Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

12 pytań Tygodnika Rybnickiego

30.11.2010 00:00 red
Pytania
 
1. Jeśli zostanie Pan wybrany, jakie osoby wybierze Pan na swoich najbliższych współpracowników, na stanowiska wiceprezydenta i ilu?
2. Podczas debat przedwyborczych wiele mówiło się na temat gospodarki, m.in. stref ekonomicznych. Jak przyciągnąć do stref inwestorów?
3. Jaka będzie pierwsza dla Pana ważna decyzja, jaką chce Pan podjąć po wygraniu wyborów?
4. Przed pierwszą turą mówiło się również o promowaniu miasta przez kulturę. Jakie konkretne działania podejmie Pan w tej materii?
5. Jeśli w najbliższym czasie nie znajdzie się inwestor na tereny Rudy i Kamienia, jakie ma Pan inne pomysły na turystykę i rekreację w Rybniku?
6. Postawić na drogę Pszczyna – Racibórz czy modernizować układ komunikacyjny w centrum miasta? Jak dążyć do budowy drogi Pszczyna – Racibórz i jak modernizować układ w centrum?
7. Na które dyscypliny sportowe Rybnik powinien postawić? Jakim kluczem powinny być dzielone miejskie dotacje dla klubów sportowych?
8. Ile powinien zarabiać prezydent Rybnika?
9. Darmowy Internet w mieście – czy widzi Pan możliwość jego wprowadzenia?
10. Wykorzystanie nie użytkowanych pomieszczeń, należących do miasta, na adaptację na mieszkania. Co Pan sądzi o takim pomyśle?
11. Nowe parkingi miejskie – gdzie powinny powstać, ile przewiduje ich Pan w swej kadencji?
12. Jak pomóc, a może po prostu „ułatwić życie” przedsiębiorcom?
 
Adam Fudali
 
Ad. 1 Na swoich zastępców wybiorę osoby kompetentne – fachowców, których wiedza, doświadczenie i doskonała znajomość zagadnień związanych z funkcjonowaniem miasta, daje gwarancję zaangażowania w pracę na rzecz Rybnika i jego mieszkańców.
 
Ad. 2 Najważniejsze jest stwarzanie warunków do inwestowania w Rybniku, tak by przekonać potencjalnych inwestorów, że to właśnie tu zrealizować powinni swoje przedsięwzięcia. Ogromną szansą na zaktywizowanie strefy w Kłokocinie jest planowana przebudowa rybnickiego lotniska i przystosowanie go do obsługi lotów biznesowych. Już teraz w Rybniku lądują małe, prywatne samoloty – nadanie więc naszemu lotnisku nowej funkcji jest więc kwestią czasu i – co ważniejsze – potrzebą chwili. Efektem będzie zaś zwiększenie atrakcyjności Rybnika i umocnienie jego wizerunku jako miasta nowoczesnego i dynamicznie się rozwijającego.
 
Ad. 3 Każda z podejmowanych przeze mnie decyzji jest ważna dla miasta i jego mieszkańców. Pierwszą decyzją będzie więc ta, która w danym momencie wynikać będzie z bieżących potrzeb miasta.
 
Ad. 4 Promocji miasta przez kulturę służą przede wszystkim realizowane projekty – Dni Rybnika, Rybnickie Boże Narodzenie, Promocja Kultury Ziemi Raciborsko-Rybnickiej czy ostatnio Kultura.rybnik.eu, dzięki któremu za pomocą różnorodnych nośników docierać będziemy z informacją o tym, co aktualnie dzieje się w rybnickiej kulturze. A dzieje się bardzo wiele – od wielkich, ogólnopolskich imprez jak „RYJEK”, przez liczne koncerty czy wystawy, po kameralne wydarzenia organizowane przez grupy pasjonatów.
 
Ad. 5 Jestem przekonany, że dzięki akcjom promującym nasze tereny sportowo-rekreacyjne, inwestorzy w końcu się znajdą. Jednak w miarę możliwości tereny te zagospodarowywane będą również przez miasto – to zresztą już się dzieje, czego najlepszym przykładem jest otwarte niedawno pełnowymiarowe boisko na terenie ośrodka w Kamieniu. Jednocześnie niezwykle ważne jest maksymalne wykorzystanie istniejącej bazy sportowo-rekreacyjnej miasta, a także rozbudowa i rewitalizacja tras rowerowych, których przypomnę, mamy na terenie Rybnika przeszło 100 km.
 
Ad. 6 Modernizacja dróg i nieustawanie w staraniach o budowę drogi Pszczyna – Racibórz. Te dwa zadania nie tylko się nie wykluczają, ale muszą być prowadzone jednocześnie i konsekwentnie. Rozbudowa i modernizacja dróg w centrum to zadanie niezbędne, ale dające efekt tymczasowy. Jedynym i najlepszym rozwiązaniem na wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego i odciążenie dróg w centrum jest budowa rybnickiego fragmentu drogi Pszczyna – Racibórz. Pierwszy krok, jakim jest zlecenie wykonania dokumentacji technicznej tej drogi już zrobiliśmy, kolejny, czyli zabieganie o środki na jej budowę to największe wyzwanie stojące na kolejną kadencję. Trzeba jednak pamiętać, że jest to zadanie wieloletnie.
 
Ad. 7 Miasto powinno przede wszystkim stwarzać warunki do masowego uprawiania sportu przez dzieci i młodzież, bez wyróżniania którejkolwiek z dyscyplin, tak jak robimy to w Rybniku. Boiska, pływalnie, sale gimnastyczne, hala – coraz bogatszej infrastruktury sportowej nie musimy się wstydzić. Natomiast finansowe wspieranie konkretnych klubów sportowych, warunkować powinny osiągnięcia zawodników danej dyscypliny, bo dobre wyniki służą promocji miasta.
 
Ad. 8 Zarobek powinien być adekwatny do pracy i zaangażowania – to niech oceniają radni, bo to oni decydują o wysokości zarobku prezydenta.
 
Ad. 9 Dostęp do internetu, powinien być tak powszechny jak dostęp do innych mediów – prądu, wody czy gazu. W Rybniku, poprzez rozpoczęcie budowy sieci szerokopasmowej, pierwszy krok został już zrobiony. Kolejny, to stopniowe wdrażanie nowych usług interaktywnych (e-usługi, e-zakupy, e-learning, telewizja cyfrowa, telefon i itp.)
 
Ad. 10 Od dawna w Rybniku tak właśnie robimy.
 
Ad. 11 Takie parkingi na pewno powstaną w centrum miasta, choć z pewnością zdania na ich temat będą podzielone – nowe miejsca parkingowe generować będą bowiem dodatkowy ruch samochodowy w centrum. W miejscach dotychczasowych parkingów przy ul. Hallera oraz Miejskiej/3 Maja przyszły inwestor również zobowiązany będzie zapewnić odpowiednią ilość miejsc parkingowych.
 
Ad. 12 Miasto wspiera i nadal aktywnie wspierać będzie duże inwestycje prowadzone w mieście, zapewniające miejsca pracy, nadal też prowadzić będziemy nieprzerwany dialog z sektorem firm i usług. Praktykuję to od wielu lat, co potwierdzają choćby spotkania z przedsiębiorcami, tuż po uchwaleniu budżetu miasta, związane z zaplanowanymi na dany rok miejskimi inwestycjami. Moim celem jest też zaoferowanie nowych ulg podatkowych dla przedsiębiorców w ramach Pomocy Regionalnej.
 
Marek Krząkała
 
Ad. 1 Z konkretnych nazwisk mogę wymienić Piotra Masłowskiego – dyrektora CRIS-u, Piotra Kuczerę mojego bliskiego współpracownika i radnego RM. Trwają również rozmowy z Markiem Jedrośką. Prowadzone są również rozmowy z dwoma osobami, które pełnią już kierownicze funkcje w samorządzie. Zapewniam, że będą to osoby kompetentne, otwarte na nowe pomysły, które nie boją się wyzwań, przed którymi stoi Rybnik.
 
Ad. 2 Rybnicka strefa jest martwa. Obecnie działają w niej tylko 3 firmy. Dla porównania w Żorach jest to 13 firm. W pierwszej kolejności należy ją uporządkować, zrobić dobre dojazdy oraz zapewnić kompleksową obsługę inwestora. Niezbędna jest także spójna promocja, która skoncentruje się na lotnisku i strefie inwestycyjnej.
 
Ad. 3 Uwolnienie puli rezerwowej – 5 milionów złotych, która obecnie jest w gestii prezydenta i wydawana według jego uznania. To sprzeczne z moimi zasadami.
 
Ad. 4 Do głosu trzeba dopuścić ludzi kultury – nie tylko tych z największych i najbogatszych instytucji. Pomimo tego, że w mieście nie brakuje ciekawych twórców i inicjatyw, władze nie traktują tej dziedziny priorytetowo. Teatr Ziemi Rybnickiej powinien być aktywny zwłaszcza latem, kiedy ludzie mają sporo czasu. Koncerty i wydarzenia realizowane przez miasto powinny być bardziej zróżnicowane swoją ofertą i skonsultowane z innymi organizatorami, np. Juwenaliów.
 
Ad. 5 W pierwszej kolejności należy sprzedać hotele Olimpia i Arena dużej sieci hotelarskiej. Remont wiele kosztował,  a spółka balansuje na krawędzi zysku. Duża sieć sama będzie zainteresowana inwestycją w ten teren. Jeżeli nie, to miasto musi wziąć na siebie odpowiedzialność za zagospodarowanie tak atrakcyjnych terenów w Rybniku.
 
Ad. 6 Na dziś nie ma środków rządowych i europejskich na drogę Pszczyna – Racibórz. Oczywiście należy zrobić dokumentację. Priorytetem musi być usprawnienie dojazdów z miasta do autostrad A1 i A4 oraz dokończenie obwodnicy śródmiejskiej. PO w mijającej kadencji zaproponowała połączenie Ochojca z Kamieniem wzdłuż linii kolejowej. Podobne połączenia mogą powstać przy odnogach ulicy Wodzisławskiej (Jankowicka i Pełczyńskiego), które upłynnią ruch jeszcze przed osiągnięciem porozumienia z PKP w sprawie feralnego wiaduktu na ulicy Wodzisławskiej. Widzimy możliwość stworzenia połączenia Zamysłowa i Chwałowic (Jankowicką i Kwiatową), czy połączenia Grabowni ze Stodołami. Musimy także przeorganizować ruch w centrum, wykorzystać wszelkie możliwe bypassy. Stawiamy zatem na likwidację korków.
 
Ad. 7 Należy ustalić z klubami przejrzyste i uczciwe zasady współpracy. Opracujemy strategię rozwoju sportu, a miasto zmieni swój stosunek do współpracy ze sponsorami. Tradycja Rybnika to żużel i piłka nożna. Mamy doskonały klub koszykarski. Nie oznacza to, że nie należy wspierać innych inicjatyw. Zorganizujemy rybnicki fundusz loteryjny, żeby dokładać do sportu, wpuścimy na stadion duże imprezy, żeby zysk był przekazywany na sport. Możliwości jest bez liku, a obecne władze tylko markują działania.
 
Ad. 8 Deklaruję obcięcie pensji o co najmniej 1.000 zł dla siebie i moich zastępców.
 
Ad. 9 Na to są ogromne środki europejskie – jedne z niewielu, które pozostały na najbliższe 4 lata. Nie wyobrażam sobie, żeby Rybnik z nich nie skorzystał i nie był pionierem w tym zakresie. Cieszy mnie, że taka propozycja znajduje się też w programie mojego konkurenta.
 
Ad. 10 Jeżeli uświadomimy sobie, że z samej dzielnicy Śródmieście w ciągu 10 lat ubyło ponad 1000 mieszkańców to zrozumiemy, że korki, upadanie sklepów w centrum ma wiele przyczyn. My jesteśmy za i mamy to w swoim programie. Zasiedlanie ponowne centrum, rozmowy z właścicielami hal na temat loftów – tak się to robi w nowoczesnym świecie.
 
Ad. 11 Jeden wielopoziomowy parking w centrum oraz nieduże parkingi tuż poza centrum jak np. Rzeczna po drugiej stronie targowiska. Małe parkingi mają być za darmo, żeby zachęcać ludzi do korzystania z nich. Trzeba też pamiętać o rozwoju komunikacji miejskiej – kolejowej i współpracy z innymi przewoźnikami niż ZTZ. Będzie dobra komunikacja publiczna, to będzie także mniejsza potrzeba na miejsca parkingowe.
 
Ad. 12 Zakładamy powołanie asystenta inwestora – fachowca, który będzie załatwiał wszystkie sprawy w urzędzie. Inwestor bywa często odsyłany z „kwitkiem”, od drzwi – do drzwi. Urzędnik podlegający bezpośrednio prezydentowi będzie miał większe możliwości. W naszym programie planujemy też powstanie coworkingu, najprawdopodobniej na ulicy Powstańców i taką sama ścieżkę asystentury dla powracających z zagranicy, którzy chcą zamieszkać w Rybniku. Chcemy także wprowadzić czytelny system ulg i zwolnień dla przedsiębiorców.
  • Numer: 48 (212)
  • Data wydania: 30.11.10