Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

Kontra nałóg

11.12.2002 00:00
Gimnazjum nr 1 w Raciborzu już od trzech lat realizuje program autorski „W XXI wiek bez papierosa”

Realizacja odbywa się pod patronatem Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, a zajmuje się nią pedagog szkolny Bożena Machelska. W tym roku, w ramach przypadającego 21 listopada Światowego Dnia Rzucania Palenia, wszystkie zajęcia lekcyjne przeprowadzone 22 listopada poświęcone były nagłośnieniu szkodliwości nałogu nikotynowego. W tym dniu na lekcji biologii uczniowie dokładnie poznali zgubny wpływ nikotyny na organizm człowieka, a zwłaszcza młodego organizmu. Na matematyce obliczali jak drogim nałogiem jest palenie papierosów, jakim obciążeniem finansowym dla rodziny jest jedna osoba paląca, a jak bardzo zostaje uszczuplony budżet domowy, gdy uzależnionych od nikotyny jest więcej członków rodziny. Temat lekcji języka polskiego brzmiał „Rozszyfrowywanie reklam”. Gimnazjaliści starali się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w reklamach papierosów palenie prezentowane jest jako symbol dorastania, a palacze przedstawiani są jako osoby pełne fantazji i humoru - relacjonuje polonistka Katarzyna Kapustka.
 
Gimnazjaliści dochodzili do wniosku, że adresatami reklam papierosów są oni sami, czyli ludzie młodzi, podatni na „dorosłość”, choć efekty są niestety odwrotne od reklamowanych. Na lekcjach wychowawczych uczyli się asertywności, czyli sztuki odmawiania w sytuacjach, gdy zgoda wiąże się z negatywnymi następstwami. Dziś często zdarzają się sytuacje, w których młodzi ludzie są namawiani do czegoś, na co nie mają ochoty, np.: pożyczania pieniędzy, palenia papierosów, picia alkoholu, a ostatnio coraz częściej zażywania narkotyków. Sztuką jest wtedy stanowczo powiedzieć „NIE”, zwłaszcza gdy taka postawa wiąże się z utratą akceptacji środowiska - dodaje K. Kapustka. Gimnazjaliści poznali dziesięć sposobów odmawiania, dowiedzieli się też, co mogą zyskać zachowując się asertywnie.
 
Dzień antynikotynowej propagandy zakończył specjalnie przygotowany apel.

Opr. (mat)

  • Numer: 50 (557)
  • Data wydania: 11.12.02