Jak szybko dojedziemy pociągiem z Raciborza do Głubczyc i dlaczego planując rewitalizację linii kolejowej warto pomyśleć o... Eko-Oknach
Poznaliśmy szczegóły rewitalizacji połączenia kolejowego Raciborza z Głubczycami i Racławicami Śląskimi. Już teraz wiadomo, że projekt ma pewnie ograniczenia. Na czym one polegają i czego wynikają?
Opolszczyzna liczy na rewitalizację linii kolejowych 177 (Racibórz – Głubczyce) i 294 (Głubczyce – Racławice Śląskie). To jedyny wniosek z tego województwa zgłoszony do rządowego Programu Kolej+. Budżet programu opiewa na kwotę 6,6 mld zł. Jego realizacja dotyczy również gmin powiatu raciborskiego, przez które przebiega linia 177: Raciborza, Krzanowic i Pietrowic Wielkich. 3 listopada zorganizowano konsultacje społeczne, w trakcie których zaprezentowano najważniejsze informacje na temat powrotu kolei na tym kierunku.
1. Czas podróży
40 minut – tyle ma trwać podróż z Raciborza do Głubczyc koleją.
Kolejnych 15 minut potrzeba będzie, aby dostać się z Głubczyc do Racławic Śląskich.
2. Gdzie zatrzyma się pociąg?
Projektanci proponują, aby na trasie Racibórz – Głubczyce znalazło się 10 punktów obsługi podróżnych: Racibórz, Racibórz – Studzienna, Wojnowice, Cyprzanów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Bernacice, Głubczyce.
Punkty pasażerów na trasie Głubczyce – Racławice Śląskie: Głubczyce, Gadzowice, Głubczyce Las, Ściborzyce Małe, Racławice Śl.
Ostateczna zasadność budowy przystanków będzie wynikać z przeprowadzonych prognoz.
3. Jaka oferta przewozowa?
Trwa przygotowanie prognoz, które pozwolą określić, jak dużo osób będzie korzystać z przywróconego połączenia kolejowego. Od tego zależeć będzie oferta przewozowa. Minimum to 4 pary pociągów na dobę. Maksimum, które bierze się pod uwagę, to 20 pociągów na dobę.
Bliżej Eko-Okien
Przystanków kolejowych powinno być możliwe dużo, tak aby transport kolejowy stanowił wygodną alternatywę dla transportu samochodowego. Warto rozważyć budowę dodatkowego przystanku w pobliżu zakładu Eko-Okien w Kornicach (pow. raciborski) – uważa Piotr Adamczyk, prezes Towarzystwa Entuzjastów Kolei.
– Lokalizacja przystanku w Kornicach jest oczywiście rozważana. Nie zaproponowaliśmy tego przystanku tylko dlatego, że jest on naprawdę blisko istniejącej stacji (w Pietrowicach Wielkich – red.) ale jeszcze się temu przyjrzymy – mówi Łukasz Rak, przedstawiciel firmy BBF.
BBF opracowuje na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego studium wykonalności projektu.
Co z elektryfikacją?
Członkowie Towarzystwa Entuzjastów Kolei z niepokojem odnoszą się również do braku planów elektryfikacji linii kolejowych w ramach rewitalizacji. – Koleje Śląskie dysponują tylko jednostkami elektrycznymi. To oznaczałoby, że te pociągi nie będą mogły tam wjechać – dodaje P. Adamczyk.
BBF wskazuje, że organizatorem przewozów będzie samorząd województwa opolskiego. Natomiast elektryfikacja linii wiązałaby się z poniesieniem dodatkowych nakładów, co mogłoby mieć negatywny wpływ na ocenę wniosku i jego kwalifikację do finansowania w ramach Programu Kolej+. – Nie chcemy żeby ten projekt poszedł na przysłowiową półkę – zaznacza Łukasz Rak.
– Tabor elektryczny jest o połowę tańszy od spalinowego – odpowiada Jarosław Polok z TEK. – Lokomotyw spalinowych jest na rynku coraz mniej, są praktycznie niedostępne – dodaje Tomasz Krupa, burmistrz Baborowa.
Co z pociągami towarowymi?
Projekt rewitalizacji linii kolejowych z Raciborza do Racławic Śl. nie przewiduje również podniesienia standardu torowiska do przewozów towarowych (w parametrach międzynarodowych). O to również wnioskuje TEK.
– Te wnioski będą oceniane. Wszystkie plany, jeśli chodzi o rozbudowę bocznic i innych elementów związanych z transportem towarowym, będą powodowały, że to będą koszty niekwalifikowane i projekt będzie odrzucany – zauważa starosta głubczycki Piotr Soczyński.
Pisanie projektu pod program i co z tego wynika?
Linia kolejowa Racibórz – Głubczyce – Racławice Śl. ma zostać zrewitalizowana w ramach rządowego Programu Kolej+. Priorytetowy cel tego programu to umożliwienie odtworzenia lub utworzenie połączeń kolejowych miast powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. W tym przypadku chodzi więc o odtworzenie połączenia kolejowego Głubczyc z Opolem. To oczywiście czysta teoria, bo ukształtowanie sieci kolejowej w województwie opolskim wyklucza atrakcyjność takiego połączenia.
W przypadku odtworzenia połączenia, czas podróży z Głubczyc do Opola wahałby się od 1 godziny i 50 minut do 2 godzin i 10 minut**. Na potrzeby oceny wniosku i jego kwalifikacji do finansowania, pozostaje to głównym celem, choć w praktyce wiadomo, że rozchodzi się przede wszystkim o odtworzenie połączenia kolejowego pomiędzy Racławicami Śląskimi, Głubczycami i Raciborzem. O tym również mówił 3 listopada Łukasz Rak, przedstawiciel firmy BBF, podczas konsultacji społecznych.
Co dalej?
Wnioskodawcy mogą składać do PKP Polskich Linii Kolejowych SA dokumenty z opracowaniem wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych do 24 listopada 2021 roku. W kolejnym etapie projekty będą podlegały wielokryterialnej ocenie. Na analizę wniosków PKP Polskie Linie Kolejowe SA mają 3 miesiące. Wynikiem prac będzie utworzenie listy rankingowej projektów, a następnie po jej akceptacji przez ministra infrastruktury, kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus. Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.
Wojciech Żołneczko
* Głubczyce – Racławice Śl. – Kędzierzyn-Koźle – Opole.
** Głubczyce – Racibórz – Kędzierzyn-Koźle – Opole lub Głubczyce – Racławice Śl. – Nysa – Opole.
Najnowsze komentarze