Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Ponad 20% Polaków czyta tygodniki lokalne

18.01.2011 00:00 red
Równocześnie z ogłoszeniem wyników konkursu Local Press ogłoszone zostały wyniki kolejnego badania czytelnictwa tygodników lokalnych skupionych w sieci reklamowej „Tygodnik Lokalny” (do której należą także Nowiny Raciborskie, Nowiny Wodzisławskie i Tygodnik Rybnicki).
W 2010 r. czytelnictwo tygodników lokalnych wzrosło o połowę i przekroczyło 20 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, wynika z badań Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Stowarzyszenia Gazet Lokalnych. Daje to „Tygodnikowi Lokalnemu”, wspólnej marce utworzonej przez niezależne tygodniki, pozycję zdecydowanego lidera na polskim rynku prasowym.
 
„Tygodnik Lokalny” ma ponad 6 milionów czytelników, czyli najwięcej z polskiej prasy (i więcej niż trzy główne tygodniki opinii razem wzięte), a jego jednorazowy nakład przekracza 870 tys. egz. Tygodniki lokalne są jedynym segmentem polskiej prasy, który – mimo odmiennych trendów – stale rośnie i poprawia pozycję rynkową. Tygodniki lokalne są liderami czytelnictwa i sprzedaży na terenie ukazywania się.
 
Pisma skupione w SGL i w „Tygodniku Lokalnym” należą do prywatnych polskich wydawców lub do spółdzielni dziennikarskich, utrzymują się ze sprzedaży egzemplarzowej i z reklam, nie korzystają z dopłat i z subwencji od lokalnych władz. Kluczem do sukcesu tygodników lokalnych jest dostarczanie wiarygodnych i pełnych informacji z „małych ojczyzn”, a także niezależność, poważnie pojmowana funkcja kontrolna i dziennikarski dystans wobec władz samorządowych. Choć większość ogłoszeń w pismach skupionych pod marką „Tygodnik Lokalny” dotyczy lokalnego rynku, to wiarygodne i opiniotwórcze tygodniki lokalne stają się ważnym medium dla ogólnopolskich reklamodawców: firm, instytucji finansowych, instytucji publicznych prowadzących edukację ekonomiczną (jak NBP), czy popularyzujących wiedzę o funduszach europejskich (jak Ministerstwo Rozwoju Regionalnego). „Tygodnik Lokalny” zapewnia bowiem skuteczne dotarcie do mieszkańców polskiej prowincji, czyli do 30 milionów Polaków mieszkających poza stolicą i miastami wojewódzkimi.
 
Jest to już szósta edycja badań czytelnictwa prasy lokalnej, prowadzonych od początku przez instytut Millward Brown SMG/KRC. W badaniu uczestniczyło 107 pism o łącznym nakładzie 871 tys. egz., ukazujących się na obszarze niemal 300 powiatów i należących do sieci „Tygodnik Lokalny”.
 
AG
  • Numer: 3 (219)
  • Data wydania: 18.01.11