Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Czy planowanie własnego biznesu musi boleć?

06.10.2015 00:00 red

Jeszcze kilka tygodni zostało do otwarcia Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, który rozpocznie się 19 października. W ramach tego wydarzenia Inkubator AIP w Rybniku przygotował szereg szkoleń, konsultacji oraz konkurs dla osób z pomysłem na biznes. Na jednym z warsztatów uczestnicy poznają nowoczesną metodę planowania swojej działalności gospodarczej.

Archaiczne metody

By zrozumieć na czym polega innowacyjność narzędzia Business Model Canvas musimy zrozumieć, co je poprzedzało. W drugiej połowie XX wieku jedyną słuszną drogą rozwijania swojego przedsięwzięcia było… trzymanie go w tajemnicy. Tworzono kalkulacje, prototypy, prototypy prototypów, doskonalono je, niszczono i budowano na nowo. Wszystko w zamkniętych zakładach, laboratoriach lub, jeśli budżet nie pozwalał, w garażu. Gdy w końcu przedsiębiorcy decydowali się wypuścić produkt na światło dzienne, spotykał się on z różnym przyjęciem. Rynek nie był jeszcze tak wypełniony, jak obecnie, stąd nawet średnie pomysły znajdowały swoje miejsce w chłonnym środowisku. Czasy się zmieniły. Mamy ogromny wybór zarówno w dziedzinie usług, jak i towarów. Średni pomysł to za mało, by się przebić na ciasnym już rynku. Nadszedł czas na nowe, elastyczne podejście.

Co decyduje o sukcesie firmy?

Gdy pomyślimy o tym, co decyduje o sukcesie biznesowego przedsięwzięcia najpierw na myśl przychodzą nam zasoby. Po pierwsze – pieniądze, po drugie – ludzie, po trzecie – czas. Mit ten jest zakorzeniony w nas głęboko. Czas z nim skończyć. O sukcesie decydują klienci. Proste? I tak, i nie. Z jednej strony to oczywiste, bo niby każdy wie, że sukces przedsięwzięcia będziemy mierzyć ilością euro, dolarów, jenów czy złotówek, które zostawią na naszym koncie zadowoleni kupujący. Skoro to wiemy, to czemu tak niechętnie wsłuchujemy się w ich głos? Czemu niechętnie badamy ich potrzeby i reakcje?

Nowa metoda, na nowe czasy.

Lean StartUp, Minimum Value Product i Business Model Canvas. Zapamiętajcie te słowa. To czynniki, bez których nie sposób tworzyć nowoczesną firmę. O tym jak szybko opisać swój pomysł biznesowy w 9 prostych czynnikach, dlaczego warto wyjść z niedoskonałym produktem (lub usługą) do klientów i o tym ile wart jest pomysł na działalność porozmawiamy w czasie warsztatu „Jak zaplanować swoją firmę, czyli metoda Business Model Canvas w działaniu”. Spotkanie odbędzie się już 22 października, a poprowadzi je Michał Kucharski, Manager AIP na Śląsku, głównodowodzący firmą Cudotwórnia Events, doradca biznesowy i trener.

(r)

  • Numer: 40 (465)
  • Data wydania: 06.10.15
Czytaj e-gazetę