Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

EKOSERWIS: Pytanie do eksperta

10.09.2013 00:00 red

Odpowiada: Mariusz Wasik, Zespół Ochrony Atmosfery i Powierzchni Ziemi WFOŚiGW w Katowicach.

Jak pozbyć się niewygodnych odpadów ze swojego mieszkania?

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminie obowiązkiem gmin jest ustanowienie selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazanie miejsc w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych.

Gmina ma obowiązek utworzyć lub zlecić podmiotowi utworzenie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych określanego skrótową nazwą - PSZOK. Innym spotykanym określenie takiego punktu jest Gminny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych oznaczany skrótem GPZON. Z badań przeprowadzonych przez ministerstwo Środowiska w 2012 r. pod kątem dostosowania gmin do znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie wynika że prawie 50% gmin nie rozpoczęło prac z wiązanych z tworzeniem

PsZOK-ów lub GPZON-ów. Istnieją jednak gminy które takie miejsca już stworzyły bądź są na etapie ich realizacji. Istnieje możliwość finansowania budowy PSZOK ze środków WFOŚiGW w Katowicach. Koszt budowy typowego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych to w chwili obecnej kwota ok. 600.000 do 2.000.000 zł. decydującym czynnikiem wpływającym na koszt tego typu inwestycji będzie liczba rodzajów odpadów jakie planuje się przyjmować i zdolność ich czasowego magazynowania. Duże znacznie będzie miała tu też liczba mieszkańców gminy jaką ma taki punkt obsłużyć. Środki na realizacje budowy PSZOKA-a mogą zostać pozyskane ze środków WFOŚiGW w Katowicach który już od prawie 20 lat udostępnia swoje środki na realizację różnego rodzaju inwestycji z zakresu gospodarki odpadami. W chwili obecnej możliwe jest pozyskanie dofinansowania w formie niskooprocentowanej pożyczki na pokrycie do 80% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Pożyczka ta na etapie spłaty może zostać w dużym stopniu umorzona (w chwili obecnej nawet do 40%). W 2013 r. ze środków WFOŚiGW w Katowicach została m.in. dofinasowana budowa Gminnego Punktu Zbierania odpadów Niebezpiecznych który powstaje w Jastrzębiu-Zdroju i którego uruchomienie planowane jest na lipiec bieżącego roku. szczegóły odnośnie warunków dofinansowania oraz obowiązujących terminów naborów wniosków można uzyskać na stronie internetowej WFOŚiGW w Katowicach pod adresem: www.wfosigw.katowice.pl

  • Numer: 37 (357)
  • Data wydania: 10.09.13