Koniec linii 216?
Według nieoficjalnych informacji zarząd MZK zamierza zlikwidować wszystkie rybnickie przystanki linii 216, łączącej Rybnik z Wodzisławiem. Autobus będzie łączyć tylko dworzec PKS i Biertułtowy.
Już z początkiem sierpnia MZK obcięło 8 kursów linii 216. Teraz zapowiada się jednak, że oprócz kursów obcięte zostaną także przystanki. MZK od ponad roku jest w sporze z rybnickim magistratem w sprawie dotacji miasta do kursów na terenie Rybnika.
Pierwszym efektem sporu był zakaz wjeżdżania autobusów jastrzębskich na plac Wolności. Spółka odpowiedziała zlikwidowaniem przystanku linii E3 (ekspresowa linia łącząca Jastrzębie z Rybnikiem) w Popielowie. Tłumaczyła swe decyzje ekonomicznym rachunkiem MZK, obcięła również ostatni odcinek linii 311 (z dworca KM do wojewódzkiego szpitala).
Pierwszym efektem sporu był zakaz wjeżdżania autobusów jastrzębskich na plac Wolności. Spółka odpowiedziała zlikwidowaniem przystanku linii E3 (ekspresowa linia łącząca Jastrzębie z Rybnikiem) w Popielowie. Tłumaczyła swe decyzje ekonomicznym rachunkiem MZK, obcięła również ostatni odcinek linii 311 (z dworca KM do wojewódzkiego szpitala).
Policzcie i zapłaćcie
– Prowadziliśmy rozmowy z Rybnikiem, lecz spełzły na niczym. Przedstawialiśmy dokładne wyliczenia. Nie chcemy wozić rybnickich pasażerów za darmo. Skoro jest taka potrzeba, to w moim odczuciu miasto Rybnik powinno dotować te linie, tak samo, jak łoży na ZTZ – mówi Benedykt Lanuszny dyrektor biura MZK i zapewnia: – Cięcia w kursach 216 są spowodowane czasem wakacyjnym, tych najmniej opłacalnych się po prostu pozbyliśmy. Ale skoro tak trudno jest się dogadać z rybnickimi włodarzami, to nie wykluczamy, że ze względów ekonomicznych będą dalsze cięcia. – By dostać dotację, MZK próbuje nas zastraszyć. Podczas rozmów zaproponowaliśmy, by spółka w swych liniach wprowadziła czytniki na karty. Tak byśmy mogli liczyć ilu naszych pasażerów faktycznie jeździ tymi autobusami i za tych byśmy płacili – odpowiada Kazimierz Berger, dyrektor rybnickiego ZTZ-u. – Czy w Rybniku wszyscy jeżdżą na kartach? – kwituje Lanuszny.
Od teraz z przesiadką
MZK nie potwierdza tych informacji, jednak podobno istnieje realna możliwość, że kurs 216 będzie łączyć zaledwie dworzec PKS i Biertułtowy, dalej z Wodzisławiem. Cięcia szykują się ponownie także w linii E3. Z końcem sierpnia trasę tę ma obsługiwać jednak prywatna linia Airbus, która zamierza utworzyć więcej kursów na linii Rybnik–Jastrzębie Zdrój. – Nie sądzę, by utrata przystanków w rejonie ulicy Wodzisławskiej i Niedobczyc linii 216 okazała się dotkliwa, podobne kursy mają nasze autobusy o numerach 3 i 6 – zaznacza Berger. Najbardziej cięcia jednak odczuli pasażerowie linii 311, szczególnie pielęgniarki pracujące w szpitalu w Orzepowicach. – Jeżdżę tą linią do pracy z Czerwionki, teraz muszę się przesiadać i płacić kolejny bilet, co kosztuje mnie prawie dwa razy tyle co przedtem – narzeka Marta, pielęgniarka z Czerwionki.
luk
Najnowsze komentarze