Niedobczyce – z koleją za pan brat
Zapewne niejednokrotnie musieliście państwo czekać na przejeździe kolejowym przy stacji Rybnik Niedobczyce. Niemniej jednak, ruch odbywa się tam sprawnie i nie ma większych powodów do narzekania. Trochę inaczej wygląda sytuacja na przejeździe przy stacji Rybnik Rymer, gdzie, kolokwialnie mówiąc, można stracić nerwy w oczekiwaniu na przejazd pociągu. Można rzec, że przejazd ten jest „sławny” właśnie z tego powodu. Ale i to ma swój urok, a stacja ta była i jest bardzo ważnym punktem transportowym, zarówno pasażerskim jak i towarowym.
Temat kolei nie jest podjęty bez powodu, bowiem torowiska stanowią integralną część krajobrazu naszej dzielnicy. Niedobczyce mogą pochwalić się największą liczbą stacji kolejowych ze wszystkich 27-miu dzielnic Rybnika. Są to wyżej wspomniane stacje Rybnik Niedobczyce i Rybnik Rymer, a także stacja Rybnik Towarowy. Przyjrzyjmy się bliżej naszym stacjom.
2258 kolejarzy
Stacja Rybnik Towarowy (na trasie Kędzierzyn – Niedobczyce) była pierwszym zelektryfikowanym odcinkiem dwutorowym w Rybniku. Odcinek ten został oddany do użytku 1 grudnia 1970 roku. Dopiero 7 lat później zelektryfikowano linię Rybnik – Katowice Ligota. Rybnik Towarowy to także ważny punkt manewrowy, obsługujący przyległe kopalnie. W latach 70-tych, po zakończeniu II etapu rozbudowy tej stacji węzłowej, zmieniono organizację przewozów na Śląsku i utworzono na tym obszarze rejonową stację rozrządową. Była ona wtedy drugą co do wielkości stacją rozrządową w Polsce. W pobliżu stacji pomocniczo-rozrządowej Rybnik Towarowy, przy ulicy Kadłubka 4, mieściła się Zasadnicza Szkoła Zawodowa PKP, która została tam przeniesiona ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Rybniku-Ligocie. Placówka ta pierwszych uczniów przyjęła 1 września 1978 roku, z kolei ostatni absolwenci opuścili szkolne mury w czerwcu 1994 roku. Uczniowie, którzy nie ukończyli jeszcze nauki zostali przeniesieni do szkoły zawodowej mieszczącej się przy ul. Św. Maksymiliana 26. Ogółem Zasadnicza Szkoła Zawodowa PKP w Rybniku wykształciła 2258 wysoko wykwalifikowanych kolejarzy.
Kontrastowe oznaczenia
Stacja Rybnik Rymer została częściowo wyremontowana w latach 2007-2009 i posiada, jako jedyna w Rybniku, specjalne pasy ostrzegawcze wzdłuż krawędzi peronu pierwszego. Są to kontrastowe oznaczenia o fakturze wyczuwalnej stopami, które ułatwiają bezpieczne poruszanie się osobom niewidomym i słabo widzącym po peronie, informując je, między innymi o zbliżaniu się do krawędzi peronowej. Peron jest przygotowany, pozostaje tylko poczekać na remont linii kolejowej, a co za tym idzie, na poszerzenie oferty przewozowej, bowiem w związku ze złym stanem technicznym odcinka Wodzisław Śląski – Chałupki, z dniem 9 grudnia 2012 roku zaprzestano na nim ruchu pasażerskiego, skutkiem czego jest brak połączeń Rybnika m.in. z Chałupkami i czeskim Bohuminem.
Stacja Rybnik Niedobczyce powstała pod koniec lat 20. XX wieku i początkowo nazywała się Niedobczyce Wieś. Obecnie jest to ostatnia ze stacji w Niedobczycach, która dysponuje otwartą poczekalnią. Kasę biletową zlikwidowano 1 stycznia 2010 roku. Na uwagę zasługuje parterowy, zaprojektowany w manierze dworkowej, budynek owej stacji, który jest objęty ochroną konserwatorską.
Z nadzieją na przyszłość
30 lipca 2014 roku na peronie kolejowym w Wodzisławiu Śląskim uroczyście podpisano umowę na rewitalizację połączenia kolejowego Rybnik – Chałupki. Oznacza to, iż dwie stacje kolejowe zlokalizowane na terenie naszej dzielnicy zostaną zmodernizowane.
Zakres prac remontowych, dotyczących przystanku Rybnik Rymer, obejmuje podniesienie peronu 2-ego do wysokości 0,76 m oraz wyposażenie go w nagłośnienie, wiatę, gabloty informacyjne, zegar, ławki oraz kosze. Jeśli chodzi o standard, będzie on podobny do peronu 1-ego, który został już wcześniej przebudowany. Modernizacji ulegnie też samo torowisko na przejeździe kolejowym, sieć trakcyjna oraz rogatki.
Na stacji Rybnik Towarowy przebudowie ulegną oba perony. Wyposażone zostaną one podobnie jak te znajdujące się na stacji Rybnik Rymer. Ponadto stacja zostanie objęta monitoringiem przy użyciu kamer telewizji przemysłowej.
Pracami remontowymi zajmie się konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau, i Rover Alcisa. Zgodnie z umową zakończenie prac przewidziano na 30 października 2015. Koszt prac wyniesie 159,7 mln zł, przy dofinansowaniu z UE w wysokości 98 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakładają, iż po zakończeniu inwestycji podróż z Rybnika do Chałupek wyniesie 40 minut, a prędkość pociągów zostanie podniesiona do 80 km/h.
Biorąc pod uwagę wzmożony ruch na ulicach naszych miast, wydaje się, że jedynym słusznym rozwiązaniem będzie przywrócenie regularnego ruchu szynowego. Warto również odnotować fakt, iż ze stacji Bohumin odjeżdża codziennie SC Pendolino. W pobliskiej Ostravie znajduje się również port lotniczy. To niewątpliwie stwarza więcej dogodnych możliwości podróżowania. W niedalekiej przyszłości (rok 2016) planowana jest również odbudowa i elektryfikacja linii kolejowej do portu lotniczego w Pyrzowicach. Oznacza to, że z Niedobczyc mielibyśmy wspaniały dojazd aż do dwóch lotnisk.
Potrzeby mieszkańców
Mam nadzieję, że już wkrótce ruch pasażerski w naszej dzielnicy będzie przywrócony z należytym porządkiem, i co najważniejsze, dopasowany zostanie do potrzeb mieszkańców. Ażeby to jednak osiągnąć należy już teraz rozmawiać o potrzebach i wyzwaniach remontowanego odcinka. W przyszłości planuję zorganizowanie w Niedobczycach debaty w tej sprawie. Miały już miejsce wstępne rozmowy z polskim i czeskim przewoźnikiem. Owa debata mogłaby być również świetną okazją do spotkania się absolwentów szkoły kolejowej w Rybniku. Nie czekając jednak na rozwój wydarzeń, zachęcam państwa do przesyłania swoich uwag i sugestii na adres e-mail: miro.gorka@wp.pl.
Mirosław Górka
Najnowsze komentarze