Czwartek, 26 grudnia 2024

imieniny: Szczepana, Dionizego

RSS

Kącik ZUS

06.02.2024 00:00 red

Beata Kopczyńskaregionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.

Mój tato zmarł w wyniku wypadku przy pracy. Wiemy, że należy nam się jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Czytałam o dokumentach, które należy dołączyć do wniosku o to odszkodowanie. Czy my musimy dostarczyć od lekarza druk OL-9 na zmarłego tatę?

W przypadku ubiegania się o jednorazowe odszkodowanie przez uprawnionego członka rodziny ubezpieczonego, który zmarł wskutek wypadku przy pracy ZUS nie wymaga przedłożenia wraz z wnioskiem wypełnionego zaświadczenia o stanie zdrowia (OL-9). W celu przyznania jednorazowego odszkodowania dla członka rodziny ubezpieczonego, który zmarł wskutek wypadku należy złożyć wraz z wnioskiem o to świadczenie następujące dokumenty:

• wniosek uprawnionych osób o przyznanie jednorazowe odszkodowania.

• odpis aktu zgonu osoby, po której ma być przyznane jednorazowe odszkodowanie.

• protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy lub karta wypadku.

• załączniki do protokołu lub karty wypadku (dokumenty wytworzone w trakcie postępowania powypadkowego będące podstawą do sporządzenia protokołu lub karty)

• dokumentacja medyczna oraz inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia ustalającego związek śmierci pracownika (rencisty) z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,

• prawomocny wyrok sądu pracy stwierdzający, że dane zdarzenie jest uznane za wypadek przy pracy (jeżeli postępowanie zakończyło rozstrzygnięcie sądu) wraz z uzasadnieniem wyroku.

• dokumentacja wypadku w szczególnych okolicznościach (jeżeli takie zdarzenie miało miejsce).

Uprawnieni członkowie rodziny wniosek składają do płatnika składek zmarłego (czyli zakładu pracy). Płatnik składek po otrzymaniu wniosku kompletuje niezbędną dokumentację i przekazuje wraz z wnioskiem do ZUS.

(Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki społecznej w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania /Dz.U. 2020 r, poz.233/).

Dodatkowo osoba wnioskująca o jednorazowe odszkodowanie po osobie zmarłej powinna przedłożyć dokumenty potwierdzające, że jest uprawnionym członkiem rodziny, m.in.:

• dokument potwierdzający stopień pokrewieństwa (powinowactwa) z osobą zmarłą.

• odpis skrócony aktu małżeństwa, jeżeli o świadczenie ubiega się wdowa lub wdowiec.

• zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły, jeżeli dziecko ukończyło 16 lat.

• jeżeli przyznanie odszkodowania dla dziecka które ukończyło 16 lat uzależnione jest od ustalenia niezdolności do pracy – dokumentację medyczną potwierdzającą stan zdrowia.

• dokument o ustaleniu prawa do alimentów na podstawie wyroku sądu lub ugody w odniesieniu do wnioskodawców którzy nie pozostawali we wspólnym gospodarstwie lub osoba zmarła nie przyczyniała się do ich utrzymania.

• oświadczenie wdowy/wdowca o niepozostawaniu w separacji,

• środki dowodowe potwierdzające fakt prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego przez wnioskodawcę ze zmarłym lub fakt przyczyniania się zmarłego do utrzymania wnioskodawcy.

  • Numer: 6 (1211)
  • Data wydania: 06.02.24
Czytaj e-gazetę