Piątek, 27 grudnia 2024

imieniny: Jana, Żanety, Fabioli

RSS

Wicemarszałek województwa opolskiego: Kto tak naprawdę stoi za projektem linii kolejowej Racibórz – Racławice Śląskie?

18.07.2023 00:00 red

W głubczyckim magistracie samorządowcy zainteresowani przywróceniem ruchu kolejowego między Raciborzem a Głubczycami podpisali umowy o pokryciu części kosztów prac projektowych. Wydarzenie miało miejsce 12 lipca. Zabrakło tam oficjalnego akcesu raciborskich władz. Co o tym zdecydowało?

Do Głubczyc udała się liczna delegacja urzędu gminy z Pietrowic Wielkich. Był wójt Andrzej Wawrzynek, skarbnik Marzena Kopczewska oraz sekretarz Gabriel Kuczera. Dotarł również wiceprezydent Dominik Konieczny – nieco spóźniony. Nie podpisał umowy Miasta Racibórz i Województwa Opolskiego. Wyjaśnił dlaczego – zdecydowały względy formalne. Środki muszą być zabezpieczone w budżecie miejskim.

Wiele nowych twarzy

Spotkanie grona samorządowców, którym zależy na odnowieniu połączenia kolejowego, gospodarz wydarzenia – głubczycki burmistrz Adam Krupa nazwał ważną chwilą. – Oby trwała dalej – życzył zebranym.

– Nadal pozostajemy partnerem w tym projekcie – podkreślił Dominik Konieczny. – Dziś nie możemy podpisać umowy, ale uważamy, że projekt jest celowy, bo przyczyni się do rozwoju Raciborza, pozwoli lepiej skomunikować się z ziemią opolską – dodał.

Miasto zadeklarowało udział finansowy począwszy od 2024 roku. Dlatego wpierw potrzebna jest uchwała budżetowa Miasta, a później spisana zostanie umowa z Województwem Opolskim, na 3 lata, na łączną kwotę – 500 tys. zł na wykonanie dokumentacji.

Racibórz chce się odkorkować w godzinach szczytu

Linia kolejowa nr 177 i 294 – biegnąca m.in. przez Głubczyce, która ma być poddana renowacji w ramach rządowego programu Kolej Plus to likwidacja wykluczenia komunikacyjnego, przede wszystkim dla Głubczyc.

– Ale i my skorzystamy. Nasz punkt widzenia jest taki, że zyskamy na połączeniu z Raciborza do Głubczyc, a także z gminą Pietrowice Wielkie, gdzie działa firma Eko-Okna. Jest tam już 13 tys. zatrudnionych i część z nich skorzysta z kolei. Dla Raciborza oznacza to mniej korków, niższe natężenie ruchu. W godzinach szczytu, gdy dokonują się zmiany pracownicze w Eko-Oknach, występuje znaczne zakorkowanie miasta – zauważył D. Konieczny.

Podkreślił aspekt rozwojowy zadania. – Połączenia komunikacyjne to wzmocnienie państwa poprzez inwestycje infrastrukturalne. To prowadzi do rozwoju gospodarczego, społecznego. Już od 23 lat nie ma tu kolei w rejonie Głubczyc i Baborowa – podkreślił Konieczny.

Gdyby nie samorządy nie byłoby tematu

Członek zarządu Województwa Opolskiego – Szymon Ogłaza nawiązał do niedawnej konferencji prasowej organizowanej przez PKP PLK konferencja. Stwierdził, że ogłoszono ją jako spotkanie tych, co finansują i wymyślili linię kolejową Racibórz – Racławice Śląskie. – Było tam dużo osób, których wcześniej nie widziałem, a mówiono, że są zaangażowane w ten projekt. Dodam, że zajmuję się tą sprawą 3 lata – zauważył Ogłaza.

Dlatego wicemarszałek uznał, że należy uroczyście podpisać umowy między samorządami. To pierwszy etap działań na drodze do odbudowy linii kolejowej. Powstanie dokumentacja projektowa. 15% jej kosztów pokryć muszą samorządy, reszta pochodzić będzie z programu Kolej Plusów. – W obecności mediów pokazujemy, kto tak naprawdę stoi za tym projektem, bo ani nikt z posłów, ani nikt z rządzących go nie wymyślił, ani też go nie finansuje – podkreślił S. Ogłaza.

Ocenił, że starania o przywrócenie połączeń kolejowych między Raciborzem a Racławicami Śląskimi to długa praca i niezbyt wdzięczna. – Pewien sukces możemy sobie przypisać, bo podpisaliśmy umowę z PKP PLK. Wierzę, że przez czas realizacji dokumentacji projektowej uda się znaleźć pieniądze na część inwestycyjną – stwierdził członek władz Województwa Opolskiego.

Ogłaza z przekonaniem mówił, że gdyby samorządy nie przystąpiły do działań w sprawie linii, to samo PKP PLK nie zechciałoby jej zrewitalizować.

Zauważył też, że politycy skupieni wokół projektu powtarzają, że dotrzymali obietnicy.

– Jakiej obietnicy? Bo ja od nich słyszałem, że samorządy nie będą partycypowały w tych kosztach, że znajdą się pieniądze na pokrycie tej obecnej części samorządowej, wkładu własnego. Tymczasem na razie nie ma 3 mln zł na dokumentację – oznajmił samorządowiec z Opola.

Województwo Opolskie jest liderem przy projekcie rewitalizacji linii kolejowej i podjęło zobowiązanie finansowe, że będzie utrzymywać później połączenia kolejowe.

Zainteresowanie wynika ze studium

– 700 tys. zł trzeba było znaleźć w budżecie województwa, aby myśleć o tym projekcie – podkreślił Szymon Ogłaza.

Na spotkaniu w urzędzie w Głubczycach obecni byli także przedstawiciele Powiatu Prudnickiego ze starostą Radosławem Roszkowskim i Powiatu Głubczyckiego ze starostą Piotrem Soczyńskim.

Przebieg linii kolejowej z Raciborza do Racławic Śląskich – materiały PKP PLK

– Samorządy znalazły pieniądze, których wcześniej miało nie być w ich budżetach – zaznaczył Ogłaza.

Dodał jeszcze, że ze studium planistycznego, które sfinansowało Województwo Opolskie wynika, że jest zainteresowanie korzystaniem z linii kolejowej Racibórz – Głubczyce – Racławice Śląskie i jest ono większe niż minimum wymagane programem. – Zakłady pracy też są tym zainteresowane – stwierdził.

Ogłaza przypomniał, jak 5 lat temu przedsiębiorcy z powiatu głubczyckiego przy wsparciu władz lokalnych chcieli wymóc na PKP PLK przystosowanie linii do parametrów towarowych, aby nie rozjeżdżać dróg powiatu i województwa.

– Mamy na tych ziemiach rolnictwo na wysokim poziomie, które rodzi duże obciążenia drogowe. Przedsiębiorcy chcieli partycypować, ale PKP nie było zainteresowane. Dopiero program Kolej Plus zmienił sytuację – podał wicemarszałek.

Wypowiedział się również o terminie realizacji inwestycji. Prace nad dokumentacją projektową potrwają trzy lata. Poziom wkładu własnego samorządów jego zdaniem będzie wyższy niż planowane 80 mln zł, bo szacunki pochodzą z lat 2019/2020. – Wiele się wydarzyło w cenach, w kosztach wykonawstwa od tamtej pory – podsumował Ogłaza.

(ma.w)


Przewidywane koszty rewitalizacji linii kolejowej Racibórz – Racławice Śląskie

• Szacowany koszt: 535 mln zł

• wkład własny: 80 mln zł

• dokumentacja: 2,9 mln zł

• roboty budowlane: 77 mln zł

Podział wkładu własnego:

• Województwo Opolskie 684 tys. zł

• Powiat Prudnicki: 147 tys. zł

• Gmina Głubczyce: 499 tys. zł

• Gmina Pietrowice Wielkie: 189 tys. zł

• Gmina Racibórz: 525 tys. zł

• Eko-Okna: 900 tys. zł

  • Numer: 29 (1628)
  • Data wydania: 18.07.23
Czytaj e-gazetę