Kącik ZUS
Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy O/ZUS w Rybniku.
Od początku miesiąca pracuję na pół etatu, wcześniej w tym samym zakładzie byłem zatrudniony na cały etat. W przypadku mojej choroby w jakiej wysokości będzie mi wypłacany zasiłek chorobowy, od połówki etatu czy też średnią z iluś miesięcy?
Paweł K.
W razie zmiany wymiaru czasu pracy podstawę zasiłku chorobowego stanowi stanowi wynagrodzenie ustalone dla nowego wymiaru czasu, w tym przypadku z połowy etatu.
Czy w przypadku poronienia matce przysługuje zasiłek pogrzebowy? Czy z góry określony jest wiek dziecka?
Czytelnik
W przypadku urodzenia martwego dziecka dokumentem wymaganym do wypłaty zasiłku pogrzebowego, jest wyciąg z aktu stanu cywilnego, potwierdzającego datę zgonu. Musi to być dokument spełniający wymogi określone w art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Jednym z takich wymogów jest określenie płci dziecka, co jest warunkiem określenia podstawowych danych, które powinien zawierać akt urodzenia, tj. imienia i właściwej formy nazwiska.
Podstawą do wystawienia aktu urodzenia dziecka, z adnotacją „martwo urodzone”, powinny być jedynie w pełni wypełnione pisemne zgłoszenia martwego urodzenia, zawierające płeć dziecka.
Akt zgonu wystawiony bez ustalenia płci dziecka (bez określenia imienia i właściwej dla płci formy nazwiska) nie może stanowić podstawy do wypłaty zasiłku pogrzebowego.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko z jednego tytułu.
Od 1 marca 2011 r. zasiłek pogrzebowy przysługuje w stałej wysokości 4.000 zł.
Podstawowymi dokumentami wymaganymi do wypłaty zasiłku pogrzebowego są:
- wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (druk ZUS Z–12 )
- skrócony odpis aktu zgonu albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe,
- oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem,
- dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo zgłaszającego wniosek z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego lub dowód osobisty zawierający wymagane dane),
- zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniu rentowemu w dniu śmierci (w przypadku gdy zmarła osoba ubezpieczona lub członek rodziny osoby ubezpieczonej), nie dotyczy to osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz osób z nimi współpracujących.
Tożsamość osoby występującej z wnioskiem o zasiłek pogrzebowy jest ustalana na podstawie dokumentu ze zdjęciem.
Najnowsze komentarze