Sobota, 5 października 2024

imieniny: Igora, Apolinarego, Placyda

RSS

Młodym jest trudniej

13.10.2009 00:00
Katecheci zastawiali się nad językiem jakim powinni się rozmawiać z uczniami.
– Ciągle zmagamy się z pytaniem jak katechizować, żeby uczniowie chcieli nas słuchać. Generalnie mamy takie czasy, w których coraz trudniej jest uczyć i wychowywać. Mam nadzieję, że to sympozjum będzie dla was jakąś wskazówką – mówił  ks. Marek Bernacki, społeczny metodyk religii w Rybniku i pomysłodawca sympozjum.  
 
Nauczyciele katechezy już po raz trzeci mieli okazję uczestniczyć w tego typu spotkaniu. Tym razem przedmiotem ich troski był język jakim powinni się posługiwać, by nie tracić kontaktu z młodymi ludźmi. – Jesteście humanistami, którzy powinni pomagać młodzieży odnaleźć się i zrozumieć dzisiejszy świat – mówiła Aleksandra Orszulik, polonistka w ZST w Rybniku i logopeda w SP 3 w Radlinie. Dlatego jej zdaniem katecheci powinni w rozmowie z uczniami pamiętać o: prostocie, by nie stwarzać dystansu,  unikaniu nachalnego moralizatorstwa, tworzeniu wspólnoty, dobroci i odpowiedzialności za słowo. – To prawda, że musimy być odpowiedzialni za każde słowo, bo nasi uczniowie są bardzo uważni – potwierdza  Barbara Sojka, katechetka w SP 20 w Rybniku. – Poza tym dzieci są niezwykle wymagające, aby je zainteresować trzeba używać na zajęciach barwnego języka, odwoływać się do przykładów i doświadczeń z życia wziętych, mieć dużą wiedzę. No, a my katecheci jesteśmy szczególnie bacznie obserwowani – dodaje  Małgorzata Kania, katechetka w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rudziczce. Dlatego też obie wykorzystują każdą okazję do poszerzania wiedzy. Podczas sympozjum, odbywającego się w Zespole Szkół Technicznych można było także wysłuchać sugestii ks. dr Macieja Basiuka, wykładowcy w Zakładzie Teologii Biblijnej na Wydziale Teologicznym UŚ, który podpowiadał jak mówić o treściach biblijnych. – Przez internet w młodych ludziach jest kłębowisko, a my kiepsko przekazujemy im pewne treści, bo sami mało czytamy. Musimy czerpać z różnych dziedzin, żeby do nich docierać – sugerował kolejny z prelegentów – dr Zbigniew Kadłubek, wykładowca  z Wydziału Filologicznego UŚ.   Chętni mogli też wziąć udział w lekcji z pomysłem poprowadzonej  przez  dr Danutę Wróbel, doradcę metodycznego ds. katechezy w archidiecezji katowickiej i członka  Stowarzyszenia Pedagogów NATAN.  – Pamiętajmy też, że młodym jest trudniej niż nam w ich wieku, chociażby dlatego, że  świat bardzo się skomplikował i czeka na nich mnóstwo zagrożeń –  apelowała Orszulik. 
 
Beata Mońka
  • Numer: 41 (153)
  • Data wydania: 13.10.09