Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Zdziebło: Mści się upór kolejarzy

20.03.2012 00:00 przy

Marek Pawlik, dyrektor ds. strategii i rozwoju PKP Linie Kolejowe SA, uspokaja śląskich samorządowców, że nikt nie planuje zamknięcia linii Wodzisław – Chałupki.

 

– Taka ewentualność może nastąpić jedynie w trybie awaryjnym, tzn. w przypadku nagłego pogorszenia się stanu infrastruktury – czytamy w korespondencji. Tymczasem bez remontu, owo pogorszenie niechybnie nastąpi.

To czy linia zostanie wyremontowana zależy tylko od dobrej woli kolejarzy i śląskich samorządowców. Jak zapewnił nasz tygodnik Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego, tory można wyremontować za unijne pieniądze, trzeba jednak mieć projekt. – Rozmawiałem „roboczo” z ministrem transportu. Mają w planach remonty naszych linii. Nie tylko tej do Chałupek ale również do Nędzy, Suminy czy linii  Rybnik – Żory – mówi Adam Zdziebło, równocześnie wskazując, że to na razie tylko plany. Czy zostaną zrealizowane? Każdego roku PKP PLK otrzymuje budżet na odtwarzanie swoich linii jednak  potrzeb jest więcej niż pieniędzy. – Program, którym zarządzam czyli „Infrastruktura i Środowisko” zakłada duże modernizacje kluczowych szlaków kolejowych w Polsce (np. Gdynia – Warszawa – Katowice). Nie mamy zgody Komisji Europejskiej na przeznaczenie części tych pieniędzy na mniejsze i prostsze zadania czyli tzw. rewitalizacje, jak choćby ta omawianej linii. Choć wielokrotnie rozmawialiśmy z KE o wyrażeniu przez Brukselę zgody na takie projekty – tłumaczy Zdziebło. Zdaniem wiceministra, dodatkowo sprawę komplikują sami zainteresowani. – Mści się upór tego sektora co do właściwego przygotowania dokumentacji technicznej oraz skłonność do dyskutowania o konieczności spełniania wymagań stawianych przez KE. A tu nie ma o czym dyskutować. I wszyscy pozostali beneficjenci od lat o tym wiedzą i nie mają z tym większych problemów. Przypomnę, że w całym kraju zrealizowanych i będących w trakcie jest ponad 100 tys projektów. Kwota inwestowanych pieniędzy przekroczyła 200 miliardów zł.

Mniejsze zadania, jak rewitalizacja linii mogą być realizowane w ramach programów regionalnych. Jednak Śląskie RPO nie przewiduje takich inwestycji. Czy więc, pozostaje nam czekać na zamknięcie linii Wodzisław – Chałupki? – Moim zdaniem samorządy lokalne wraz z sejmikiem woj. śląskiego  i kolejarzami, już dziś powinni przygotować listę inwestycji w nowym budżecie UE na lata 2014 – 2020. (to już za 1,5 roku). Czyli czasu pozostało mało. Trzeba pamiętać, że nie mogą to być tylko pomysły ale już przygotowane dokumentacyjnie projekty – tłumaczy wiceminister.

Adrian Czarnota

 

  • Numer: 12 (1036)
  • Data wydania: 20.03.12