Niedziela, 28 lipca 2024

imieniny: Aidy, Innocentego, Marceli

RSS

Umieją pomagać

20.01.2004 00:00
Gimnazjum nr 3 im. Augustyna Weltzla przy ul. Żorskiej ma na koncie kolejny sukces. Tym razem zostało wyróżnione w Wojewódzkim Konkursie „Wiem, rozumiem, umiem pomóc”.
Wręczenie wyróżnień odbyło się 12 stycznia w gmachu Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. Na uroczystość pojechali dyrektor Mika oraz nauczyciele Ewa Koczwara i Mirella Obłąg. Tu z rąk Śląskiego Wicekuratora Oświaty - Jerzego Zawarczyńskiego i wizytatora Kazimierza Mikołajczyka odebrali nagrodę za zdobycie III miejsca i tytułu laureata w Wojewódzkim Konkursie „Wiem, rozumiem, umiem pomóc”, organizowanym przez Kuratorium Oświaty w Katowicach.
  
 W konkursie nagrodzono najlepsze programy i przedsięwzięcia profilaktyczne i integracyjne klasycznych szkół z ośrodkami specjalnymi. W przypadku raciborskiego gimnazjum współpracę podejmowano z Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Raciborzu. Sukces naszych nauczycieli jest tym bardziej znaczący, że w zmaganiach konkursowych ich programy zmuszone były wyprzedzić ogromną rzeszę programów pozostałych szkół województwa śląskiego - relacjonuje N. Mika.
   
Pozytywnej ocenie podlegały dwa programy napisane i realizowane przez Mirellę Obłąg i Ewę Koczwarę: program profilaktyczny „Pomóż mi - pomogę tobie” oraz program integracyjny „Przełam się... i zintegruj się”. Program „Pomóż mi - pomogę tobie” wychodzi naprzeciw współczesnemu nurtowi edukacji, a przede wszystkim integracji środowiska niepełnosprawnego z pełnosprawnym. W roku szkolnym 2002/2003 razem z dwoma nauczycielkami gimnazjum przy OSWNiS, Kariną Pleszką i Beatą Tylką, skonstruowałam program profilaktyczny pod hasłem „Pomóż mi - pomogę tobie”, obejmujący dwie grupy rówieśników obu środowisk: 15 osób z Gimnazjum Nr 3 oraz 13 osób z gimnazjum przy OSWNiS. Głównym założeniem profilaktyki jest ochrona przed zagrożeniami we wzajemnych kontaktach: niezrozumienie, lęk, stereotypy w myśleniu a także reagowanie na nie. Nim przystąpiono do konstruowania programu, zdiagnozowano oba środowiska. Narzędziem badawczym była ankieta, która jasno pokazała czynniki ryzyka. Są to: izolacja, alienacja, nietolerancja, odrzucenie, obojętność, bezradność i lęk. Program ma na celu wyeliminować te czynniki, a wspierać wrażliwość społeczną, poczucie własnej wartości i skuteczności, radzenie sobie z własnymi emocjami - mówi Mirella Obłąg.
   
Program „Pomóż mi - pomogę tobie” jest napisany w zgodzie z założeniami Szkolnego Programu Profilaktyki, stanowiącymi załącznik do Statutu szkoły. W pierwszym roku jego prowadzenia, spotkania odbywały się co dwa, trzy miesiące i przybierały różnorakie formy: spektakl teatralny - pantomima, andrzejkowe zabawy, karnawałowa dyskoteka, lekcja biblioteczna oraz zajęcia plastyczne i sportowe. Swoje spostrzeżenia i przeżycia uczniowie zapisywali w postaci artykułów prasowych do szkolnego czasopisma „Dyzio Gimnazjalista“. Po przeprowadzeniu w czerwcu 2003 r. ankiety wśród uczniów integrujących się szkół, mogę stwierdzić, iż hasło programu: „Pomóż mi - pomogę tobie” stało się prawdziwym odbiciem rzeczywistości. Uczniowie naszej szkoły są żywo zainteresowani dalszą współpracą z rówieśnikami niesłyszącymi, bez lęku i obaw widzą potrzebę udzielania im pomocy, są zachęceni do kolejnych spotkań - mówi Ewa Koczwara.

(opr. waw)
  • Numer: 4 (614)
  • Data wydania: 20.01.04