Starosta dzwoni dwa razy. Dlaczego Krystyna Niklewicz zrezygnowała z kierowania Zamkiem Piastowskim?
Brak aktualizacji cennika biletów wstępu na Zamek oraz dokumentów organizacyjnych jednostki, a także darmowe wejścia do nowego muzeum i niższe od założeń dochody Zamku były przedmiotem dyskusji na forum zarządu powiatu. Te kwestie doprowadziły do napięć na linii starostwo-Zamek. Wskutek nich dyrektor Niklewicz złożyła wypowiedzenie w trakcie obrad zarządu powiatu, o czym dowiadujemy się z zapisów protokołu z posiedzenia.
W oparciu o zapisy protokolarne przedstawiamy przebieg wydarzeń na posiedzeniu, w trakcie którego dyrektor Krystyna Niklewicz podjęła decyzję o rezygnacji z funkcji.
Odwiedzający Zamek powinien zapłacić
22 maja na posiedzeniu zarządu Powiatu starosta raciborski Grzegorz Swoboda zadzwonił do dyrektora Zamku Piastowskiego Krystyny Niklewicz. Poinformował ją, że rozmowa odbywa się w trakcie posiedzenia, włączył tryb głośnomówiący, by rozmowę śledzili pozostali członkowie zarządu.
Poruszono kwestię darmowych wejść do multimedialnego muzeum, które zostało otwarte na Zamku. Starosta zaznaczył, że odwiedzający Zamek powinni płacić za bilety wstępu. Przypomniał, że trwa akcja promocyjna, ulgowy bilet wstępu kosztuje 9 zł. Była to pierwsza tego dnia rozmowa włodarza z panią dyrektor.
Skarbnik Powiatu przedstawił informację o wykonaniu dochodów bieżących Zamku Piastowskiego w Raciborzu. Roman Nowak podkreślił, że do końca kwietnia 2024 roku dochody te zrealizowały się w wysokości jedynie 9%, a powinny wynosić 33%.
Wicestarościna rozmawiała z wicedyrektorem
Pierwsza wicestarosta Ewa Lewandowska zapoznała zebranych z ustaleniami, jakie miały miejsce podczas spotkania z zastępcą dyrektora Zamku ds. wystaw – Grzegorzem Wawocznym. Rozmowa odbyła się dwa dni przed posiedzeniem zarządu – 20 maja 2024 r.
Wicedyrektor Wawoczny zwrócił uwagę, że należy uregulować sprawy organizacyjne Zamku, w tym przygotować pakiet dokumentów dotyczących funkcjonowania jednostki po otwarciu muzeum multimedialnego. Podkreślił, że konieczne jest nie tylko przyjęcie cennika biletów wstępu, ale także nowego regulaminu korzystania z pomieszczeń oraz innych obiektów i urządzeń na Zamku. Ostatni taki regulamin został uchwalony przez Radę Powiatu Raciborskiego w 2013 r. i nie obejmował otwartego w tym roku muzeum. Nowe dokumenty pozwolą zarządowi zweryfikować wysokości opłat za wynajęcie dziedzińca zamkowego, sal konferencyjnych itp., które ponoszone są przez organizatorów imprez odbywających się na Zamku. Zdaniem zastępcy dyrektora ds. wystaw kwestie organizacyjne można byłoby zlecić wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.
W trakcie rozmowy Lewandowskiej z Wawocznym podkreślono, że pracownicy Zamku nie są w stanie samodzielnie opracować ww. dokumentów, a jeśliby mieliby to zrobić, odbyłoby się to kosztem innych realizowanych zadań.
Drugi telefon do pani dyrektor
Mając na uwadze pozyskane od Lewandowskiej informacje, starosta Swoboda ponownie zadzwonił do dyrektor Krystyny Niklewicz. Znów rozmawiał z nią z użyciem trybu głośnomówiącego w telefonie. Starosta polecił jej ustosunkować się do omówionych przez wicestarościnę problemów.
Swoboda chciał wyjaśnień, dlaczego do tej pory nie został przygotowany cennik biletów wstępu na Zamek, a dochody Zamku nie są realizowane w zaplanowanej wysokości.
Dyrektor Krystyna Niklewicz odpowiedziała, że nie wie, jak inaczej przygotować cennik biletów wstępu na Zamek.
Starosta dodał, że dyrektor Zamku nie przedstawiła regulaminu korzystania z pomieszczeń oraz innych obiektów i urządzeń na Zamku, a ten, który obowiązuje do tej pory, został uchwalony w 2013 r.
Starosta zapytał panią dyrektor, dlaczego przez czas trwania remontu Zamku nie został przygotowany cennik biletu wstępu?
Z kolei Wicestarosta Ewa Lewandowska przekazała dyrektor Niklewicz ustalenia, które miały miejsce w trakcie jej spotkania z zastępcą dyrektora ds. wystaw 20 maja.
Dyrektor Krystyna Niklewicz odpowiedziała, że miały miejsce prace nad cennikiem biletów wstępu.
Starosta podkreślił, że nowy cennik biletów wstępu na Zamek miał obowiązywać od 1 czerwca. Zaznaczył, że polecenia kierowane do dyrektora dotyczące opracowania formuły funkcjonowania jednostki po zakończeniu prac remontowych Zamku sformułowano rok wcześniej, a w ostatnim czasie przypominano o ich niezrealizowaniu.
W związku z powyższym Starosta zaprosił dyrektora Zamku Piastowskiego w Raciborzu na posiedzenie zarządu. Obrady przerwano i kontynuowano po 10. minutach, kiedy przybyła nań Krystyna Niklewicz. Towarzyszył jej zastępca Grzegorz Wawoczny.
Cennik trafił do starostwa 15 maja
Wicestarosta Ewa Lewandowska przypomniała ustalenia ze spotkania z zastępcą dyrektora ds. wystaw z 20 maja 2024 r. Zapytała Niklewicz o cennik biletów na Zamek.
Starosta jeszcze raz powtórzył, że generalnie nie ma darmowych wejść na Zamek, a osoby odwiedzające Zamek powinny płacić za bilety wstępu. Jedynie w wyjątkowych sytuacjach nieodpłatny wstęp na Zamek przysługuje np. uczestnikom wydarzenia, które organizowane jest z udziałem Powiatu Raciborskiego, za zgodą starosty.
Dyrektor Krystyna Niklewicz odpowiedziała, że projekt cennika został przesłany do starostwa.
Zebranym rozdano mejla z 15 maja 2024 r., wysłanego o 17.40 przez zastępcę dyrektora ds. wystaw Grzegorza Wawocznego. Dotyczył propozycji cennika biletów wstępu na Zamek oraz wysokości opłat za korzystanie z urządzeń i obiektów na Zamku.
Starosta zapytał dyrektor Niklewicz, czy bierze odpowiedzialność za przesłany cennik i czy może on zostać przyjęty przez zarząd?
Grzegorz Swoboda przypomniał, że w trakcie posiedzenia z 15 maja 2024 r. telefonicznie polecił dyrektorowi Zamku Piastowskiego w Raciborzu przygotować w trybie pilnym zaktualizowaną propozycję cennika biletów wstępu na Zamek oraz opłat za korzystanie z urządzeń i obiektów Zamku
Wicedyrektor zauważył braki
Zastępca Dyrektora ds. wystaw Grzegorz Wawoczny uzupełnił, że po analizie dokumentów dotyczących funkcjonowania Zamku zauważył braki. Dokumenty te nie zostały zaktualizowane po otwarciu muzeum multimedialnego.
Punktem wyjścia dokonanej analizy były regulaminy zwiedzania, jakie obowiązują na Zamku Królewskim na Wawelu (w tym dotyczące biletów bezpłatnych i ulgowych, jak udostępniane jest wzgórze zamkowe, itd.). Uregulowania wymagają szczegółowe kwestie, np.: czy można zwiedzać zamek z wózkiem dziecięcym, czy opiekun niepełnosprawnych może wejść za darmo, kto może wjechać autem na dziedziniec czy studenci mogą wejść za darmo, itd.
Wawoczny zwrócił uwagę, że nie opracowano nowego regulaminu korzystania z pomieszczeń oraz innych obiektów i urządzeń na Zamku po otwarciu muzeum. Ten regulamin mógł zostać uchwalony pół roku temu. Wskazał, aby cały blok dokumentów organizacyjnych został zlecony wyspecjalizowanej kancelarii prawnej, która bierze odpowiedzialność za ich sporządzenie, szczególnie w przypadku gdy nadzór prawny wojewody będzie kwestionował poszczególne zapisy dokumentów. Dokumenty te mogą zostać również opracowane przez pracowników Zamku, przy wsparciu kadry zarządzającej Starostwa, np. sekretarza Powiatu. Po opracowaniu i przyjęciu dokumentów organizacyjnych kolejno należy uregulować kwestie ekonomiczne (wysokość poszczególnych opłat).
Odpowiedzialność dyrektora i skuteczność zastępcy
Starosta zwrócił uwagę, co podkreślili również zebrani, że w ramach struktury organizacyjnej Zamku utworzono stanowisko dyrektora oraz dwóch zastępców dyrektora, a do chwili obecnej nie opracowano nowego cennika biletów wstępu. Zastępca Dyrektora ds. wystaw, który zatrudniony jest od lutego 2024 roku, odpowiada za podejmowanie skutecznych działań w zakresie zwiększania ruchu turystycznego Zamku Piastowskiego (Domu Książęcego, Słodowni) i zdaniem starosty wywiązuje się z przekazanych zadań. Za kwestie administracyjne odpowiada dyrektor i ponosi za nie odpowiedzialność.
Dyrektor Krystyna Niklewicz odpowiedziała, że były robione przeliczenia co do wysokości biletów wstępu.
Starosta uznał, że konieczne jest niezwłoczne przygotowanie pakietu dokumentów organizacyjnych Zamku.
Z kolei wicedyrektor Zamku Grzegorz Wawoczny podniósł, że planowana od lipca 2024 roku podwyżka cen energii wymaga zmiany podejścia, co do ustalania opłaty za wynajem dziedzińca, sceny i sal konferencyjnych na Zamku.
Dyrektor oświadczyła, że rezygnuje z funkcji
Starosta zapytał, jakie są terminy przyjęcia pakietu dokumentów organizacyjnych Zamku? Zastępca Dyrektora ds. wystaw Grzegorz Wawoczny stwierdził, że w przypadku zlecenia opracowania kancelarii prawnej przygotowanie dokumentów nie potrwa długo. Przed takim rozwiązaniem oponował skarbnik Powiatu, gdyż pozostałe jednostki organizacyjne Powiatu Raciborskiego samodzielnie opracowują dokumenty organizacyjne i wszelkie inne niezbędne do funkcjonowania (m.in. regulaminy, cenniki).
Starosta stwierdził, że gdyby ta rozmowa odbyła się rok temu, to bez żadnych wątpliwości przyznałby rację skarbnikowi, ale teraz jest przekonany, że trzeba szukać rozwiązania, które pozwoli uporządkować omawianą sytuację.
W tym miejscu dyrektor Zamku Piastowskiego w Raciborzu Krystyna Niklewicz oświadczyła, że wypowiada umowę o pracę z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia i wnioskuje o zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
Starosta przypomniał, że środki finansowe na adaptację Zamku pozyskano w 2021 r. i przez kolejne lata trwały prace remontowe. W związku z adaptacją Słodowni i modernizacją Domu Książęcego działalność jednostki była mocno ograniczona, stąd był czas i możliwości, aby dopracować dokumenty organizacyjne Zamku. Wiadomy też był termin zakończenia adaptacji. Zarząd na bieżąco monitorował sytuację w tym zakresie, w tym wystosowywał polecenia do dyrektora.
Teraz zarząd oczekuje podjęcia zdecydowanych kroków przez Krystynę Niklewicz.
Ta ponownie oświadczyła, że wypowiada umowę o pracę z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia i wnioskuje o zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
Starosta podkreślił, że dyrektor wciąż ma bardzo duże wsparcie ze strony członków Zarządu Powiatu Raciborskiego, a zarząd nigdy nie odmówił dofinansowania działalności jednostki i przychylił się do prośby dyrektora o utworzenie stanowiska zastępcy dyrektora ds. wystaw.
Starosta Grzegorz Swoboda uznał, że złożenie wypowiedzenia w tym momencie przez dyrektora to ucieczka od odpowiedzialności i potwierdzenie braku skuteczności działania.
We wrześniu Zamek musi mieć komplet dokumentów
Zastępca dyrektora ds. wystaw Grzegorz Wawoczny zwrócił uwagę, że prawo konsumenckie ciągle się zmienia i Zamek wchodzi do obszaru e-commerce przy sprzedaży biletów, dochodzą kwestie zwrotów, reklamacji itd. Poza tym Zamek powinien oferować część imprez/wydarzeń niekomercyjnych. Celowym wydaje się, aby „większe” dokumenty opracowała kancelaria prawna, a bieżące przygotowali pracownicy Zamku, przy wsparciu merytorycznym pracowników starostwa.
Wicestarosta Ewa Lewandowska podkreśliła, że odpowiedzialność za przygotowanie całości dokumentów organizacyjnych spoczywa na barkach kierownika jednostki. Tym bardziej, że w trakcie trwania adaptacji budynku Słodowni i modernizacji Domu Książęcego było bardzo dużo czasu na uregulowanie tych zagadnień. Podkreśliła, że propozycja stawek czynszu, wysokości biletów wstępu musi zostać przygotowana.
Wicedyrektor Wawoczny powtórzył, aby w pierwszej kolejności został opracowany komplet dokumentów organizacyjnych, prace te powinny zostać zakończone maksymalnie do września 2024 roku. Od trzeciego kwartału obecnego roku spodziewany jest zwiększony ruch turystyczny na Zamku, a co za tym idzie, wzrośnie sprzedaż biletów wstępu. Szacowana liczba odwiedzających Zamek może być zbliżona do tej, która odwiedza Zabytkową Stację Kolei Wąskotorowej w Rudach.
Ta część posiedzenia z 22 maja zajęła 50 minut i po niej zakończono obrady.
Po tygodniu zarząd powiatu zwolnił dyrektora
28 maja zarząd mając na uwadze dyskusję, która miała miejsce w trakcie posiedzenia z 22 maja 2024 r., zarząd polecił zastępcom Dyrektora Zamku Piastowskiego w Raciborzu:
1) przedłożyć propozycję cennika biletów wstępu na Zamek oraz opłat za korzystanie z urządzeń i obiektów Zamku w terminie do 5 czerwca 2024 r.,
2) niezwłocznie opracować komplet prawnie wymaganych dokumentów organizacyjnych dotyczących funkcjonowania Zamku po otwarciu muzeum multimedialnego.
Ponadto starosta omówił projekt uchwały Zarządu Powiatu Raciborskiego w sprawie zwolnienia Dyrektora Zamku Piastowskiego w Raciborzu.
Starosta przypomniał, że 22 maja 2024 r. na posiedzeniu Zarządu Powiatu Raciborskiego Dyrektor Zamku Piastowskiego w Raciborzu Krystyna Niklewicz oświadczyła, że wypowiada umowę o pracę z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia i zawnioskowała o zwolnienie ze świadczenia pracy w tym okresie.
W związku z powyższym stosunek pracy z Dyrektorem Zamku Piastowskiego w Raciborzu rozwiąże się po upływie okresu wypowiedzenia – z dniem 31 sierpnia 2024 r. Jednocześnie Krystyna Niklewicz została zobowiązana do wykorzystania urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym, a w pozostałym okresie została zwolniona z obowiązku świadczenia pracy.
Zarząd Powiatu Raciborskiego w obecności 5 Członków – 5 głosami za podjął uchwałę w sprawie zwolnienia Dyrektora Zamku Piastowskiego w Raciborzu.
(oprac. m)
Najnowsze komentarze