Arboretum opisane
Ukazały się już zapowiadane wydawnictwa o lesie Obora - Arboretum Bramy Morawskiej.
Las Obora, obecnie ogród botaniczny pod nazwą Arboretum Bramy Morawskiej, to znane raciborzanom miejsce spacerów i rekreacji. Mniej znane są natomiast walory przyrodnicze tego miejsca, które wyróżniają je spośród innych tego typu kompleksów na Śląsku. Jest to spowodowane bliskością Bramy Morawskiej - spłaszczenia terenu pomiędzy pasmem Karpat i Sudetów. Migrują tędy różne gatunki roślin, a ich obecność, jak nigdzie indziej, możemy stwierdzić właśnie w Oborze. By łatwo się orientować w tych zasobach florystycznego bogactwa powstała książka pod tytułem „Ścieżki dydaktyczne Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu”.
Publikacja ma objętość 100 stron, a jej autorami są: Jan Duda, Paweł Kojs, Aleksandra Rusin, Arkadiusz Samojedny, Waldemar Szendera i Wiesław Włoch. Gwarantuje to wysoki poziom merytoryczny. Grono to jest skupione przy Ogrodzie Botanicznym - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej Polskiej Akademii Nauk Pracowni Zachowania Bioróżnorodności Górnego Śląska w Raciborzu oraz związane z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach.
„Przyrodę można poznawać na wiele sposobów. Jednym z nich jest zdobywanie wiadomości w szkolnej ławce na lekcjach biologii i geografii. Innym jest uczenie się „od przyrody” przez uważne jej obserwowanie. Możemy to robić w czasie spacerów, wycieczek albo zajęć terenowych. Właśnie ten sposób poznawania otaczającego nas środowiska stwarza niepowtarzalne możliwości angażowania pozytywnych emocji w procesie kształcenia. Uczniowie mają możliwość systematycznego śledzenia zmian zachodzących w kolejnych porach roku, obserwowania różnych strategii życia poszczególnych gatunków organizmów żywych, wzajemnych związków i zależności między nimi” - piszą autorzy w swojej przedmowie. Dlaczego nauka w terenie jest lepsza niż w szkolnej ławce? Bo nie „poczujemy (...) zapachu leśnej ściół-ki, nie usłyszymy szumu lasu, nie dotkniemy kory drzewa (...), nie zobaczymy bogactwa i obfitości przyrody” - wyjaśniają dalej.
Książka objaśnia uwarunkowania historyczno-środowiskowego powstania Obory, objaśnia co to jest arboretum i dlaczego powstało w lesie w Raciborzu, opisuje jego warunki klimatyczne i glebowe. Sedno treści stanowią jednak opisy dwóch ścieżek - ekologicznej i dendrologicznej, opisy tego, co możemy na nich spotkać. Całość wzbogacona jest licznymi fotografiami, dzięki którym łatwo zidentyfikować w terenie, to o czym piszą autorzy.
Na końcu zamieszczono przydatny słowniczek trudniejszych wyrazów, wykaz nazw gatunkowych i indeks nazw polskich. Książka ukazała się w nakładzie 3 tys. egzemplarzy. Wykonała ją raciborska Drukarnia Baterex.
Kolejne wydawnictwo, to liczący 32 strony folder, który ma zadanie przekazać najważniejsze wiadomości o Arboretum. Opisano w nim to, co można zobaczyć na ścieżkach dydaktycznych. Wydany został w nakładzie 5 tys. egzemplarzy. Zawiera mapę terenu, fotografie oraz niezbędny indeks nazw polskich.
Przygotowanie i druk wydawnictw sfinansował za pośrednictwem Urzędu Miasta Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
(mat)
Publikacja ma objętość 100 stron, a jej autorami są: Jan Duda, Paweł Kojs, Aleksandra Rusin, Arkadiusz Samojedny, Waldemar Szendera i Wiesław Włoch. Gwarantuje to wysoki poziom merytoryczny. Grono to jest skupione przy Ogrodzie Botanicznym - Centrum Zachowania Różnorodności Biologicznej Polskiej Akademii Nauk Pracowni Zachowania Bioróżnorodności Górnego Śląska w Raciborzu oraz związane z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach.
„Przyrodę można poznawać na wiele sposobów. Jednym z nich jest zdobywanie wiadomości w szkolnej ławce na lekcjach biologii i geografii. Innym jest uczenie się „od przyrody” przez uważne jej obserwowanie. Możemy to robić w czasie spacerów, wycieczek albo zajęć terenowych. Właśnie ten sposób poznawania otaczającego nas środowiska stwarza niepowtarzalne możliwości angażowania pozytywnych emocji w procesie kształcenia. Uczniowie mają możliwość systematycznego śledzenia zmian zachodzących w kolejnych porach roku, obserwowania różnych strategii życia poszczególnych gatunków organizmów żywych, wzajemnych związków i zależności między nimi” - piszą autorzy w swojej przedmowie. Dlaczego nauka w terenie jest lepsza niż w szkolnej ławce? Bo nie „poczujemy (...) zapachu leśnej ściół-ki, nie usłyszymy szumu lasu, nie dotkniemy kory drzewa (...), nie zobaczymy bogactwa i obfitości przyrody” - wyjaśniają dalej.
Książka objaśnia uwarunkowania historyczno-środowiskowego powstania Obory, objaśnia co to jest arboretum i dlaczego powstało w lesie w Raciborzu, opisuje jego warunki klimatyczne i glebowe. Sedno treści stanowią jednak opisy dwóch ścieżek - ekologicznej i dendrologicznej, opisy tego, co możemy na nich spotkać. Całość wzbogacona jest licznymi fotografiami, dzięki którym łatwo zidentyfikować w terenie, to o czym piszą autorzy.
Na końcu zamieszczono przydatny słowniczek trudniejszych wyrazów, wykaz nazw gatunkowych i indeks nazw polskich. Książka ukazała się w nakładzie 3 tys. egzemplarzy. Wykonała ją raciborska Drukarnia Baterex.
Kolejne wydawnictwo, to liczący 32 strony folder, który ma zadanie przekazać najważniejsze wiadomości o Arboretum. Opisano w nim to, co można zobaczyć na ścieżkach dydaktycznych. Wydany został w nakładzie 5 tys. egzemplarzy. Zawiera mapę terenu, fotografie oraz niezbędny indeks nazw polskich.
Przygotowanie i druk wydawnictw sfinansował za pośrednictwem Urzędu Miasta Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
(mat)
Najnowsze komentarze