Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Do Dunaju przez Olzę?

06.02.2002 00:00
Wizję stworzenia drogi wodnej łączącej Odrę z Dunajem przez Wag przedstawiono podczas spotkania zorganizowanego przez Stowarzyszenie Aktywności Dorzecza Olzy. Realizacja tego programu prowadziłaby do rozwoju gospodarczego przygranicznych terenów, gdzie mogłoby powstać centrum przeładunku towarów. W rejonie Gorzyczek miałyby stykać się trzy linie komunikacyjne - droga wodna Odra - Dunaj, autostrada A1 i szerokotorowa linia kolejowa przedłużona ze Sławkowa. Na zdjęciu uczestnicy spotkania, które odbyło się w Olzie dyskutowali o wizji budowy drogi wodnej Odra - Dunaj. Uważają oni, że najkorzystniejsze byłoby przeprowadzenie jej przez Olzę i Wag. W okolicach Gorzyczek powstałoby centrum logistyczne zajmujące się przeładunkiem towarów. Dzięki szerokotorowej linii kolejowej miałoby ono połączenie z Syberią

Stowarzyszenie Aktywności Dorzecza Olzy powstało w grudniu zeszłego roku. Inspiracją były kontakty z Józefem Tobołą, przewodniczącym Miejscowego Koła Polskiego Związku Kulturalno-Oświatowego w Wierzniowicach na Zaolziu. U niego odbywają się festyny przyjaźni polsko-czeskiej z udziałem przedstawicieli gmin Lutynia Dolna i Gorzyce. Właśnie przy okazji takiego festynu lokalni działacze z Polski dowiedzieli się o czeskich inicjatywach związanych z drogą wodną Odra - Dunaj. W grudniu zawiązano stowarzyszenie, które chce się zająć walką o realizację wariantu tego połączenia wodnego przez Olzę i Wag na Słowacji. Wag - największy dopływ Dunaju - jest już rzeką częściowo żeglowną.

Podczas spotkania w restauracji „Rex" w Olzie wizję takiej drogi wodnej, która prowadzi do ożywienia gospodarczego przygranicznych terenów Polski, Słowacji i Czech przedstawił Milan Kurnocik - prezes słowackiej firmy Savas Holding. Mówił o doświadczeniach swojej spółki związanych z budową drogi wodnej na Wagu, deklarował finansowanie prac związanych z programem Odra 2006.

Stworzenie terenów przemysłowych między Gorzyczkami a Wierzniowicami to dobra rzecz - mówił Petr Forman, przedstawiciel spółki „Vodni cesty" z Pragi, były wiceminister Komunikacji Republiki Czeskiej. Zbiegałyby się tutaj droga wodna, autostrada i szeroki tor łączący z Rosją. W Ostrawie z udziałem przedstawicieli Czech, Rosji i Ukrainy podpisano umowę o przedłużeniu szerokiego toru ze Sławkowa do Bogumina, ale nie było przy tym przedstawicieli Polski. Uważam, ze powinien to być wspólny projekt, korzystny dla obu stron. Terminal powinien się znajdować na terenach przygranicznych. Dla realizacji tego projektu ważne są inicjatywy lokalne.

Prezes Stowarzyszenia Aktywności Dorzecza Olzy Bogdan Myśliwiec zapewnił, że ze spotkania zostanie przygotowany dokument i przesłany do władz rządowych.

Stowarzyszenie postawiło sobie za cel działanie na rzecz poprowadzenia drogi wodnej Odra-Dunaj przez Olzę i Wag - mówi Stanisław Wujec, jeden z jego założycieli. Myślę, że się wzniesiemy ponad podziałami, żeby przeprowadzić te inicjatywę. Chcemy stworzyć lobby działające w tym kierunku.

(jak)

  • Numer: 6 (126)
  • Data wydania: 06.02.02