W służbie mieszkańcom Raciborza
9 maja 1945 roku do Raciborza przybywa ekipa pracowników polskiej administracji państwowej i samorządowej, złożona z 86 osób. Pierwszym prezydentem miasta zostaje Paweł Lelonek, a jego zastępcami Stanisław Hübner i J. Ochman.
Organizacja Zarządu Miejskiego kończy się w styczniu 1946 roku. Powstaje pięć wydziałów, na czele których stają naczelnicy. Każdy wydział podzielony zaś zostaje na referaty, którymi kierują kierownicy.
Wydział Ogólny obejmuje: referat prezydialny (załatwiający m.in. sprawy wyborcze, organizacji miasta i Miejskiej Rady Narodowej), kancelarię główną (m.in. prowadzenie dzienników podawczych, pobieranie opłat administracyjnych), referat personalny (przyjmowanie i zwalnianie pracowników Zarządu Miejskiego, obliczanie uposażeń, kosztów podróży, diet i emerytur), referat prawny, kwaterunkowy, ewidencji i ruchu ludności, obywatelstwa (wystawianie zaświadczeń o przynależności do narodowości polskiej), wojskowy (ewidencja zdemobilizowanych żołnierzy, rejestracja podlegających służbie wojskowej), stanu cywilnego, nieruchomości miejskich i porzuconych, szkód wojennych, kontroli, a także zawodową straż pożarną i miejską straż ochronną.
Wydział Techniczny powstaje 13 maja 1945 roku, kiedy utworzone zostają referaty: odbudowy (remonty budynków użyteczności publicznej, miejskich i porzuconych i oczyszczanie ulic z gruzów) oraz komunikacyjny (odbudowa mostów, remont nawierzchni ulic i zmiana ich nazw).
Wydział Aprowizacji i Handlu to m.in.. referat rolny, mleczarski, weterynaryjny, przemysłu spożywczego i handlowy, a jego najważniejszym zadaniem zaraz po wojnie jest rozdzielnictwo kartkowe.
Wydział Społeczny podejmuje się zorganizowania opieki społecznej na terenie miasta. Uruchomiony zostaje Dom Starców, Dom Dziecka, Szpital Miejski i Ośrodek Zdrowia. Powołano referat zdrowia i referat szkolny.
Wydział Finansowy zostaje stworzony najpóźniej, bo we wrześniu 1945 roku i zajmuje się podatkami od nieruchomości, lokali i gruntów.
Ówczesną, pierwszą w Raciborzu administrację odróżnia od współczesnej nie tylko kontekst innych realiów historycznych. Chodzi przede wszystkim o szerszy zakres kompetencji. Gmina jest samorządowa, pobiera podatki, z których utrzymuje funkcje publiczne. Zespół ludzki powołany do tych zadań potrzebuje nowoczesnych narzędzi pracy – kajet i wieczne pióro zastąpiły komputery z internetem. Nowe funkcje samorządu wymagały utworzenia koniecznej do wypełniania zadań struktury.
W 2017 r. władzę wykonawczą pochodzącą z wolnych wyborów reprezentuje prezydent miasta Mirosław Lenk. Sprawuje ją już trzecią kadencję. Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym jest on szefem urzędu i odpowiada za wszystkie decyzje, które zapadają w magistracie. Samorząd gminny zajmuje się właściwie całym spektrum życia społecznego, dlatego też Prezydent ma do swojej pomocy zastępców. Pierwszym Zastępcą Prezydenta jest Wojciech Krzyżek, piastujący funkcję wiceprezydenta także trzecią kadencję. W urzędzie odpowiada za gospodarkę odpadami, inwestycje i urbanistykę. Drugi Zastępca – Irena Żylak – jest odpowiedzialna za politykę mieszkaniową, gospodarkę nieruchomościami oraz wspieranie przedsiębiorczości.
Wydziałem organizacyjnym kieruje Sekretarz Miasta Tomasz Kaliciak. To serce magistratu, w którym znajduje się dział personalny. Wydział dba o właściwe funkcjonowanie urzędu. Czuwa także nad organizacją i sprawnym przeprowadzeniem wszystkich wyborów w mieście. W Wydziale działa Referat ds. Zarządzania kierowany przez Monikę Chojecką.
O miejskie finanse troszczy się zespół wydziału finansowego, na czele którego stoi Skarbnik Miasta Beata Koszowska-Gralak. Tutaj opłaca się podatki i opłaty lokalne. Z wpływów do miejskiego skarbca sporządzany jest coroczny budżet Raciborza, zatwierdzany przez Radę Miasta. W ramach tej komórki funkcjonują Referat ds. Księgowości Jednostki Budżetowej, którego szefem jest Małgorzata Horczyk-Jabłońska oraz Referat ds. Budżetu i Analiz pod kierownictwem Oswalda Schuderli.
W Wydziale Lokalowym mieszkańcy otrzymują klucze do mieszkań komunalnych i socjalnych. Kieruje nim Naczelnik Agnieszka Mróz.
Dowody osobiste wydawane są w Wydziale Spraw Obywatelskich, który funkcjonuje pod kierownictwem Naczelnik Doroty Fleszer. Tu wydawane są zezwolenia na prowadzenie taksówek i rejestrowana jest działalność gospodarcza.
Programy Rodzina+, Senior 60+ to zakres działania Wydziału Spraw Społecznych. Naczelnik Iwona Trzeciakowska odpowiada też za profilaktykę antyalkoholową i współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Wydział Edukacji, Kultury i Sportu odpowiada za lwią część budżetu miasta. Nadzoruje działalność szkół i przedszkoli. Mieszczący się na ostatnim piętrze magistratu dział firmuje też największe miejskie imprezy kulturalne i sportowe oraz dba o rozwój turystyki. Tutaj dzieli się dotacje na działalność klubów sportowych. Szefem wydziału jest Naczelnik Robert Myśliwy.
Wydział Rozwoju pozyskuje dla miasta środki unijne i pozabudżetowe. Dzięki staraniom zespołu pracowników kierowanego przez Rafała Jasińskiego dofinansowane są kolejne inwestycje zmieniające obraz Raciborza.
Za działania proekologiczne w mieście, m.in. poprzez ograniczenie niskiej emisji, odpowiada Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa, za którego działalność odpowiada Naczelnik Zdzisława Sośnierz.
Zarządzanie drogami miejskimi spoczywa na Wydziale Dróg Miejskich, kierowanym przez Naczelnik Urszulę Sobocińską.
Stosunkowo nowy w strukturze Wydział Komunalny zajmuje się m.in. pieczą nad czystością Raciborza i sprawami oświetlenia. Zespołem urzędniczym kieruje Naczelnik Bożena Jedynak-Turakiewicz.
Wydziałowi Komunalnemu podlega Referat ds. Gospodarki Odpadami kierowany przez Mariolę Wierzbicką. Nadzoruje system odbioru śmieci z terenu miasta i monitoruje obłożenie mieszkańców opłatą śmieciową.
Wydział Inwestycji i Urbanistyki odpowiada za ład przestrzenny Raciborza. Tutaj pracują inspektorzy nadzoru dbający o sprawną realizację miejskich inwestycji. Na czele tej komórki stoi Naczelnik Mariola Isańska-Matela.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami, z naczelnik Elżbietą Sokołowską na czele, dokonuje m.in. istotnych transakcji sprzedając tereny pod działalności komercyjne. Wydział sprzedaje także działki budowlane i mieszkania.
W wypadku zagrożenia do akcji wkracza Biuro Zarządzania Kryzysowego kierowane przez Stanisława Mrugałę. Biuro zajmuje się organizacją ochrony ludności w mieście.
Biuro Rady Miasta obsługuje posiedzenia zwoływane dla radnych miejskich. Kieruje nim Leszek Jureczko.
Przez Referat Zamówień Publicznych przechodzą najważniejsze i najkosztowniejsze zlecenia urzędu. Tutaj przeprowadzane są przetargi. Zajmuje się tym kierownik Tadeusz Prejs.
Referat Gospodarczy działa w Wydziale Organizacyjnym i dba o zaopatrzenie urzędu. Kierownikiem jest Andrzej Sochacki.
Powołanymi w obecnej kadencji samorządu komórkami są Referat Przedsiębiorczości i Obsługi Inwestora oraz Biuro Obsługi Prezydenta. Do kontaktu ze światem biznesu wybrano Kierownik Annę Kobierską-Mróz. Za politykę informacyjną odpowiada Lucyna Siwek.
Urzędowi Miasta podlega również Straż Miejska. Służba ta odpowiada przede wszystkim za utrzymanie porządku publicznego w mieście. Zawiaduje nią Komendant Wiesław Buczyński.
Ważną dla życia miasta instytucją, która podlega magistratowi jest Urząd Stanu Cywilnego. Tu rejestruje się urodzenia i zgony, a także w tym miejscu udzielane są śluby. Kierowniczką USC jest Katarzyna Kalus.
1945
Prezydent Paweł Lelonek
Wiceprezydent J. Ochman
Wiceprezydent Stanisław Hübner
2017
Prezydent Mirosław Lenk
Wiceprezydent Wojciech Krzyżek
Wiceprezydent Irena Żylak
Najnowsze komentarze