Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Trzeba mieć plan i dążyć do jego realizacji

25.09.2012 00:00 red

Sonia Kostecka, rybniczanka zarządzająca Centrum Handlowym Focus Mall opowiada co zrobić, aby zostać dyrektorem oraz zapewnia, że jest lokalną patriotką.

– Marek Pietras: – Jakie trzeba mieć predyspozycje, aby zostać szefem dużego centrum handlowego?

– Sonia Kostecka: – Istotne są cechy dobrego menedżera, który powinien być solidny i uczciwy, dający dobry przykład swojemu zespołowi. Dyrektor centrum powinien posiadać zdolność uczenia się i wykorzystywania swoich doświadczeń w praktyce. Powinien posiadać zdolność przewidywania sytuacji oraz potrafić szybko zaadaptować się w zmieniających się warunkach. Umiejętność podejmowania szybkich decyzji i działań, to również niezbędne cechy dobrego dyrektora centrum. Dodatkowym atutem z pewnością będzie zdolność kreatywnego myślenia.

– Czy fakt, że jest pani z Rybnika bardziej pomagał czy przeszkadzał w awansie?

– Nie sadzę, aby moje miejsce zamieszkania miało wpływ na decyzję moich przełożonych. Jednak to, że urodziłam się i mieszkam w Rybniku na pewno pomaga mi w realizowaniu celów galerii Focus Mall. Jednym z nich jest z pewnością integracja ze społecznością lokalną  i próba wspierania ważnych dla niej spraw. Kładę więc nacisk na to, aby wydarzenia odbywające się w Focus Mall odpowiadały na potrzeby i oczekiwania mieszkańców. Jednym z takich wydarzeń były słynne „godające windy” z okazji święta górników, ale także dni zdrowia, imprezy edukacyjne dla dzieci i liczne wystawy. Bardzo chętnie włączamy się w działania społeczne, przykładem może być organizacja przedświątecznych kiermaszy, wyrobów osób  niepełnosprawnych  – przy współpracy ze stowarzyszeniami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością.

– Jaki jest zakres obowiązków szefa Focusa?

– Praca na stanowisku dyrektora to szereg obowiązków związanych z bieżącym zarządzaniem centrum handlowym, zarówno pod względem technicznym jak i marketingowym. Do moich kompetencji należy nadzór nad codziennym funkcjonowaniem centrum, utrzymywanie dobrych relacji z najemcami, współpraca z lokalnymi instytucjami i urzędami, jak również kwestia opracowania i realizacji budżetu i strategii marketingowej, raportów i analiz dotyczących centrum. W mojej gestii jest także dbanie o bezpieczeństwo klientów centrum, jak i samego obiektu.

– Co jest największą trudnością w pani pracy?

– Przede wszystkim są to sprawy, na które nie mam bezpośredniego wpływu, a które bezpośrednio wpływają na moją pracę. Mam tutaj na myśli aktualną sytuację na rynku nieruchomości komercyjnych, jak również poziom popytu konsumenckiego.

– Jak wyglądała pani ścieżka kariery, która doprowadziła w efekcie do stanowiska dyrektora?

– Myśląc o swojej karierze zawodowej, zawsze pozytywnie nastawiałam się na zmiany, chętnie podejmowałam nowe wyzwania. Z branżą centrów handlowych związana jestem od roku 2005, czyli od podjęcia pracy w firmie Parkridge Retail Development. Uczestniczyłam w budowie Focus Mall, było to niezwykłe doświadczenie. W firmie Alfa Asset Management specjalizującej się w zarządzaniu nieruchomościami, pracuję od 2007 roku. Przed awansem na stanowisko dyrektora centrum w Rybniku pełniłam funkcję asystentki dyrektor zarządzającej.

– Czy centra handlowe w Rybniku mają się dobrze? Czy konkurencja tych największych z Katowic, Bielska ma wpływ na wasze funkcjonowanie?

– Jeżeli chodzi o galerię Focus Mall, to mogę powiedzieć z pełną świadomością, że ma się dobrze, co wynika m.in. z liczby odwiedzających nas klientów oraz ze stabilnych zwyczajów zakupowych rybniczan. Obecnie kończymy okres przedłużania umów najmu. Naszym celem było zatrzymanie w galerii najpopularniejszych najemców i wprowadzenie nowych atrakcyjnych marek, które uzupełniły i uaktualniły dotychczasową ofertę handlową.

Galerie handlowe znajdujące się w większych miastach niż Rybnik, takich jak Katowice czy Bielsko-Biała, nie mają dużego wpływu na funkcjonowanie Focus Mall. Niemniej jednak z oczywistych względów są galeriami konkurencyjnymi, dlatego też  bacznie obserwujemy działania i wydarzenia, które się w nich odbywają.

– Jak dyrektor Focusa spędza wolny czas?

– Z rodziną, z synem, który nieustannie mobilizuje mnie do działania, a także z przyjaciółmi. Jestem miłośniczką aktywnego wypoczynku, stąd zimą wybieram narty, a latem żagle. Nadmiar energii rozładowuję na basenie.

– Czy gdyby dostała pani ofertę pracy w większym, bardziej prestiżowym  mieście, zdecydowałaby się pani na przenosiny?

– Nie zastanawiałam się nad tym. Odczuwam  wielką satysfakcję z miejsca pracy, z tego co robię – z pracy, którą wykonuję ponieważ daje mi ona motywację do dalszego działania. Każdy chociaż drobny sukces lub realizacja zamierzonych celów jest dla mnie wyznacznikiem do dalszych działań.

– Czy wierzy pani w coś takiego jak lokalny patriotyzm?

– Patriotyzm to przywiązanie do ojczyzny, w tym wypadku przywiązanie do miasta, z którego się pochodzi, w którym się żyje. Wierzę w patriotyzm lokalny, w ten region. Zarządzanie galerią Focus Mall daje mi możliwości wspierania działań i potrzeb społeczności lokalnej, o czym wspomniałam już wcześniej. 

– Rady dla rybniczan: co zrobić, aby odnieść sukces?

– To bardzo trudne pytanie, ponieważ nie znam recepty na sukces. Uważam, że takie cechy jak pewność siebie, pracowitość, konsekwencja, optymizm, szczerość i lojalność z pewnością pomogą w osiągnięciu celu. Najważniejsze jest to, aby mieć pewien plan i dążyć do jego realizacji. 

n

  • Numer: 39 (307)
  • Data wydania: 25.09.12