Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Starosta zajmie się niechcianym autem

22.09.2009 00:00
Ministerstwo chce, by starostwa przejęły od gmin zadania w zakresie usuwania i parkowania pojazdów.
Propozycje takie znalazły się w rządowym projekcie nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym przygotowanym przez MSWiA. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących przejmowania przez Skarb Państwa pojazdów nieodebranych z policyjnych parkingów w określonym terminie.
 
Pół roku na odbiór
 
Zgodnie z obowiązującymi do połowy czerwca przepisami, właściciel, który nie odebrał samochodu z policyjnego parkingu w ciągu 6 miesięcy od podjęcia decyzji o przymusowym usunięciu pojazdu z drogi, tracił swoje auto. Z mocy prawa przechodziło ono na rzecz Skarbu Państwa. Wyrokiem z 3 czerwca 2008 r. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że procedura ta jest niekonstytucyjną, uznając że tylko sąd może stwierdzić utratę własności auta.
 
Zdecyduje sąd
 
Zgodnie z projektem MSWiA, zadania w zakresie usuwania i parkowania pojazdów, jako zadanie własne, przejmą powiaty. W przypadku pojazdu usuniętego z drogi do starosty będzie należało złożenie do sądu wniosku o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli pojazd nie został odebrany przez osobę uprawnioną w terminie 3 miesięcy od dnia usunięcia. Sąd będzie orzekał o przepadku pojazdu w postępowaniu cywilnym w trybie nieprocesowym.
 
Zapłaci Fundusz
 
Środki na realizację tego zadania będą pochodzić m.in. z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jeżeli przejęty pojazd zostanie uznany za odpad, Fundusz będzie udzielał dofinansowania powiatom w formie dotacji.
 
PAP-Samorząd
  • Numer: 38 (463)
  • Data wydania: 22.09.09