Piątek, 27 grudnia 2024

imieniny: Jana, Żanety, Fabioli

RSS

Czy połączenie jest najlepszym rozwiązaniem?

19.02.2003 00:00
 
W związku z artykułem „Połączone tańsze” (Nowiny Raciborskie nr 6 z 5 lutego 2003 r.) jako grono pedagogiczne Zespołu Szkół Zawodowych w Raciborzu chcielibyśmy przedstawić nasze stanowisko wobec zaistniałej sytuacji dotyczącej łączenia Zespołu Szkół Zawodowych z Zespołem Szkół Budowlanych w Raciborzu w Zespół Szkół Budowlano-Zawodowych. W okresie od wiosny 2002 roku do zakończenia I semestru roku szkolnego 2002/2003 nikt z przedstawicieli Starostwa Powiatowego osobiście ani drogą służbową w formie oficjalnego pisma skierowanego do dyrekcji nie poinformował nas o rozwoju sytuacji, planach i nowych terminach.

W czasie trwania ferii zimowych z prasy lokalnej (Nowiny Raciborskie) dowiedzieliśmy się o planach połączenia dwóch Zespołów Szkół w jeden już od 1 września 2003 r. Z chwilą rozpoczęcia II semestru P. Dyrektor w pierwszym dniu nauki 11.02.2003 poinformowała grono pedagogiczne, powołując się na pisma z dnia 05.02.2003 r. otrzymane w dniu 06.02.2003 r., że Starostwo Powiatowe przysłało do zaopiniowania projekt uchwały połączenia ZSZ i ZSB w jeden Zespół Szkół Budowlano-Zawodowych w terminie podanym przez prasę, czym byliśmy zaszokowani i zbulwersowani.

W projekcie uchwały powołano się na pozytywne opinie zespołu ds. restrukturyzacji oświaty Powiatu Raciborskiego, Komisję Oświaty, Kultury i Sportu Rady Powiatu Raciborskiego, Zarząd Powiatu Raciborskiego, a także Powiatową Radę Zatrudnienia i Powiatowy Urząd Pracy, przy czym żadne z w/wym. gremiów wcześniej w ogóle nie kontaktowało się z pracownikami naszej placówki. Byliśmy i nadal jesteśmy zdumieni, ponieważ odebraliśmy ten fakt jakbyśmy byli - my najbardziej zainteresowani - potraktowani w sposób przedmiotowy. Chcielibyśmy poinformować, że pod koniec I semestru szkoła uzyskała informację od Starostwa odnośnie kierunków kształcenia w roku szk. 2003/2004. Zaakceptowano wszystkie kierunki (oprócz Liceum Ogólnokształcącego profil biologiczno-chemiczny)

W związku z informacją przekazaną przez panią dyrektor szkoły w dniu 11.02.2003 r. odbyło się w dniu 13.02.2003 r. posiedzenie Rady Pedagogicznej, a następnie zebranie przedstawicieli Rodziców z urzędującym członkiem Zarządu Powiatu mgr J. Wziontkiem i kierownikiem Referatu Oświaty mgr J. Czekajło.

W zasadzie na tym spotkaniu jako ostatni dowiedzieliśmy się jak wyglądają proponowane zmiany strukturalne szkół. Odebraliśmy ten fakt w sposób bardzo negatywny, odczuliśmy to jakby spotkanie z nami było tylko formalnością.

Może wydać się to złośliwością, ale tak krótki termin do zorganizowania spotkania z Rodzicami według nas świadczy o nieznajomości specyfiki naszej szkoły. Wielu Rodziców nie mogło wziąć udziału w spotkaniu, ponieważ niektóre klasy zawodowe mając dwa lub trzy razy w tygodniu zajęcia praktyczne w czwartek 13.02.2003 r. po raz pierwszy zjawiły się w szkole.

Po spotkaniu z przedstawicielami Starostwa grono pedagogiczne nie zmieniło swojego negatywnego co do idei połączenia szkół stanowiska.
 
Chcielibyśmy przedstawić swoje poglądy, co do czynników przemawiających za utworzeniem Zespołu Szkół Budowlano-Zawodowych zawartych w uzasadnieniu projektu uchwały.
1. Wspólna posesja budynków szkolnych - Uważamy, że jest to argument nie do końca prawdziwy. Docelowo posesja nie będzie wspólna, bo Zespół Szkół Budowlano-Zawodowych będzie mieścił się w jednym budynku (budynek przy ul. Wileńskiej 6). Natomiast w okresie, gdy nowo utworzony Zespół Szkół będzie funkcjonował w dwóch budynkach, ta wspólna posesja będzie przyczyną perturbacji organizacyjnych i wychowawczych.
2. Niekorzystna sytuacja demograficzna powiatu raciborskiego i niekorzystny nabór na rok szk. 2002/2003 - Co do naboru na rok szk.2002/2003 uważamy, że argument jest niesłuszny. Rzeczywiście otworzono o jeden oddział mniej (planowano 12, otworzono 11). Jednak plan był ofertą celowo zawyżoną, by dać młodzieży większy wybór.
 Zgodnie z założeniem reformy głównym celem jest jakość kształcenia i wyrównywania szans. Mniej liczne klasy dają większy komfort procesu dydaktycznego, możliwość częstszego stosowania nowoczesnych metod nauczania oraz indywidualnego podejścia do ucznia, a także doskonalenia umiejętności korzystania ze zdobytej wiedzy i pozyskiwania jej. Staraniami nauczycieli i dyrekcji (dni otwarte, wyjazdy do gimnazjów, reklama w prasie), corocznie pozyskujemy więcej młodzieży niż wskazywałaby liczba absolwentów gimnazjów raciborskich. W naszej szkole uczy się również wielu uczniów z powiatów ościennych.
3. Lepsze warunki w zakresie prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego - Z analizy stopnia wykorzystania sali gimnastycznej ZSB wynika, że po połączeniu szkół sytuacja w dalszym ciągu nie ulegnie zmianie. Trzeba będzie nadal korzystać z usług Miejskiego Ośrodka Kultury i Sportu „Sokół” przy ul Klasztornej.
4. Możliwość zagospodarowania parteru budynku Zespołu Szkół Budowlano - Zawodowych - Uważamy, że jest to sprawa przyszłościowa, która zmusi organ prowadzący do inwestycji zmierzających do przeniesienia i organizacji pracowni, dotyczy to pracowni chemicznej i gastronomicznej oraz sal komputerowych. Dysponując bazą materialną i nauczycielską przygotowaną do kształcenia w różnych kierunkach, możemy w przyszłości stworzyć ofertę nauki (za 2 lata) dla absolwentów liceów profilowanych. Co w sytuacji naszego regionu i rychłego wejścia do Unii Europejskiej stwarzałoby wiele możliwości naszej młodzieży.
5. Gwarancja zatrudnienia nauczycieli, pracowników administracji i obsługi - Jeśli chodzi o gwarancję zatrudnienia dla nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, z tym argumentem nie polemizujemy. Stawiamy pytanie: Na jak długo?
6. Niewystarczająca ilość środków finansowych przeznaczonych na oświatę - Ten argument wydaje się, co najmniej problematyczny i pesymistyczny, ponieważ proponowany proces łączenia szkół jest długoterminowy i doraźnie prawdopodobnie nie przyniesie oszczędności. W rozmowie z przedstawicielami Starostwa Powiatowego dowiedzieliśmy się, że mimo niewystarczających nakładów na oświatę pewne koszty muszą być poniesione. A z naszych informacji wynika, że nikt nie zna kosztów tego przekształcenia oraz wielkości rzekomych oszczędności.

Oprócz naszego stanowiska wobec argumentów uzasadnienia do uchwały pragniemy przekazać kilka refleksji, uwag o naszej szkole.

Od początku istnienia szkoła się rozwija. Otwiera się nowe kierunki kształcenia, zwiększa liczbę klas licealnych i techników, kadra pedagogiczna podnosi swoje kwalifikacje. Szkoła jest w naszym rozumieniu i odczuciu rodziców przyjazna młodzieży. Nasz uczeń nie jest anonimowy - jest postrzegany jako jednostka.

Nasuwa się pytanie: Czy po połączeniu szkół dalej tak będzie? Czy w takim razie bierze się pod uwagę dobro ucznia?

Wobec przedstawionych faktów Rada Pedagogiczna uważa, że decyzja o połączeniu szkół jest przedwczesna lub w ogóle niepotrzebna i w żadnym stopniu nie wpłynie na oszczędności i polepszenie sytuacji w oświacie.

Rada Pedagogiczna
Zespołu Szkół Zawodowych
  • Numer: 8 (567)
  • Data wydania: 19.02.03