Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Chabrowa jednokierunkowo? To możliwe!

25.02.2014 00:00 red

Nie będzie spektakularnego remontu ulicy Chabrowej, nie znikną zieleńce, by na ich miejscu postawić dodatkowe parkingi dla setek samochodów, które dzisiaj zapychają ulice, uniemożliwiając minięcie się dwóch aut, a czasem nawet dojazd straży pożarnej czy innych służb. Pojawiła się jednak koncepcja, która ma sprawić, że w tej części osiedla ruch będzie płynny i bezpieczny, a z chodników znikną pojazdy.

Pomysłem wprowadzenia w całym ciągu ulicy Chabrowej ruchu jednokierunkowego podzielił się jako pierwszy prezes Rybnickiej Spółdzielni Mieszkaniowej, Stanisław Jaszczuk. – Z Chabrową mamy problem. Aby jednak zabrać stamtąd samochody, trzeba dać mieszkańcom alternatywę parkingu – przyznaje Jaszczuk. Alternatywa taka niedawno się znalazła. W ramach programu JESSICA, w którym RSM bierze udział, zaplanowano budowę parkingu na około 180 samochodów w ścisłej okolicy bloków przy Chabrowej. – Dzięki temu uda nam się udrożnić tę ulicę, która – trzeba to przyznać – szczególnie w zimie jest tragiczna. Zaproponowałem też radzie osiedla, by tam zorganizować ruch jednokierunkowy, to pozwoliłoby jeszcze bardziej udrożnić tę ulicę – mówi Jaszczuk.

Rada osiedla „Nowiny” niedawno debatowała nad przedsięwzięciem udrożnieniem ulicy Chabrowej przez wprowadzenie charakterystycznych niebieskich znaków z jedną tylko strzałką. – Ogólnie rzecz biorąc, rada osiedla przyjęła ten pomysł bardzo pozytywnie – mówi Henryk Sarna, przewodniczący rady. – Obecnie sytuacja jest tragiczna, dwa samochody nie mogą przejechać równocześnie, a ustąpić miejsca często nie ma gdzie, szczególnie w okolicach byłego Nordu. Auta stoją dosłownie wszędzie, choć nie jest to tylko bolączka Chabrowej. Wystarczy przejść się Orzepowicką, Floriańską czy Wandy, by zauważyć, że z miejscami parkingowymi i drożnością tych ulic mamy cały czas kłopoty – dodaje Sarna.

Choć rada osiedla i spółdzielnia pomysł popierają, ostateczne decyzja zależy od urzędu miasta. Chabrowa jest bowiem drogą gminną, choć biegnącą na terenie spółdzielni. – Przyznać trzeba, że spółdzielnia działa cały czas, by sprawy związane z problemami komunikacyjnymi rozwiązać. Jest coraz miejsc parkingowych, jednak osiedla nie są z gumy. Przecież nie może być tak, że wokół bloków będą tylko parkingi, potrzeba tam zieleni – przyznaje Henryk Sarna. Sam pamięta jak dziś, gdy w latach osiemdziesiątych wielkie osiedla rodziły się dopiero w Rybniku. – Nikt wtedy nie myślał, że będzie w Polsce taka „bieda”, że każdy będzie miał auto, a czasem dwa lub więcej. Szczytem było, gdy pod blokiem stały dwa, góra trzy samochody. Bloki w Rybniku rozmieszczone są dość ciasno, prędzej czy później ten problem musiał więc się pojawić – dodaje.

Urząd Miasta w Rybniku na razie do pomysłu się nie ustosunkował, Adam Fudali nie mówi jednak nie. – Wiem o planach RSM na inwestycje w dzielnicy Maroko-Nowiny, choć pomysł wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na Chabrowej wydaje mi się dość odważny. Szczególnie, że na osiedle wjeżdżamy przecież nie z dwóch, a z trzech stron. Z drugiej jednak strony coś z tym zrobić trzeba. Pamiętam jak dziś, gdy przejeżdżaliśmy przez Rybnik z jednym z merów zaprzyjaźnionego z Rybnikiem miasta. Wskazał wtedy na Chabrową i powiedział: „Zobaczysz, że za kilka lat będziesz miał tu poważny problem”. Wiele czasu od tego momentu nie minęło i problem faktycznie się pojawił. Wraz z byłym już prezesem RSM odwiedzaliśmy Republikę Czeską, by przyjrzeć się ich rozwiązaniom. Mieliśmy nawet spotkanie z czeską firmą, która podjęłaby się wybudowania wielopiętrowego parkingu w tych regionach Rybnika. Na drodze stanęły jednak problemy logistyczne i finansowe – mówi Fudali.

Decyzję o wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego zaopiniować muszą przede wszystkim jednostki miejskie – czyli wydział komunikacji w urzędzie miasta oraz rada miejska. Jeśli projekt przejdzie przez te instancje, być może już niedługo mieszkańcy Chabrowej zapomną, że kiedyś w ogóle istniał tam problem z parkowaniem i przejazdem obok bloków.

(mark)

  • Numer: 8 (381)
  • Data wydania: 25.02.14