej prowadzi działalność gospodarczą, można napisać o zaliczenie nadpłaconych składek na poczet składek bieżących i podać, na który fundusz, na jaki miesiąc i rok, np. ubezpieczenie zdrowotne październik 2015 r. Do zwrotu składek należy też podać numer konta, na który należy zwrócić składki.


Od grudnia przechodzę na emeryturę i ubiegam się o rentę z tytułu choroby zawodowej. Czy muszę złożyć wniosek o rentę, czy wystarczy, jeśli dołączę decyzję Państwowego Inspektora Sanitarnego?

Musi Pan złożyć wniosek o ustalenie prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową, do którego należy dołączyć decyzję Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz aktualne zaświadczenie o stanie zdrowia. Wypełnia więc Pan dwa wnioski: o emeryturę i o rentę z tytułu niezdolności do pracy w związku z chorobą zawodową.


  • Numer: 46 (471)
  • Data wydania: 17.11.15
Czytaj e-gazetę