Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Rybnicka skarbówka w „dziesiątce” najlepszych w Polsce

14.01.2014 00:00 red

Na ósmym miejscu w prestiżowym rankingu „Dziennika Gazety Prawnej” uplasował się rybnicki urząd skarbowy. Jak przyznają urzędnicy, to wielkie wyróżnienie i dowód na to, że ciężka praca nie idzie na marne. Z zastępczą naczelnika rybnickiego US, Marią Stuglik, rozmawia Marek Grecicha.

Pani naczelnik, jak odbieracie tego rodzaju wyniki? Wysokie miejsce w rankingu prestiżowego dziennika musi być wyróżnieniem.

Jak każdy, którego praca i wysiłek zostały dobrze ocenione, cieszymy się.

To duże wyróżnienie i chciałabym podkreślić, że w ostatnich czterech latach utrzymujemy się w dziesiątce najlepszych urzędów. Oceniano 400 urzędów, co nie jest małą liczbą, więc uzyskany wynik tym bardziej cieszy.

Nie bez znaczenia jest również to, że oceny dokonuje ktoś z poza resortu finansów. Prasa identyfikuje się z podatnikami, więc uzyskanie wysokiego miejsca w tym rankingu pozwala na stwierdzenie, że zostaliśmy uznani za skutecznych i efektywnych przez podatników.

Jak udało się osiągnąć tak wysoką pozycję rybnickiej placówce? Oceniane było kilka kryteriów, w których – jak wskazują wyniki – urząd skarbowy wypadł świetnie.

Należałoby najpierw wyjaśnić, co to były za kryteria. To skuteczność, na którą składały się zasadność wszczętych postępowań, prawidłowość rozstrzygnięć i efektywność finansowa oraz efektywność, na którą składały się czas obsługi dokumentu, czas prowadzenia postępowań i skuteczność egzekucji.

Uzyskanie dobrego wyniku w zakresie skuteczności wymaga, aby przed podjęciem formalnych czynności ocenić, czy doszło do naruszenia prawa, jaki charakter ma to naruszenie, należy przeanalizować orzecznictwo i zdecydować, czy należy wszcząć postępowanie, czy wystarczą prostsze, mniej sformalizowane procedury.

Dobry wynik w drugim kryterium wymaga bieżącej analizy danych zarejestrowanych w urzędzie, jak też weryfikowania czasu obsługi dokumentów, po to, aby obowiązujące procedury gwarantowały tę obsługę w najkrótszym możliwym czasie.

Można więc powiedzieć, że w Rybniku najszybciej w regionie podatnik zostanie obsłużony jeśli chodzi o pisma, zeznania i oświadczenia?

Nasze działania ukierunkowane są na sprawną i szybką obsługę podatników. Bywają sprawy, które nie wymagają przeprowadzenia długotrwałego postępowania, bowiem chodzi o zwykłe pomyłki czy braki, które muszą być poprawione i uzupełnione. Ale są też przecież sprawy, które dla załatwienia wymagają dłuższego czasu.

Wtedy znów potrzebny jest podatnik, który dane dokumenty poprawi.

Właśnie tak. W tym miejscu chciałabym wyjaśnić, że komputerowy system obsługi dokumentów wymaga kompletności dokumentu do jego zatwierdzenia. Efektem tego są nasze wezwania do poprawy lub uzupełnienia złożonej w urzędzie deklaracji czy innego dokumentu, w przypadkach stwierdzonych braków jego kompletności.

Urzędy skarbowe ogółem traktowane są jako pewnego rodzaju zło konieczne. W przestrzeni publicznej, w świadomości obywateli raczej postrzega się je jako bezduszne instytucje. Czy sądzi pani, że takiego rodzaju rankingi pozwolą na zatarcie tego poglądu?

Uważam, że nie powinno się używać określenia urzędów skarbowych jako „bezdusznych instytucji”.

Zadaniem urzędów jest zapewnienie wpływów do budżetu oraz kompetentna i profesjonalna obsługa podatników, dlatego nazywanie ustawowych działań urzędów „bezdusznymi” jest moim zdaniem nieprawidłowe.

Zapłata podatku jest obowiązkiem wobec państwa, który nie każdy podatnik chętnie i dobrowolnie realizuje, ale nie oznacza to jednak, że działania organów podatkowych skierowane na wyegzekwowanie ich od zobowiązanego są „bezwzględne”, czy „złe.

Być może takie myślenie pokutuje także dlatego, że urzędy skarbowe istnieją na styku dwóch rzeczywistości – z jednej strony twardy, prawniczy język i litera prawa, a z drugiej strony okienka stoi podatnik, człowiek, który bardzo często zawiłych zapisów polskiego prawa nie rozumie. Chyba trudno funkcjonować w tych dwóch rzeczywistościach naraz?

Tak, nie jest to łatwe, ale staramy się odpowiedzieć na każde zadawane nam pytanie w sposób jasny i zrozumiały dla podatnika, który na co dzień ma rzadki kontakt z przepisami prawa.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

  • Numer: 2 (375)
  • Data wydania: 14.01.14