Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Tyle remontów w całym mieście

01.09.2009 00:00
Rybniczanie nie widzieli jeszcze tylu inwestycji drogowych, które zaplanowali urzędnicy.

– Kończymy budować kanalizację. Zgodnie z logiką, trzeba się teraz zająć drogami – mówi prezydent Adam Fudali. Od września rozpoczyna się remont ulicy Wyzwolenia. Prezydent chce, by kolejne prace, w Kłokocinie i przy rozbudowie obwodnicy, ruszyły jeszcze w tym roku. A na najbliższe lata zaplanowanych jest szereg kolejnych, od długiego czasu obiecywanych inwestycji drogowych.

Wyzwolenia zamknięta
Z początkiem września, w związku z remontem, zamknięta zostania ulica Wyzwolenia. Urzędnicy tłumaczą, że nie można tam zastosować ruchu wahadłowego, bo prace są po pierwsze bardzo rozległe, a po drugie: nie mogą trwać dłużej niż 3 miesiące. – Będziemy musieli zamknąć całą ulicę, bo chcemy ten remont jak najszybciej zakończyć. Część środków pochodzi z budżetu państwa i warunek jest taki, że musimy je wydać do końca roku – tłumaczy prezydent Adam Fudali. Wyłączenie jednej z bardziej zakorkowanych ulic w mieście oznacza konieczność objazdu, i tak już bardzo ruchliwymi, ulicami: Gliwicką, Wielopolską, Mikołowską. – Te utrudnienia są po to, by w przyszłości mogło być lepiej. Powstanie nie tylko nowa nawierzchnia, ale i dwa nowe przystanki autobusowe w okolicach spółdzielni mieszkaniowej – zapowiada prezydent.

Paraliż miasta
Dotychczas zawsze, gdy była mowa o dziurawych rybnickich drogach, prezydent rzucał słynnym już usprawiedliwieniem. – Logika podpowiada, by najpierw zrobić to, co jest w ziemi – mówił. Budowa kanalizacji nareszcie dobiega końca i nie ma zlituj: trzeba się teraz brać za drogi. – Wszystkie te prace musimy oczywiście zsynchronizować, by nie sparaliżować miasta – przyznaje prezydent. A wyzwanie jest ogromne. Wszystkie planowane w najbliższym czasie inwestycje zamykają się kwotą prawie 200 milionów złotych. Połowę tego urzędnikom udało się pozyskać ze środków unijnych. Jedynie na ulicę Raciborską nie ma na razie zewnętrznego dofinansowanie i póki się nie znajdzie, prace nie ruszą. Prezydent liczy tutaj na podobną okazję, która miała miejsce w przypadku ulicy Wyzwolenia, na którą znalazły się środki z rezerwy ministra infrastruktury.

Nowa droga za RYFAMĄ
Urzędnicy zapowiadają, że najwcześniej, bo jeszcze w tym roku, powinny ruszyć prace w Kłokocinie i przy obwodnicy północnej (2-kilometrowa droga z osiedla Nowiny do Orzepowic). Póki co, rozpisano przetarg na ulicę Chrobrego i ten projekt dotyczący ścisłego centrum miasta jest bardzo ważny. Zakłada nie tylko przebudowę tej ulicy, ale i budowę całkowicie nowej drogi. Pobiegnie ona od ulicy Chrobrego do Żorskiej. Po pierwsze, rozładuje korki na ulicy Kościuszki, którą poruszają się teraz zarówno samochody jadące w kierunku Żor, jak i do północnej części miasta. Po drugie: umożliwi dostęp do terenów w pobliżu RYFAMY, które stać się mogą łakomym kąskiem dla nowych inwestorów. To w końcu nie tylko ścisłe centrum. Tuż obok biegną przecież tory, a transport kolejowy może być bardzo dużym atutem.

Poprawa układu komunikacyjnego miasta Rybnika
1. Kłokocin • Prace: przebudowa ulicy Włościańskiej i Poligonowej (wraz z postawieniem nowego wiaduktu w miejsce dotychczasowego), nowe chodniki i oświetlenie. Termin: 2010 r. Wartość: 14,5 miliona złotych. Dofinansowanie: 3,5 miliona złotych (UE).
2. Ulica Żorska • Prace: przebudowa nawierzchni ulicy Żorskiej (4,4 kilometra DW 935 od ronda Boguszowickiego do granic miasta), poszerzenie jezdni do 3 pasów ruchu, zamiana 3 skrzyżowań na ronda; pobocza, chodniki, zatoki autobusowe, kanalizacja deszczowa, oświetlenie. Termin: 2010 – 2011 r. Wartość: 55 milionów złotych. Dofinansowanie: 33,7 miliona złotych (UE).
3. Centrum • Prace: częściowa przebudowa ulicy Chrobrego, budowa nowej drogi uwzględniającej zjazdy do istniejących i planowanych obiektów, na skrzyżowaniu nowej drogi z ulicą Żorską powstanie rondo. Termin: 2009 – 2010. Wartość: 12,3 miliona złotych. Dofinansowanie: 6,1 miliona złotych (UE).
4. Obwodnica Północna • Prace: 2 kilometry obwodnicy (od ulicy Budowlanych do skrzyżowania ulic Rudzkiej i Podmiejskiej), droga jednojezdniowa o szerokości 7 metrów, 2 ronda, odwodnienie i oświetlenie. Termin: 2009 – 2011 r. Wartość: 26,7 miliona złotych. Dofinansowanie: 17,4 miliona złotych (UE).
5. Wiadukt na ulicy Raciborskiej • Prace: przebudowa wiaduktu i zwiększenie jego nośności do 40 ton, szerokości do 8 metrów, drogi dojazdowe do obiektu.
Termin: 2009–2010 r. Wartość: 11 milionów złotych. Dofinansowanie: 7,4 miliona złotych (UE).
6. Ulica Raciborska • Prace: 4 kilometry ulicy Raciborskiej (DW 935 od ulicy Kotucza do granic miasta), poszerzenie jezdni do 3 pasów (lewo i prawoskręty), chodniki, oświetlenie, kanalizacja deszczowa. Termin: nieznany. Wartość: 39,6 miliona złotych. Dofinansowanie: brak.
7. Ulica Wodzisławska, Reymonta, Kotucza i wiadukt • Prace: przebudowa DK 78 na rybnickim odcinku; ulica. Termin: 2010 – 2012 r. Wartość: 40,2 miliona złotych. Dofinansowanie: 34,2 miliona złotych (UE).

Krystian Szytenhelm

  • Numer: 35 (147)
  • Data wydania: 01.09.09