Za kółkiem - Hamowanie
Władysław Szymura były instruktor nauki jazdy z 40-letnim stażem przekazuje praktyczne wskazówki dla kierowców.
Podstawowym warunkiem używania pojazdów jest przede wszystkim sprawność układu hamulcowego, o czym powinien pamiętać każdy kierowca. Należy pamiętać także o tym, że w przypadku spowodowania poważnego wypadku drogowego podstawową czynnością, którą wykona policja lub biegły będzie pomiar drogi hamowania. Wynik nie mieszczący się w odpowiednich normach będzie wpływał negatywnie na postanowienia sądowe. Droga hamowania zależy oczywiście od czasu reakcji kierującego, skuteczności działania hamulców, a przede wszystkim od prędkości jazdy. Ważny wpływ mają także: stan ogumienia oraz stan jezdni. Powinniśmy mieć świadomość, że wraz ze wzrostem prędkości wzrasta (do kwadratu) długość drogi hamowania. Pamiętajmy również o odstępie od jadącego przed nami pojazdu, aby w przypadku uzasadnionego gwałtownego hamowania tego pojazdu, droga hamowania wystarczyła nam do zatrzymania pojazdu. Najechanie na tył poprzedzającego nas pojazdu niemalże zawsze kwalifikowane jest jako wina jadącego z tyłu. Hamowanie pulsacyjne polega na kilkakrotnym naciskaniu na pedał hamulca bez użycia sprzęgła w początkowej fazie hamowania. Dopiero w końcowej fazie wciskamy sprzęgło. Hamowanie awaryjne (nagłe) polega na równoczesnym użyciu hamulca oraz sprzęgła, występuje, kiedy kierowca napotyka nagle na jakąkolwiek przeszkodę.
Najnowsze komentarze