Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Gdzie trafiają nasze pieniądze?

16.10.2012 00:00 red

Jak się okazuje, my ubezpieczeni, choć stanowimy najliczniejszą grupę klientów ZUS, to niestety najmniej świadomą swoich praw, ale i obowiązków. Wciąż nie wiemy, gdzie trafiają nasze pieniądze ze składek, jaki to jest procent pensji, ani też dlaczego od zeszłego roku w ZUS oprócz swojego indywidualnego konta, mamy też tzw. subkonto, co się dzieje z naszymi składkami w OFE i kto wypłaci nam przyszłą emeryturę z II filaru. Na te i inne pytania odpowiada Katarzyna Lubszczyk, kierownik referatu w Wydziale Ubezpieczeń i Składek w ZUS w Rybniku. Dziś pierwsza część rozmowy.

Mówi się, że nasze składki na ubezpieczenie społeczne trafiają na indywidualne konto. Co to oznacza ?

Począwszy od 01.01.1999 Zakład prowadzi konto ubezpieczonego, z których każde oznaczone jest numerem PESEL. Informacje o danych gromadzonych na koncie ubezpieczonego reguluje art. 40 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Na koncie  ubezpieczonego ewidencjonowane są m.in.

- dane zawarte w zgłoszeniu do ubezpieczeń;

- informacje o wysokości należnych i wpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne oraz o wysokości należnej i odprowadzonej składki na otwarty fundusz emerytalny;

- od 1 maja 2011r. w ramach konta ubezpieczonego prowadzi subkonto, na którym ewidencjonuje się informacje o zwaloryzowanej wysokości wpłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne i odsetek za zwłokę;

- informacje o zwaloryzowanym kapitale początkowym;

- informacje o zwaloryzowanej wysokości składek na ubezpieczenie emerytalne itd.

Z pensji, jako pracownicy, blisko 40 proc. naszych pieniędzy to różnego rodzaju składki, podatki. Jaki jest faktyczny procent składek na ubezpieczenia społeczne, na ZUS, jakim my pracownicy jesteśmy obciążeni?

Należy najpierw zaznaczyć, iż w ramach składek na ubezpieczenia społeczne, wyodrębniamy składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Stopy procentowe tych składek kształtują się następująco:

- Składki na ubezpieczenie emerytalne wynoszą  19,52%, z czego ubezpieczony finansuje 9,76%

- Składki na ubezpieczenie rentowe wynoszą – 8,0%, z czego ubezpieczony finansuje 1,5%

- Składka na ubezpieczenie chorobowe wynosi – 2,45% w całości składkę finansuje ubezpieczony

Składka na ubezpieczenie wypadkowe wynosi od 0,40%-8,12% - składki w całości finansowane przez płatnika składek

Czy te składki są jakoś oprocentowane?

Składki na ubezpieczenie emerytalne, które ewidencjonuje się na koncie ubezpieczonego podlegają  waloryzacji

Czy każdego ubezpieczonego ZUS informuje listownie raz do roku o stanie swojego konta? Co możemy tam wyczytać i na co powinniśmy zwrócić uwagę analizując podane dane?

Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31.12.1948r.   ZUS jest zobowiązany do 31 sierpnia każdego roku przesyłać informacje o stanie konta w ZUS (tzw. I filar) według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku. Wyjątkiem będzie informacja za lata 2011-2012, którą ZUS wyśle w 2013 roku. Informacja ta zawiera dane o składkach:

- Należnych- w przypadku ubezpieczonych niebędących płatnikami składek;

- Wpłaconych – w przypadku ubezpieczonych będących płatnikami składek oraz osób współpracujących z osobami prowadzącymi działalność.

W informacji takiej zawarte są również dane o zwaloryzowanym kapitale początkowym, informacje o zwaloryzowanych składkach na ubezpieczenie emerytalne, informacje o składkach należnych i przekazanych do OFE.  Przede wszystkim ubezpieczony otrzymując informację o stanie konta powinien sprawdzić swoje dane identyfikacyjne i adresowe; czy na informacji wykazane są wszystkie składki za dany rok. Zapisy znajdujące się na koncie ubezpieczonego dokonywane są na podstawie dokumentów przekazywanych za daną osobę przez płatnika składek (np. pracodawcę). W związku z tym, gdy ubezpieczony stwierdzi nieścisłości w informacji z ZUS, powinien w pierwszej kolejności zwrócić się do płatnika, aby ten sprawdził poprawność przekazanych do ZUS dokumentów i sprostował dane związane z ubezpieczeniami. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości płatnik składek powinien – w terminie 30 dni od dnia przekazania ubezpieczonemu informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych – przekazać do ZUS korygujące lub brakujące dokumenty ubezpieczeniowe. Dopiero gdy płatnik nie znajdzie błędów w przekazanych dokumentach i tym samym nie uwzględni wniosku o sprostowanie danych lub gdy płatnik już nie istnieje, ubezpieczony powinien zwrócić się do ZUS o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego, przedstawiając dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kopię informacji.

(Red)

  • Numer: 42 (623)
  • Data wydania: 16.10.12