Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Wykrzyczeć siebie

30.09.2008 00:00
Spotkanie z autorem zakończyło prezentację w bibliotece wystawy poświęconej samolotom.
– Zachęcam do fotografowania. Fotografia pomaga wyrazić siebie – przekonywał Tomasz Pacan, autor wystawy „Samoloty moje spojrzenie”, którą można było zobaczyć w rybnickiej bibliotece.
 
Spotkanie z autorem odbyło się, trochę nietypowo, w ostatnim dniu prezentacji wystawy. Ale było okazją, żeby porozmawiać i o fotografii, i o samolotach. Tym bardziej, że uczestnikami spotkania byli m.in. uczniowie klasy lotniczej z Zespołu Szkół w Czerwionce – Leszczynach.
 
Tomasz Pacan pochodzi z Kielc. Na co dzień prowadzi firmę budowlaną, a w wolnych chwilach fotografuje. – Żona namówiła mnie na kupno aparatu przed wyjazdem na wczasy. Zacząłem robić zdjęcia i mnie wciągnęło. Jestem fotograficznym samoukiem – opowiadał w trakcie spotkania. Przyznał też, że lubi uwieczniać różne maszyny, budowle i obiekty przemysłowe. Jednak największą pasją, którą zaraził się wiele lat temu, są samoloty. Jako chłopak zajmował się modelarstwem, teraz rozmaite maszyny latające pojawiają się na jego fotografiach. W Rybniku zaprezentował serię takich zdjęć w czarno-białej tonacji. – Nigdy nie chciałem robić pocztówkowych zdjęć samolotów. Zrezygnowałem z koloru, żeby lepiej uwypuklić pewne szczegóły. Hołduję zasadzie: maksimum informacji, minimum formy. Nie stosuję za to fotomontażu, ale obrabiam zdjęcia, przetwarzam je tak, by były moim spojrzeniem na temat – przyznał Pacan, który co roku jeździ na kilka pokazów lotniczych, gdzie zbiera materiał. Wszystkie zdjęcia robi z ziemi. Z tysiąca fotografii, jakie średnio przywozi z każdej z wypraw, jedynie 20–30 zostaje przetworzonych i przygotowanych do ewentualnego zaprezentowania. Pochodzący z Kielc fotografik zdradził też, że tylko dwa razy w życiu wzniósł się nad ziemię: – Raz leciałem samolotem, a raz śmigłowcem. Jakoś tak wyszło, że nie było więcej okazji. Mimo te