Czwartek, 26 grudnia 2024

imieniny: Szczepana, Dionizego

RSS

Co Gaweł powinien?

20.03.2002 00:00
Rada Miasta przyjęła przygotowany przez zarząd projekt uchwały w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy do 2007 r. W jednym z załączników określono wzajemne obowiązki wynajmującego i najemcy w zakresie utrzymania mieszkań. Nie zawsze jest to jasne, więc warto zapoznać się z treścią dokumentu.

Katalog wzajemnych obowiązków powstał w oparciu o aktualne przepisy ustawowe. Jest to ważne, bo bardzo często najemcy nie wiedzą, czego mogą żądać od Miejskiego Zarządu Budynków, który gminę reprezentuje lub na co liczyć nie mogą. Miasto poprzez MZB ma teraz obowiązek:

- zapewnić sprawność urządzeń technicznych budynków umożliwiających korzystanie z oświetlenia, ogrzewania, ciepłej i zimnej
wody, anteny zbiorowej;

- wymienić zużyte elementy wyposażenia mieszkania w razie, gdy zostaje ono oddane w najem po opuszczeniu przez dotychczasowego najemcę;

- utrzymać w należytym stanie czystość i porządek pomieszczeń i urządzeń wspólnego użytku;

- dokonywać napraw budynków i jego wspólnych części;

- naprawiać wewnętrzną instalację wodociągową, gazową i ciepłej wody bez urządzeń odbiorczych;

- naprawiać instalację kanalizacyjną, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalację elektryczną, domofonową i antenę zbiorczą z wyjątkiem osprzętu;

- wymieniać piece grzewcze, podłogi, posadzki oraz tynki.
 Jak widać, wynajmujący ogranicza się jedynie do dostarczenia mediów, zapewnienia sprawności działania wszystkich instalacji oraz dbałości o substancję budowlaną. Reszta, czyli wszystko to, co znajduje się wewnątrz mieszkania, jest problemem najemcy. Ma obowiązek naprawiać i konserwować:

- podłogi, posadzki, wykładziny podłogowe oraz ścienne, okładziny ceramiczne, szklane oraz inne w kuchni a także pomieszczeniach sanitarnych;

- okna i drzwi;

- trzony kuchenne, kuchenki i grzejniki wody przepływowej, podgrzewacze wody, misy klozetowe, umywalki wraz z syfonami, baterie i zawory a także inne urządzenia sanitarne łącznie, uwaga, z ich wymianą;

- osprzęt i zabezpieczenia instalacji elektrycznej;

- piece węglowe i akumulacyjne, w tym wymieniać zużyte części;

- ogrzewanie etażowe, w tym wymieniać po zużyciu;

- przewody odpływowe urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych.
 
Warto zapamiętać, że, jak czytamy w załączniku do uchwały radnych, „dopuszcza się partycypowanie najemcy w naprawach koniecznych związanych z wymianą elementów lokalu (okna, drzwi, podłogi, urządzenia odbiorcze) na zasadzie 50 proc. udziału w kosztach naprawy zaliczonych w poczet czynszu najmu na podstawie odrębnej umowy zawartej z wynajmującym. Niemniej ważny jest zapis, że wszelkie ulepszenia lokalu najemca może wprowadzać tylko za zgodą wynajmującego.

(waw)

  • Numer: 12 (520)
  • Data wydania: 20.03.02