Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Co dalej z tymi śmieciami?

05.02.2013 00:00 red

CZERWIONKA-LESZCZYNY. Mieszkańcy już otrzymują druki rozwiązania umowy na wywóz odpadów. Urzędnicy szykują się do przetargu na wybór firmy, która od lipca będzie odbierać gminne śmieci.

 

Gmina uporała się już z wszystkimi uchwałami dotyczącymi nowego systemu gospodarki odpadami. Łącznie z tą najbardziej kontrowersyjną dla wszystkich – ustaleniem nowych stawek opłat za wywóz śmieci. Do pełni szczęścia brakuje już tylko wyboru firmy, która z terenu Czerwionki-Leszczyn będzie odbierać odpady. Przetarg na jej wyłonienie czerwionecki magistrat ma zamiar ogłosić pod koniec lutego. – W tej chwili opracowujemy specyfikację przetargową – informuje Hanna Piórecka-Nowak, rzeczniczka urzędu. Obecnie trwa uświadamianie mieszkańców na temat nowych zasady, na jakich od 1 lipca śmieci będą odbierane. Urząd na swojej stronie internetowej, w zakładce gospodarka odpadami komunalnymi przygotował stosowne informacje oraz wzory dokumentów.

Wypowiedzieć umowę, złożyć deklarację

Jeszcze przed 1 lipca każdy mieszkaniec musi wypowiedzieć swoje obecnie obowiązujące umowy temu przedsiębiorstwu, które od niego odbiera śmieci. Umowa musi zostać rozwiązana z dniem 30 czerwca 2013 roku. Pamiętać należy jednak o tym, że w wielu przypadkach nie można tego zrobić z dnia na dzień. Każdy z mieszkańców powinien sprawdzić na jaki czas ma zawartą umowę – czas określony, czas nieokreślony lub na okres dłuższy niż do 30 czerwca 2013 roku. Dlaczego jest to takie ważne? – Ponieważ rozwiązując umowę, należy zachować odpowiedni okres wypowiedzenia. Każda umowa zawiera klauzulę, w której określony został sposób oraz termin jej wypowiedzenia. I, żeby wypowiedzenie było ważne należy się do tego zastosować. Przy miesięcznym wypowiedzeniu wniosek należy złożyć w maju, przy wypowiedzeniu dwumiesięcznym w kwietniu, a przy trzymiesięcznym wypowiedzeniu wniosek należy złożyć w marcu – wyjaśnia Hanna Piórecka-Nowak. Druk rozwiązania umowy należy wypełnić, a następnie osobiście złożyć do przedsiębiorcy albo wysłać do niego pocztą listem poleconym. Ściąganie ze strony internetowej wniosku o rozwiązanie umowy oraz kwestię dostarczenia go do przedsiębiorcy mają z głowy ci, którym śmieci odbiera „Komart”. Firma poszła na rękę swoim klientom i od ub. miesiąca druki dostarcza im do domu. Obsługa śmieciarki, która przyjeżdża po odpady wręcza każdemu druk do wypełnienia. Potem przy kolejnej wizycie należy go oddać kierowcy. Ci, którzy otrzymali je w styczniu, wypełnione oddać mogą już w lutym. Drugim „papierkiem” jaki przyjdzie wypełniać mieszkańcom gminy będzie deklaracja, którą właściciel nieruchomości, spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe będą musieli złożyć do burmistrza Czerwionka-Leszczyny w magistracie przy ul. Parkowej 9. Mają na to czas do 15 kwietnia 2013 roku. – W przypadku nie złożenia deklaracji gmina w drodze decyzji określi wysokość opłaty jaką powinien wnieść właściciel, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze – tłumaczy rzeczniczka urzędu.

Segregujesz, mniej zapłacisz

Za pięć miesięcy właścicielem wszystkich śmieci w Czerwionce-Leszczynach stanie się gmina. Nacisk przepisów skierowany będzie na selektywną zbiórkę odpadów. – Dzięki temu lepszy będzie wizerunek i estetyka naszej okolicy. Segregacja odpadów to także znaczące uzyskanie oszczędności finansowych zbierającego odpady, bowiem stawka opłat za odpady zbierane selektywnie jest dużo niższa – podkreśla Hanna Piórecka-Nowak. To oznacza, że tylko od mieszkańców zależeć będzie, czy w ramach ekonomii zaczną segregować śmieci czy nie. Pamiętać bowiem należy, że od 1 lipca płacić trzeba będzie już nie za kubeł, ale od osoby.

Obowiązkiem selektywnego zbierania objęte są następujące odpady komunalne: szkło, papier, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, odpady zielone, odpady biodegradowalne, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, meble i inne odpady wielkogabarytowe, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulartory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony, odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w gospodarstwie domowym. Obowiązywać będzie zakaz ich mieszania. Co to oznacza dla właścicieli nieruchomości? Ano to, że będą mieli obowiązek zaopatrzenia nieruchomości w odpowiednią ilość oraz rodzaj pojemników służących do zbierania odpadów oraz utrzymania ich w odpowiednim stanie sanitarnym, przeprowadzania dezynfekcji pojemników nie rzadziej niż dwa razy do roku i pozbywania się odpadów niebezpiecznych w miejscach do tego przeznaczonych. W przypadku zbiórki odpadów na osiedlach i blokach stosowane będą pojemniki o minimalnej pojemności 1100 l i w odpowiedniej kolorystyce. Żółty z napisem „Plastik” przeznaczony będzie na tworzywa sztuczne i metale, zielony z napisem „Szkło” na szkło białe, kolorowe i odpady wielomateriałowe, niebieski z napisem „Papier i tektura” na papier i tekturę, a czarny lub brązowy z napisem „Bioodpady” na odpady komunalne ulegające biodegradacji w tym zanieczyszczone odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji. Z kolei w selektywnej zbiórce odpadów w domach jednorodzinnych stosować się będzie pojemniki o minimalnej pojemności 110 l, a ponadto  dopuszcza się stosowanie przeźroczystych worków wykonanych z folii polietylenowych o pojemności nie mniejszej niż 80 litrów i grubości 0,03 mikrona.

 

 

  • Numer: 6 (326)
  • Data wydania: 05.02.13