Rajd i profilaktyka
W Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi na Ostrogu prowadzone są szerokie działania profilaktyczne.
Jednym z elementów był Rajd Profilaktyczno-Turystyczny, zorganizowany w październiku dla uczniów klas szóstych. Jego głównym celem było przeciwdziałanie uzależnieniom wśród młodzieży szkolnej, poprzez propagowanie różnych form rekreacji i spędzenia czasu wolnego, a także kształtowanie właściwych postaw i umiejętności. Głównym założeniem była jego powszechność - objaśnia Józefa Kielak, pedagog szkolny.
W imprezie wzięło udział ponad stu wychowanków. Najpierw na lekcjach wychowawczych i zajęciach warsztatowych zapoznali się z wiedzą z zakresu profilaktyki uzależnień, udzielania pierwszej pomocy oraz turystyczno-krajoznawczą. W klasach ogłoszono konkursy na plakaty i rysunki na temat: „Mój ulubiony sposób spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu”, „Uzależnienie - pułapka dla wolności”. Potem wszystkie klasy VI wyruszyły wraz z opiekunami do Głuchołaz. Czas, obok zajęć profilaktycznych, wypełniło zdobywanie sprawności harcerskich, wiedzy turystyczno-krajoznawczej o regionie oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Na przykład, zaraz po przyjeździe i rozpakowaniu uczniowie poszli do Pokrzywnej, leżącej w granicach Parku Krajobrazowego Gór Opawskich. Trasa była tak opracowana wspólnie z harcerzami, by młodzież poprzez aktywny udział mogła zdobyć sprawność znawcy gór i tropiciela. Kolejny dzień wypełniły warsztaty profilaktyczne, zakończone konkursem wiedzy na temat zdrowego stylu życia i pułapki uzależnień.
Profilaktyka jest integralną częścią podejmowanych działań wychowawczych. Jako, że jest ona jest w naszej szkole działaniem długoplanowym i wpisanym w program wychowawczy szkoły, ma jednocześnie kilka kierunków działań na poziomie klasy, szkoły i jednostki. Pierwszy opiera się na wyposażeniu ucznia przede wszystkim w wiedzę o szkodliwym działaniu środków uzależniających. Drugi, to podejście zorientowane na osobie ucznia i wspieranie jego rozwoju. Trzeci zorientowany jest na sytuację wyboru i kształtowaniu umiejętności radzenia w sytuacji presji otoczenia. Czwarty wreszcie, to przedstawianie dzieciom i młodzieży kontekstu kulturowego uzależnień. Ostatni, to podejście zorientowane na zdrowie, czyli skoncentrowanie się na tym, co jest zdrowe i służy dobrze człowiekowi i jego prawidłowemu funkcjonowaniu w sferze fizycznej, psychicznej, duchowej i społecznej - tłumaczy Józefa Kielak.
Rajd Profilaktyczno-Turystyczny przeszedł do historii szkoły i wpisany został na stałe do Szkolnego Programu Profilaktyki. Ważne jest by wskazywać młodym ludziom aktywne formy spędzania czasu wolnego wolne od używek i bezpieczne dla zdrowia, bowiem profilaktyka to także alternatywa dla sposobu myślenia, działania i odczuwania - kończy Sebastian Łoboda.
(w)
W imprezie wzięło udział ponad stu wychowanków. Najpierw na lekcjach wychowawczych i zajęciach warsztatowych zapoznali się z wiedzą z zakresu profilaktyki uzależnień, udzielania pierwszej pomocy oraz turystyczno-krajoznawczą. W klasach ogłoszono konkursy na plakaty i rysunki na temat: „Mój ulubiony sposób spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu”, „Uzależnienie - pułapka dla wolności”. Potem wszystkie klasy VI wyruszyły wraz z opiekunami do Głuchołaz. Czas, obok zajęć profilaktycznych, wypełniło zdobywanie sprawności harcerskich, wiedzy turystyczno-krajoznawczej o regionie oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Na przykład, zaraz po przyjeździe i rozpakowaniu uczniowie poszli do Pokrzywnej, leżącej w granicach Parku Krajobrazowego Gór Opawskich. Trasa była tak opracowana wspólnie z harcerzami, by młodzież poprzez aktywny udział mogła zdobyć sprawność znawcy gór i tropiciela. Kolejny dzień wypełniły warsztaty profilaktyczne, zakończone konkursem wiedzy na temat zdrowego stylu życia i pułapki uzależnień.
Profilaktyka jest integralną częścią podejmowanych działań wychowawczych. Jako, że jest ona jest w naszej szkole działaniem długoplanowym i wpisanym w program wychowawczy szkoły, ma jednocześnie kilka kierunków działań na poziomie klasy, szkoły i jednostki. Pierwszy opiera się na wyposażeniu ucznia przede wszystkim w wiedzę o szkodliwym działaniu środków uzależniających. Drugi, to podejście zorientowane na osobie ucznia i wspieranie jego rozwoju. Trzeci zorientowany jest na sytuację wyboru i kształtowaniu umiejętności radzenia w sytuacji presji otoczenia. Czwarty wreszcie, to przedstawianie dzieciom i młodzieży kontekstu kulturowego uzależnień. Ostatni, to podejście zorientowane na zdrowie, czyli skoncentrowanie się na tym, co jest zdrowe i służy dobrze człowiekowi i jego prawidłowemu funkcjonowaniu w sferze fizycznej, psychicznej, duchowej i społecznej - tłumaczy Józefa Kielak.
Rajd Profilaktyczno-Turystyczny przeszedł do historii szkoły i wpisany został na stałe do Szkolnego Programu Profilaktyki. Ważne jest by wskazywać młodym ludziom aktywne formy spędzania czasu wolnego wolne od używek i bezpieczne dla zdrowia, bowiem profilaktyka to także alternatywa dla sposobu myślenia, działania i odczuwania - kończy Sebastian Łoboda.
(w)
Najnowsze komentarze